Gule stafylokokker

Renzy

Gift med forumet
Septembergull'17
Maisløyfene 2024
Sammen med innkallingen til OUL lå det et skriv om gule stafylokokker. Om man har hatt det før så må man å teste seg hos lege før ultralyden. Jeg fikk det for 14 år siden. I en variant som rett og slett spiste opp huden min på kne og på arm. Men det ble behandlet med penicillin. Jeg lurer derfor på om det er noen som vet noe om dette, finnes det to varianter? I brevet kalles det for MRSA og er resistent mot penicillin. Men jeg ble jo behandlet med penicillin, så da kan jeg jo ikke ha hatt MRSA? Hjelp?:p

Mrsa blir du aldri kvitt. Det er ikke farlig å være bærer så lenge du er frisk, men inne på et sykehus i Norge blir det du behandlet som smitte, fordi om du smitter andre pasienter som er veldig syke, kan de dø av at de blir resistente mot visse typer antibiotika. Det er veldig viktig å holde denne smitten isolert på norske sykehus.

Mrsa blir du aldri kvitt. Det er ikke farlig å være bærer så lenge du er frisk, men inne på et sykehus i Norge blir det du behandlet som smitte, fordi om du smitter andre pasienter som er veldig syke, kan de dø av at de blir resistente mot visse typer antibiotika. Det er veldig viktig å holde denne smitten isolert på norske sykehus.

Det vet jeg. Men jeg skjønner ikke helt at jeg kan ha hatt MRSA når jeg ble behandlet med penicillin? Men jeg tenker også at det er bedre å få gjort en kjapp test hos legen.

Ja det er en test som går over tre dager, så vet du svaret. Tipper du kommer kjapt til hos legen, og krysser fingrene for at du ikke har noe å bekymre deg for.

Sammen med innkallingen til OUL lå det et skriv om gule stafylokokker. Om man har hatt det før så må man å teste seg hos lege før ultralyden. Jeg fikk det for 14 år siden. I en variant som rett og slett spiste opp huden min på kne og på arm. Men det ble behandlet med penicillin. Jeg lurer derfor på om det er noen som vet noe om dette, finnes det to varianter? I brevet kalles det for MRSA og er resistent mot penicillin. Men jeg ble jo behandlet med penicillin, så da kan jeg jo ikke ha hatt MRSA? Hjelp?:p
Du kan helt trygt gå til sykehuset "som du er". :happy: Du trenger garantert ikke ta en MRSA-test heller. Jeg er ikke helt sikker på detaljene, men jeg har selv hatt utbrudd av gule stafylokokker og jobber på sykehus. De er kjempestrenge ift MRSA og jeg har måtte ta test hvis jeg har vært i kontakt med helsetjenesten i utlandet, men ellers har ikke de gule stafylokokkene jeg hadde for mange år siden noe som helst å si :) :)

Gule stafylokokker er svært smittsomt og kan være farlig for eldre eller svake pasienter, så hadde du hatt et aktivt utbrudd, måtte du sagt i fra! Men ikke hvis det er 14 år siden :)

Du kan bli frisk av MRSA.

Jeg tror grunnen til at det lå med innkallelsen er fordi du må ta en test hvis du har vært innlagt på et sykehus i utlandet for under et år siden eller har vært i nærkontakt med noen som har hatt MRSA.
Dette gjelder nok særlig innvandrere.

MRSA er en multiresistent bakterie. Det betyr at den er resistent mot flere typer antibiotika, grunnen til at man er redd for smitte er fordi man blir ikke kvitt den. Ellers hadde det jo ikke vært en resistent bakterie. Det finnes ikke en kur for å bli kvitt den.

MRSA er en multiresistent bakterie. Det betyr at den er resistent mot flere typer antibiotika, grunnen til at man er redd for smitte er fordi man blir ikke kvitt den. Ellers hadde det jo ikke vært en resistent bakterie. Det finnes ikke en kur for å bli kvitt den.

Det finnes ikke antibiotika for MRSA, det stemmer! Men en kan bli kvitt det. Det krever dusj med hibridkrubb hver dag, skift av sengetøy hver dag osv.
Det kan en risikere å gjøre opptil et halvt år, men en kan bli kvitt det.

Man mister store deler av immunforsvaret av å bruke Hibiscrub hver dag. Og jeg tviler på at dette er vanlig prosedyre hos de som tester positivt.

Man mister store deler av immunforsvaret av å bruke Hibiscrub hver dag. Og jeg tviler på at dette er vanlig prosedyre hos de som tester positivt.
Det stemmer nok!

Ene avdelingen jeg jobbet på fikk først en MRSA pasient og en ansatt smittet. Et år senere fikk vi en ny pasient som viste seg å ha MRSA og to ansatte snittet. Alle ble behandlet med hibriskrubb.

Back
Topp