Gudmor og faddere???

Gudmor er den som bærer babyen til dåpen. De andre er faddere.
Det har vel vært vanlig å ha totalt 4 faddere der to er fra mor og to fra far i tillegg til mor og far til barnet. Jeg har bært mine 3 barn til dåp selv.

Jeg var selv fadder til min lillebror. Da måtte en være konfirmert, og vi hadde altså dåp samme dagen som jeg ble konfirmert slik at jeg akkurat var gammel nok og klar da han ble døpt etter konfirmasjonsserminien [:)]

ORIGINAL: mammatilsnart4!

ORIGINAL: Lillemumma*Kasper

gudmor/gudfar eer jo det samme som faddere da.. bare at dame til fadder blir kaldt gudmor og omvendt..

over til saken.... vi har ikke valgt noen enda..
men til kasper har vi min bror og sambos eldste bror!

sambo har også to brødre til, en på 18 og en på 13, de er begge to veeeldig flinke med Kasper, så har lyst at de også skal få "æren"! men har ikke tenkt noe spes på det, vil gjerne ha noen voksne faddere også...

Da andrea skulle døypast fekk vi beskje om at fadrane måtte vere 15 år.. Men det kan jo vere forskjel på prestane og kva dei praktiserer.. [;)]

Meiner å hugse at dei må vere konfirmert. Men det er jo ikkje noko problem å skrive på ein konfirmant i ettertid so vidt eg har skjønt.

ORIGINAL: Flyvende Tekanne

Frå wikipedia:

Tradisjonen med faddere går helt tilbake til det andre århundre da barn av kristne martyrer fikk nye «foreldre». Ved dåp i våre dager er fadderen vitne om at dåpen er foretatt, og de blir bedt om å være med å gi barnet kristen opplæring. De kan under dåpshandlingen ha særlige oppgaver som å bære barnet eller ta av barnets dåpslue. En kvinnelig fadder kan kalles gudmor, en mannlig fadder gudfar hvis det er de som bærer barnet. Tilsvarende for en fadder som tar av dåpslua før dåpen, de har blitt kalt «luefadder».

Når et barn skal døpes, velger foreldrene faddere. De fleste foreldre er nøye med hvem de velger. De vil gjerne ha faddere som kan bety noe positivt for barnet, som kan følge det i oppveksten og være en voksenperson som bryr seg om barnets beste. Derfor regnes det som en tillitserklæring å bli spurt om å være fadder.

Ofte vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Minst to av fadderne må være medlemmer av Den norske kirke og de andre enten medlem av et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp, eller iallfall si seg enig i at barnedåp er berettiget. Forøvrig er det ingen øvre grense for antall faddere, men det er ikke vanlig med mer enn seks. Foreldrene teller ikke med i antall faddere. Minst to av fadderne må være tilstede ved dåpshandlingen.

Fadderne er ikke alene om sin oppgave. Sammen med hele kirken, spesielt den lokale menighet, skal de «be for den døpte, oppmuntre denne til å høre Guds ord og finne sin plass i menigheten og ved nattverdbordet», som det heter i dåpsliturgien.

Den døpte får ofte et spesielt forhold til fadderne sine. Faddere kan bidra til at dåpsdagen blir feiret som en litt annerledes fødselsdag der en snakker om det som skjedde ved dåpen. De kan også for eksempel sende barna bøker og musikk med kristent innhold. For de døpte er det også trygt å vite et det er noen som bryr seg spesielt om dem og ber for dem.

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

ja det var det jeg trodde oxo, at man selv kan bestemme hvor mange. men jeg ser jo ingen vits i å ha sååå utrolig mange jeg da. til Oscar hadde vi min søster og kusine og sambos søster og bror. tipper vi velger de samme nå..

Det er blitt meg fortalt at gudmor er navnet på den som bærer barnet til dåpen. Det behøver ikke være en av fadderne...
-Det var ihvertfall slik vi gjorde det sist. Hadde besøk fra USA, og ville gjerne gjøre litt ære på henne, så hun fikk bære vår datter til dåpen, men hun sto ikke oppført som en av fadderne.

Back
Topp