GUDMOR??

MinaMor

Forumet er livet
Noen som har Gudmor til barna? Eller som skal ha det.. Er så usikker jeg. Kan man ha 4 faddere og en gudmor? Hmmm Syns liksom gudmor høres så koslig ut jeg.
Hva med dere?

Det går ann å ha gudmor og faddere også. Jeg er gudmor på tanteungen min, men hun har også andre faddere.

Gudmor er vel noe en sier selv nå til dags,for det blir visst ikke oppført i kirkeboka![8|]

ja d lurer jeg også på.. hva er forskjellen..?? Trodde "faddere" var på en måte en fellesbetegnelse på "gudmor" og gudfar"....?

ja det er det jeg lurer på også...
Blir det for mye å ha 4 faddere og en gudmor?
Vanskelige greier det der assa

Er det ikke det da? Jeg skal ha 3 faddere til Adrian,men tror det år an og ha 4...

Vi skal ha en gudmor og tre gudfedre til Elias... såvidt jeg vet, så blir det fire faddere....
Du kan ha opp til 6 faddere...[:)]

fadder er en fellesbetegnelse...
gudmor er damen
gudfar er mannen
[:D][:D][:D][:D][:D]
værre er det ikke[;)]

ORIGINAL: jomfruen83

fadder er en fellesbetegnelse...
gudmor er damen
gudfar er mannen
[:D][:D][:D][:D][:D]
værre er det ikke[;)]

Men det virker som om det ligger mere bak liksom? Når du ser hva de har skrevet lenger opp..

Gudmor eller gudfar er den som bærer barnet opp til døpefonten.

Jeg har selv båret barna her til dåpen,også har en "viktig" fadder tatt av lua...
Er dette de har sett på som gudmor her!
Tidligere var det vanlig at den som var gudmor/gudfar ble innskrevet i kirkeboka som dette,men nå blir de kun skrevet inn som faddere...

Aaaa, sånn sett ja... hehe, da må jeg nesten flire litt.. har jo to brødre som skal være faddere.. den ene ble litt "snurt" da jeg bad den andre om også å være fadder... Vi har en litn ting hvor vi kaller de som er både tante/onkel og fadder for. f.eks onkel-gudfar... Så da passet det jo perfekt at den "snurte" brorn min skal bære Elias til døpefonten.. i og med at han insisterte på å være den som fikk hete onkel-gudfar.[:D] Så da blir han vell glad da kan jeg tenke meg[:)]

Da har jeg jo lært noe nytt i dag da [;)]

Er vel litt forskjellig praksis som brukes rundt det med gudmor/gudfar, og noen skiller jo på den som tar av lua også. Fadderungen min ble båret av faren, og mora tok av lua, han har 2 andre faddere i tillegg til meg og sambo, og foreldrene hannes kaller oss for gudmor og gudfar, eller "gum" og "guff" [&:]da for det klarer han å selv[:D] (høres kanskje mer ut som um og uff*hihi*)

Hos oss er det også slik som hos smørblomst og firerbanden. Den som er gudmor bærer barnet til dåpen og sier frem navnet når presten spør. Det er ekstra stas å være gudmor. Når vår datter Natalie ble døpt var det moren min som var gudmor og hun bar Natalie til dåpen i den samme dåpskjolen som hun selv hadde sydd til meg. Dette var hennes første barnebarn og jeg var hennes førstefødte så jeg vet at hun var veldig rørt [:)]

Det jeg derimot ikke visste var at hun da ikke ble skrevet inn i kirkeboka som fadder men det skulle hun så det fikk jeg ordnet da vi fant det ut. Så jeg anbefaler dere som har tenkt som meg at gudmor er en viktig fadder å gi beskjed om det til presten slik at det blir skrevet inn i kirkeboka.

Det barnet vi venter nå skal svigermor være gudmor for så sant hun vil da [;)]

Tror det er mange forskjellige "syn" her..
jeg er vant til at fadder er fadder også kommer evt gudmor\gudfar i tillegg.
Det er liksom litt større enn å være fadder...

det går nok an.. jeg har selv bare faddere fordi jeg syntes det ble så vanskelig å velge en som skulle være gudmor og en som kulle være gudfar..
Men jeg er selv gumor til min lillebror [:D]

ORIGINAL: Smørblomst

Gudmor eller gudfar er den som bærer barnet opp til døpefonten.

jepp, dette er den rette betegnelsen på gudmor/gudfar. Resten er faddere...

Back
Topp