Gulost? Hvitost?

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Eksempelet kan være Norvegia for å unngå misforståelser;

Hva kaller du den?
Hvilken ostehøvel bruker du? Sånn med riller eller uten riller?
Blir osten din typisk "skibakke" etter en stund?

Husker da jeg var liten, noen av vennene mine brukte ostehøvel med riller. Det var så rart, og spesielt de som fikk "skibakke"-ost. Jeg skjønte ikke hvordan de klarte det :p

Selv sier jeg gulost (mannen sier kvitost), bruker ostehøvel uten riller og osten vår er flat helt til den er tom :p

Gulost :) bruker vanlig ostehøvel. Blir ingen skibakke. Men da jeg var liten var jeg flink til å lage skibakke :p

Gulost, ostehøvel uten riller. Ja, vi får skibakke, men rasper ofte ost til matlaging også, så kan unnskylde meg litt med det. :p

Kvitost sier jeg. Dialekten mkn ligger nærmere nynorsk.

Har vel to høvlet med riller og en uten så det varierer.

Skibakke får vi slett ikke, ettersom den uansett raspes opp til taco og pizza og så må vi ha en ny... Det går mye hvitost hjemme hos oss.

Sier gulost jeg og og vi bruker ostehøvel uten riller. Haha skibakke har jeg aldri hørt før, men her er den flat til siste slutt.

Her sier vi kun ost vi til kvitost. Som jeg sikkert burde sagt da. For det blir kvitost eventuelt. Ikke hvitost.

Men ost er korrekt her.

Bruker glatt ostehøvel. Har flat ost.

Sier kvitost pga dialekt. Alltid hatt høvel uten riller, og kunne ikke kjøpt med da det hadde blitt for rart for meg :p Får heller ikke skibakke siden vi alltid snur osten for å unngå nettopp det :p

Sier ost, eller hvitost :)

Uten riller, jeg synes det smaker best :p

Vår er flat, og vi legger den med den bredeste siden ned, min mor høvler den på høykant.

Ost eller kvitost
Bruker både ostehøvel med og uten riller
Høvler på høykant og snur osten for å unngå skibakke

Gulost, uten riler Og flat mannen hadde ikke taklet noe annet...

Ble faktisk forvirret og måtte tenke her. For begge deler høres "rett" ut. Men tror jeg landet på kvitost. Kun flat. Riller minner meg brunost. Det brukte alltid bestemora mi på den.

Gulost.
Har en ostehøvel med riller og to uten, så varierer.
Snur osten for å unngå skibakke.

Kvitost, riller (osten er rett og slett ikke like god uten :-p ), unngår hoppbakke ved å høvle fra begge ender.

Jeg sier gulost, ostehøvelen er flat og osten er flat. Jeg får OCD av hoppbakkeost.

Kaller det for gulost. Har ikke riller, og det blir sjelden skibakke da jeg skjærer av fra alle kanter for og bevisst unngå det :hilarious:

Back
Topp