Gudmor/-far

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Noen som vet?
Jeg lurer på om den fadderen som tar av lua og tørker hodet til babyen etter dåpen, er gudmor/-far! Er vel egentlig ikke noe som heter det lenger, men slik det var før..
Jeg trodde det var sånn, derfor var det søstra mi som tok av lua å tørka hodet på eldstejenta. Men hvis det ikke spiller noen rolle, vil jeg gjerne gjøre det selv denne gangen, siden pappaen skal bære henne til dåpen.
Noen som vet?

Trodde det var den som bar barnet som var gudmor/far jeg. Men det er visst ingrnting som egentlig heter det

Ikke noe snakk om det her.... Jeg bar og var en av fadderene som tok av lua og ei anna som tørket etterpå....

Trodde det var den som bar barnet som var gudmor/far jeg. Men det er visst ingrnting som egentlig heter det
Ja, jeg trodde at hvis feks min bror bærer til dåpen så er han gudfar. Hvis min søster også tar av lua og tørker så er hun gudmor.. Men det er feil det, da?

Her var det frøkna som tok lua og tørket når jeg var fadder for barnet til ei venninne. Så var det dette barnet som gjorde det samme når broren ble døpt noen år senere. Det var presten sitt forslag men her så er det ikke snakk om gudmor/far ved dåpen lenger.

Den som bærer er gudmor/gudfar.
Den som tar av lua heter luemor/far fra gammelt av, men tror ikke den "tittelen" er i bruk lenger :)

Faddere ( du kan også velge å kalle de gudmor og gudfar) er de du oppgir på papiret skal være det. Har ingenting med hvem som verken bærer eller tar av lua etc.

Gudmor/far er den som bærer barnet.. Hun/han er også fadder til barnet :)

Vi oppgav fem faddere men var jeg som bar barnet så stemmer ikke heilt her....

Var aldri nevnt gudmor eller gudfar når vi hadde dåpssamtale..

Gudmor/far er den som bærer barnet til dåpen og luefadder kaller vi den som tar av luen. Begge er faddere til barnet :)

Hos begge barna var det gudfedrene som bar til dåpen og tok av lua. Da minsten ble født fikk vesla tørke håret.

Vi oppgav fem faddere men var jeg som bar barnet så stemmer ikke heilt her....

Var aldri nevnt gudmor eller gudfar når vi hadde dåpssamtale..

Det er fordi man ikke er gudmor/far til sitt eget barn. Om man bærer selv, har ikke barnet noen med denne tittelen :)
Dette er noe som har kommet mer tilbake i disse dager, sa presten til oss. At gudmor/far var en gammel tradisjon som ikke lenger var i bruk. I dag betyr den ikke annet enn at en bærer barnet. Det følger ikke med andre forpliktelser, akkurat som med fadder rollen. Det var fra gammelt av de som skulle ta seg av barnet om foreldrene falt fra. Dette er jo ikke gyldig i dag, da foreldrene enten må skrive det i testamentet eller ha andre bindende avtaler som godtas av myndighetene..

Det er ikke en offisiell tittel, men brukes gjerne om den som bærer ja.lua tas av "luemor". Tørke hodet gjør gjerne eldre søsken eller andre barn i dåpafølget om det er naturlig.

Vi har båret våre selv. Og gitt dem fire faddere hver.

Back
Topp