Gudforeldre/faddere?

pewsie

Forumet er livet
Hva i alle dager er forskjellen ??

Jeg har forstått det sånn at den som bærer barnet til dåpen er gudmor eller gudfar. Utover det tror jeg ikke det er noen forskjell.

Hm... Rare greier..

Jeg er i allefall oppvokst med at det ikke er noen forskjell...

Også ser jeg flere skriver "vi skal ikke ha gudforeldre, bare faddere" og omvendt...

Hm, ja, kanskje det er fra gammelt av. Vi skal bare ha faddere og så skal jeg eller pappaen bære Anna. Hvis det er sånn at den som bærer er gudmor eller gudfar, så blir en av oss det. Hvis ikke det er sånn det er, så har vi ingen gudforeldre i vår dåp. [:)] Prøvde å lete etter det på nettet en gang, men ble ikke noe klokere....

Rart... Og i en babybok jeg har, så står det "mine gudforeldre:" og "mine faddere:"

ORIGINAL: Mirabell83

For oss er faddere bare en fellesbetegnelse på gudmødre og gudfedre[:)]

Her brukes nesten ikke ordet fadder...

Hmm...det har jeg aldri tenkt på...
Tanta mi som er min fadder, kaller seg gudmora mi, men vet egentlig ikke om det var hun som bar meg...[8|]
Men er vel ikke så farlig....

I Norge har det fra gammelt av vært Gudmor/far (oftest mor) som har bært barnet til dåpen.Det var gjerne en gammel respektert dame man kunne stole på.Gudmoren var den eneste (bortsett fra foreldrene) som viste hva barnet skulle hete (Gudmoren fikk vite det rett før hun gikk inn i kirken). Dette var et veldig ærefult oppdrag, for det hette seg det at de som viste navnet på barnet før dåpen hadde direkte tilgang til barnets sjel. Derfor kunne de sende barnets sjel til helvete om de ønsket det[&:]

Back
Topp