guillain barre syndrom

My_

Elsker forumet
Noen her som har erfaring med det? 

Legger med en link om sykdommen   .Er mange som har det uten at de veit det[&:].

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/infeksjoner/guillain-barre-syndrom-2428.html

ORIGINAL: fysio79

ORIGINAL: My_

Legger med en link om sykdommen   .Er mange som har det uten at de veit det[&:].

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/infeksjoner/guillain-barre-syndrom-2428.html

Jeg har jobbet endel med behandling av denne sykdommen som fysioterapeut, men aldri hørt om at det er mange som har det uten å vite det...hvor får du det fra?? Det er en så alvorlig sykdom, at den i utgangspunktet krever innleggelse på sykehus for overvåking...

Har også jobbet med denne pasientgruppen, og kan heller ikke tenke meg at det er mulig å ha det uten å merke det...?

Jeg har hatt den. En mild grad vel og merke. Trenger ikke noe behandlig, bare slappe av og ta livet med ro i 2-4 mnd. Men var ganske jævlig når det sto på som værst[&:] Den mildeste graden er ikke så lett og oppdage siden den bare gir prikking og litt smerter, og går over innen folk kontakter lege.

Jeg har hatt den. En mild grad vel og merke. Trenger ikke noe behandlig, bare slappe av og ta livet med ro i 2-4 mnd. Men var ganske jævlig når det sto på som værst[&:] Den mildeste graden er ikke så lett og oppdage siden den bare gir prikking og litt smerter, og går over innen folk kontakter lege.

Hvordan ble diagnosen satt da?

ORIGINAL: Melina_

Ved MR

Jeg er vant med at denne sykdommen krever sykehusinnleggelse uansett. Har jobbet på nevrologisk avd., og har aldri opplevd at denne pasientgruppen ikke blir spinalpunktert f.eks.

ORIGINAL: fysio79

lurer jeg også på.... også lurer jeg på hvordan du kan si at mange har det uten å vite om det?? Har du fakta på det? Ikke missforstå, jeg tviler ikke et sekund på at du har hatt GB, men lurte bare på hvor du har hørt at mange har det uten å vite det? Har nemlig aldri hørt om det, og har jobbet på nevroavdeling i noen år nå.. 

De sa det på nevro på sykehuset og fastlegen min som har jobbet mye med folk med forskjellige grader. Jeg gikk med det i 4 mnd før det slo ut på rygg og bein. Så jeg kan skjønne om man ikke oppsøker lege. Jeg hadde prikking i føtter, hender, ansikt og tunge før jeg ble stiv i nakken, og trodde det var låsning. Det er det noen tror om de ikke får det værre enn det. for de mildeste gradene går over av seg selv innen noen mnd. Men beina mine sviktet til slutt[&:], da tiltet det litt for meg[:(]. Er heldigvis MYE bedre, men vært et par tøffe mnd[:(]

Jeg er vant med at denne sykdommen krever sykehusinnleggelse uansett. Har jobbet på nevrologisk avd., og har aldri opplevd at denne pasientgruppen ikke blir spinalpunktert f.eks.

Det ble ikke oppdaget på meg før jeg var over toppen. Var innskrevet på sykehuset i 3 døgn, men siden jeg ikke var akutt syk, så måtte jeg vente på mr. Tok 9 dager fra beina sviktet  til jeg fikk mr.

Det ble ikke oppdaget på meg før jeg var over toppen. Var innskrevet på sykehuset i 3 døgn, men siden jeg ikke var akutt syk, så måtte jeg vente på mr. Tok 9 dager fra beina sviktet  til jeg fikk mr.

Går det bra med deg nå da?

Det går overraskende bra nå[:)]. For 3 uker siden slet jeg med og gå på kjøkkenet, men nå klarer jeg gå frem og tilbake til byen (1 km hver vei). Prikkingen i tunga er borte, i føttene begynner det gå bort, men har fortsatt i hendene. Og tyngdefølelsen i ryggen og beina kommer når jeg er sliten. Så jeg skal vel egentlig ikke klage sånn det er nå, selv om det har vært både fysisk og psykisk tøft. Men tanken på at jeg gikk lenge uten og vite hva det var, så er det ikke rart man blir sliten. 

Jeg har jobbet veldig tett på en som har det. Kan også huske at jeg og lærte at dette kom i mange grader og at noen bare ble lammet i en arm feks.. Men han jeg jobbet med hadde kommet tilbake til hjemmet etter å ha kommet seg ut av reosirator og opptrening utenfor hjemmet. Men han hadde fremdeles nesten ikke følelse i ben og armer.

Back
Topp