gullfisk i julegave til 6 åringen?

Camz83

Flørter med forumet
vi vurderer sterkt å kjøpe gullfisk til 6 åringen, h*n har veldig lyst på ett dyr, men har eksem og astma,og da er jo gullfisk en genial løsning, eller? Vi skal jo se etter at den får mat og sånn men det blir da barnets oppgave. H*n er ansvarlig og flink. Er vel ikke for liten til å få seg ett eget dyr?

Så lenge dere vet hvor mye jobb det er og det er dere som tar hovedansvaret synes jeg det er veldig greit. Det er faktisk mye jobb med fisk også, det må renses ofte og skiftes vann. Så om dere har tenkt over alt som har med fisk å gjøre så ser jeg ikke problemet med det :)

Nei synest ikke han er for liten til å få dyr,under tilsyn av voksne:-)
Det lærer de bare omsorg og slikt av:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Så absolutt stor nok til å kunne få et eget kjæledyr syns jeg :) Men må nok ha god hjelp av en voksen i fht bytting av vann osv, jo mindre akvarie du har jo mer arbeid er det med det ;) Vi har hatt mange i forskjellige str og de minste er definitivt mest arbeid med :)

bare ikke kjøp gullfiskbolle. (boller er bare til chips ;)

gullfisk trenger masse plass. mange liter.
kjøp heller et akvarie, jo større jo bedre (

hvis dere ikke har plass, kjøp heller et mindre, og annen type fisk, eks tetra eller en mindre fisk.

akvarie er gøy for barn! me husk det er de voksnes ansvar.

Vel, vår eldste sønn fikk hund i bursdagsgave på 6 års dagen, og vår yngste sønn fikk hund i bursdagsgave på 6 års dagen ;-) MEN, det er jo mitt ansvar å sørge for at hunden har det bra. Jeg minner på å skifte vann, sier fra når det er foringstid - og unger under 12-13 år har ingen ting på tur med hund alene å gjøre! Barn har godt av dyr, eller gullfisk for den del, så lenge du vet at det er mest ditt ansvar.

Hvorfor ikke :-) så lenge noen hjelper h*n og det helst ikke er fiskebolle (ser fine ut men mye styr!)

Det går sikkert fint, det. Men å ha fisker er mye mer jobb en folk tror, altså. Så hvis dere ikke har hatt det før, anbefaler jeg dere å sette dere inn i alt som må gjøres først. Skifting av vann, rensing, vasking osv. Dette må gjøres ukentlig. Det er ikke bare å mate den en gang om dagen, liksom. Og ikke kjøp gullfiskbolle. Der trives den ikke. Kjøp et ordentlig akvarium :)

trenger ikke rense ol ukentlig hvis man kjøper akvarie. bare bytte/slamsude ca 30 % av vannet.

og aldri vaske et akvarie.. de trenger bakteriene. (da jeg var liten skrubbet vi akvarie hver gang vi byttet..og byttet alt vannet...herregud, var ikke rart de døde =(

men bolle bør du ikke kjøpe, fatter ikke at de selger de.

Så de hadde noen sånne fine barneakvarier til 500 kr i byen her med Scooby doo eller svampebob, det var sånn pumpe og greier. Vi skal ut å se i løpet av uka, så kjøper vi den enten lille- el julaften tenkte vi. skal bli gøy å se utrykket på julaften.

Det vil jo ikke bli hans dyr uansett, er jo alltid foreldrene sitt ansvar. ;) Men synes det hørtes ut som en fin gave jeg. :) Kjøp to så den får selskap ;)

Så de hadde noen sånne fine barneakvarier til 500 kr i byen her med Scooby doo eller svampebob, det var sånn pumpe og greier. Vi skal ut å se i løpet av uka, så kjøper vi den enten lille- el julaften tenkte vi. skal bli gøy å se utrykket på julaften.

Ville ikke kjøpt noe særlig mindre enn 60 litere, noe særlig mindre gjør det vanskelig å holde god vannkvalitet over tid, samt mye jobb med oftere vannskifte og overvåking av kvalitet.

Og akvariet bør stå med bare vann i minimum ei uke før man putter oppi de første fiskene.

Jeg personlig ville ikke kjøpt kjæledyr i gave til noen for mange barn ser (desverre) på gaver som leker..

Men til spr ditt - så er jo alltid dyr til syvende og sist de voksnes ansvar, så hvis dere snakker med han om dette med at det er levende dyr, trenger mye omsorg osv så er i utgangspunktet ikke en fisk noen dum ide ;)

er deres ansvar og skifte på vann osv. det er viktig å huske.
ville heller ikke hatt mindre enn 54 liters akvarium. lettere og holde rent og blir ikke for liten plass for f.eks guppier som også er levende fødere og får unger hele tide. f.eks 3 jenter og 1 gutt. husk også på at karet må stå med vann ,,pumpe osv noen uker før du har fisk oppi. ellers vil de dø ganske kjapt pga nitritt dannelse

de karene er for små til gullfisk! gå inn på akvaforum å les, tror gullfisk trenger 200 liter. (om jeg ikke husker helt feil.)
dyrebutikken lyver/er uviten bare for å selge.

men de karene er fin for yngel, og små typer fisk.

og karet må stå uten fisk i 3-4 uker før det kommer fisk oppi.

lykke til. akvariehobby er spennende.

Ja, det hadde jeg gjort! :)

Vi skal kjøpe marsvin til jentungen til 5 års dagen hennes. Og selvfølgelig, selv om hun får det i gave, så er det vi voksne som må sørge for at buret blir renset, det får mat og ting og gnage på, er friskt og raskt og kommer seg til dyrelegen hvis ikke, at det ikke blir herjet med osv.

Ja, det hadde jeg gjort! :)

Vi skal kjøpe marsvin til jentungen til 5 års dagen hennes. Og selvfølgelig, selv om hun får det i gave, så er det vi voksne som må sørge for at buret blir renset, det får mat og ting og gnage på, er friskt og raskt og kommer seg til dyrelegen hvis ikke, at det ikke blir herjet med osv.

marsvin er utrolig herlige dyr,både for barn og voksne.jeg har to selv.
(bør ha to da de er flokkdyr;)

Klart dere kan kjøpe gullfisk i julegave, men dere må regne med å bruke mellom 5000-10000 kr på det. Prisen kommer litt an på hvilke type utstyr dere velger.

En gullfisk skal ha minst 200 liters akvarie. De selger pakker med pumpe, varmekolbe osv fra 5000 og oppover på butikken, eller du kan kjøpe brukt. Med den størrelsen på akvarie vil jeg anbefale en utvendig pumpe i tillegg for å begrense rengjøringsbehovet noe, og få en bedre sirkulasjon i vannet. En utvendig pumpe kan du få fra 1500 kr + filtermateriell til 2000 kr. Dette er ikke et must, men hvis du ikke vil rengjøre akvariet 2 ganger i mnd, og bytte innvendig filter annenhver mnd (filtermateriel til innvendig kommer ofte på 700 kr gangen) så er utvendig greit. Skal sies at steinene i filtermaterialet til utvendig ikke byttes på mange år, kun tøyfilteret ca 1 -2 ganger i året (200 kr i året)

Så er det innholdet i akvariet. Sand til 500 kr, en del planter for å hjelpe til med kulturen i vannet. Middel og mat til gullfisk. La oss si 1000- 1500 kr tilsammen. Greit å ha vekstmiddel/gjødsel til plantene også..

Gullfisken skal ha en lavere temperatur på vannet enn tropisk fisk, så skal dere ha gullfisk, så er det kun gullfisk som kan være i akvariet. Siden str må være på 200+ liter , så kan dere gjerne ha 2. muligens 3 gullfisk i samme, men ikke noe mer da de krever en del plass per individ.

Skal en først drive med akvarie så er det greit å ha testkit liggende for blant annet nitritt og ph-verdi. Koster 200 kr per sett men kan brukes i mange år. Greit å ha kontroll sånn at du ikke minster fiskene dine pga feil verdi i vannet.

Sykdom kan forekomme, og da må man kjøpe medisin.. det kan være en dyr handel, kommer an på hvilken sykdom som rammer. Beregn iallefall 200 kr per middel, og behandling må kanskje gjentas.

Alt i alt! En gullfisk er ikke bare å kjøpe et barneakvarie til 500 kr og stappe en fisk oppi. Skal du ha en gullfisk så må du sette deg inn i akvarie, og være noe du brenner for. Det er et liv du har ansvar for, og selv om det er til barnet ditt, så må du som voksen stå for at fisken har det bra.

Så kjøp gjerne en gullfisk, men regn med at det kommer til å koste både i form av penger og tid.

OBS! Akvariet må stå og gå seg til i 4 uker før fisk slippes oppi. Slippes fisken oppi før dør den mest sannsynlig pga kulturen i vannet er helt feil så tidlig!

Back
Topp