Gud

Jeg tror på det jeg ser, kan høre å kan ta på! Men jeg klarer ikke helt å tro at det ikke er noe der ute som vi ikke helt vet hva er...Men kan ikke helt si at det er det ene eller det andre!!

Skal ikke legge bak en stol at jeg en gang (i en kjempe krise situasjon) ba til høyere makter, men jeg vet fremdeles ikke hva/hvem jeg snakket til. Det var bare en bønn om hjelp, og jeg har ikke lagt mer i det i etterkant.

MEN jeg respekteter andres tro, og velger å aldri legge meg bort i det. Det er et "sårt" tema, som fort kan bli ampert. Folk er forskjellige, å godt er nu det [;)] Tenk om alle var som meg....Gørr kjedelig!!

Ha en super dag jente, uansett hva dere tror på!!

Klem fra Kathrine

hilly hvorfor skal alle muslimer værew så jævlig mye bedre en alle andre?? det er vel ikke et sted i verden som har mere tortur elendighet og undertrykkelse en i de forskjellige muslimske land!! men ikke en eneste av dere ser det selv for islam er jo perfekt NOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ei heller kristendommen eller noen anne relgion det som er fakta er at de fleste relgioner undertrykker sine medlemmer og hjernevasker dem med alt mulig uvettu ting som ikke hører hjemme noe sted!!

eks:muslimer /koranen

kvinnen har ingen makt eller stemmerett??
kvinnen skal dekke seg til og ikke vise hud?
kvinnen skal drepes helst brennes hvis hun er uheldig og blir voldtatt eller ser på en annen mann eller han som ser på henne ikke får henne???
kunne fortsatt i evigheten..
ikke kom og si at dette ikke står i koranen eller har noe med muslims tro og gjøre for det er dette som blir praktisert og da spiller det fint lite hva som står i en bok
alle fanatikere tolker det som det måtte passe dem..

eks: kristendommen

kvinnen skal ikke ha sex før ekteskapet
man skal ikke ha omgang med en ikke troende da er man ikke fullverdig kristen
kortspill og dans er synd
en drink er som og synde verre en døden
man hetser homofile fordi de ikk er som dem
man har ingen eller liten forståelse for undomens dumskap man kan bli utstøtt gjør man er feil..

og hva er det med alt dette barne missbruket som blir avdekke i alle disse små menigheten rundt om i dette land og utenfor?? er dette guds vilje og hvorfor blir forbryteren tatt bedre vare på en ofrene??

nei relgion er roten til all ondskap som er og oppdrive uansett hvilken relgion det er snakk om bare se på alt som ble gjort før i tiden se bare nåtid hvor kvinner blir steinet til døde .. bare det sier alt!!!

Just for the record.. -ang kristendom

Jeg er kristen.

Jeg spiller kort, og danser..
Dans er ikke synd i forhold til bibelen, det blir faktisk oppfordert til det!
Kortspill ble sett på som synd fordi mange spillte seg fra hus og hjem og familier ble ødelagt, men det står ingenting om kortspill heller i bibelen..

"kvinnen skal ikke ha sex før ekteskapet"? ikke mannen heller, mener nå jeg[;)] og det kan forsvares ut fra bibelen, ja..

En drink er ikke synd.. Jesus drakk også vin, og den regner man med var mye mer alkoholholdig enn mye som er å få tak i her i Norge i dag..

Hetse homofile? ikke jeg.. jeg mener at homofile er like gode mennesker som andre.
Jeg liker ikke det de gjør, men det betyr ikke at jeg ikke kan like dem som person, og hvem er vel jeg til å dømme?

Ungdommens dummskap, ja.. hihi.. tenker du på noe spesiellt?
Den var vel noe av det eneste jeg faktisk ikke har hørt før[8D]

dy trenger ikke gjøre deg dum for alle sier at neeeeiii jeg er ikke mot det og set har jeg ikke sagt eller det står ikke i biblen med det er jo det som blir praktisert!! hva med alle de syke pastorene rundt som voldtar små barn i guds navn??? er helt ok det eller later de fleste som det ikke skjer for da har man ikke ansvaret ?? nei denne siskusjonen kan jeg ikke ta idag blir så rasende på disse relgions fanatikerne at jeg sprekker .. hold det innenfor deres egne vegger hjmme ikke prek eller belær så skal alt gå så mye bedre her i verden... sund fornuft ville laget mye mindre vold krig og elendighet en hva relgion gjør..

ang undommen sdummskap!! tenk så mange som er blitt bortvist av sine foreldre fordi de ikk elever i full harmoni men alle de syle reglene som er laget av allle andre en denne gud!!!

har sagt mitt i denne saken orker ikke diskutere det mere bare ikke prakk denne dritten på meg så skal jeg ikke si noe mere...

Jeg prøver iallefall ikke å prakke troen min på noen, men jeg misliker å bli tråkket på fordi andre ikke tror det samme som meg (sier ikke at DU gjør det, altså)

ang det du nevner om overgrep mot barn.. dessværre er det noe som kan skje, og jeg tror ikke det er mere vanlig blandt kristne enn andre steder.
Klart det er dumt, og jeg forsvarer det på ingen måte.

-ingen er perfekte, er vel det eneste jeg kan si.. INGEN vanlige mennesker klarer å leve feilfritt.

Jeg skal ikke diskutere dette med deg, for jeg skjønner at du ikke har lyst å diskutere, det har egentlig ikke jeg heller, for jeg liker ikke å krangle med noen.

La oss være enige om å være uenige i dette, da[:)]

Huff, dette minner mer og mer om de andre kranglete forumene dere har startet..... Dere må jo forstå at noe sånt fører til diskusjoner! Fordi vi alle har ulike meninger, og at noen hisser seg opp over andre folk som ikke er enige med dem.

Skulle nesten ønske at dere holdt slike tema borte fra dette koselige forumet..... [&o] det blir så ukoselig, og mange uvenner.... [&o] [&o]

grethe 71 kan ikke du bare la være og komme inn på denne delen av forumet da er det så j... vanskelig!! vi diskuterer høyst vanlige ting eller er det sånn i din famile og omgangskrets at alt som ikke er behagelig lar vi ligge... finnes det virkelig ikke rom for en diskusjon her inne som ikke omhandler slike deg oppetter ryggen og næææ sååå koselig .... osv .. her er en side hvor man kan diskutere ting som plager en og som man vil ta opp som ikke passer inn på andre forum...
VI KRANGLER IKKE VI DISKUTERE ER DET MULIG FOR DEG OG FORSTÅ DET ER DU SOM LAGER EN KRANGEL HER !!!!!!
LIGG UNNA VÅRE DISKUSJONER HVIS DEM IKKE PASSER DEG OG DIN ROSA VERDEN!!!"

Årsaken til at jeg i det hele tatt kom inn på dette temaet, var at det sto på startsiden til babyverden som sist diskuterte tema. Og dersom det er så forferdelig for dere "hissigpropper" at det er noen så synes at det er leitt med krangling, så burde dette forumet da også vært "utelukket" for å havne på "sist diskutert"!!!

Og det er ikke rart at det er mange som reagerer, når jeg leser det svaret du ga meg. Rosa verden??! Skal fortelle deg det, kjære louis, at hadde jeg fortalt deg hvordan mitt siste år har vært, både for meg og mine nærmeste, hadde du kanskje forstått at JÈG faktisk synes at det er MYE hyggeligere med gode nyheter og blide folk!

Siden DU var veldig saklig og seriøs i kommentaren til meg, kan også jeg være det. Du har selvsagt lov å si hva du mener, men det der synes jeg var direkte tåpelig.

Ha en fortsatt fin dag! [:D] Ingen skal få ødelegge min!

har ingen intensjon om og ødelegge dagen din er bare lei av denne masineg om hva jeg kan diskutere og ikke for det har du ingenting med!!!
vær så useriøs du bare vil men har du ikke noen og komme med av synsounkter eller egne meninger som ANGÅR diskusjonen hold deg unna vi trenger ikke flere som drar igang krangler her inne!!!

Hadde jeg vært en av dem som ALLLTID blander seg borti alt mulig her inne, og drar i gang en diskusjon bare for å "fyre opp", så kan jeg forstå "sinnet ditt". Men det har jeg jo faktisk aldri gjort! Så beklager så meget at jeg dessverre forvillet meg inn på dette temaet, og var så utrolig tåpelig å skrive noe i det hele tatt. Det skal ikke gjenta seg. Jeg skal holde meg LANGT borte fra alt som kan resultere i en useriøs diskusjon, så får dere bare diskutere akkurat hva dere vil.
Jeg har det godt med meg selv og mine, og har for øyeblikket ikke noe å klage over. Og det er slik jeg trives med å ha det!

vi klager ikke vi lufter trykket litt og jeg har ingen intuisjon om og fremstå som perfekt!!
liker og diskutere men er en lykkelig person ligeså!!
og ja er du ikke intr ien diskusjon av friskere art så ikke forvill deg inn her..

Det er ingen frunn til å skulle slette denne tråden, eller å si at den er for å provosere.
Det må være min rett til å lage en tråd om relgion, og høre andres meninger og grunner.
Jeg vil gjerne vite hvorfor folk er relgiøse og ikke, og dette var en forholdsvis saklig tråd før noen begnyte å krangle og det var ikke meg.

Så hvorfor er man relgiøs, og hvorfor har man den relgionen man har og ikke en annen?

Vanskelig spørsmål egentlig...
Jeg tror at mennesker er desperate etter å finne meningen med livet og meningen med de forskjellige ting som skjer rundt oss.

Jeg tror på mennesket og karma. Det du mister nå får du igjen rundt neste hjørne - what comes around goes around.. Og det er f.eks. ikke tilfeldig at toget mitt går klokken fem på åtte i morgen - og hvis ikke så er det ett par variabler som tilsier hvorfor det ikke gjør det. Alt som skjer har en grunn.
Veldig dårlig forklart [&:]

Synes forøvrig at bibelen har ett par gode leveregler men henger meg mest på kardemommeloven - "Du skal ikke plage andre, du skal være god og snill og forøvrig kan du gjøre hva du vil"

Håper på flere synspunkter og ikke flere klaginger her.

Jeg er selv ateist og utmeldt av statskirken, og jeg tror på livet og mennesker.

Jeg tror ikke på Gud, men jeg er sikker på at det finnes noe større som vi mennesker ikke kan vite noe om! Om det er en Gud eller om det er Aliens har jeg ikke noe svar på.

Må også si at jeg har bedt (vet ikke til hva/hvem) og dette er i desperate situasjoner!

Vi må respektere at andre tror og mener noe annet enn oss selv! Hadde vi alle hvert like hadde dette hvert et jævelig kjedelig sted å bo!

De av dere som tror på annet enn kristendommen her, hvorfor har dere valgt den relgionen, for å være ærlig ville jeg valgt buddhismen hvis jeg hadde vært relgiøs.
Det er en så mild, rettferdig og moralsk relgion uten å være fordømmende.
Men som sagt ikke relgiøs sånn sett, jeg tror på livets energi.

Kanskje dere hissigpropper kunne forklare meg hvorfor dere har nettopp den troen dere har uten å lage en sånn "jeg er bedre" tråd ut av det.
Og de som syns dette er bare bråk og sånn trenger jo IKKE å svare.

Jeg ville oxo valgt budhissmen vist jeg måtte ha en religion. Der har de egentlig ikke n gud, det blir mer som et forbilde, ikke det at alt det buddha gjorde er noe en vanlig person klarer, men en trenger ikke og kjøre alt som han gjorde. En gjør det en kan og blir belønnet der etter. Det syns jeg er fint. Og de gjør ikke en flue fortret. Kjempe fint[:)]

Er ikke døpt og jeg har ikke vokst opp i no religiøst hjem, men jeg har alltid kunnet velge selv. Det er ingen i min familie som ville sett stygt på meg eller slått hånden av meg vist jeg ble religiøs. Og når jeg var liten så skulle jeg bli kristen, så jeg rusla på søndagskole og fikk klistermerke og vi sang og kosa oss. Så fant jeg ut at det ikke var noe for meg alikavel og slutta.

Jeg dømmer ingen så lenge de ikke dømmer meg. Kanksje det er noen religiøse personer som vil se på meg med avsky og dømme meg, men jeg har ikke møtt så mange enda og vist jeg gjør det, så vil jeg heller dømme den personen personlig og ikke religionen.

Vi kommer ikke til og døpe ungen vår, for det blir og lyge i kirken syns jeg. For presten står der og sier at han ugen skal lærest opp i den kristeme tro og tjene gud eller no. Er ikke helt sikker på hva som blir sakt. Men jeg tenkte sist gang jeg var i en dåp at foreldren står jo der og lyger til presten. Ungen vil ikke få no kristen oppdragelese, ingen bilbel i dåpsgave.
Men de ville døpe ungen sin pga tradisjon i familen. hyggelig nok det og jeg sier ingen ting til dem om deres valg. Men jeg forklarer dem gjerne at grunnen til at jeg velger navnefest i rådhuset er fordi jeg har respekt for kirken og vil ikke stå der og lyge, dessuten så skal våre barn få velge selv om de vil følge en religion eller ikke.

ORIGINAL: Tammis

Vil bare repetere dette:

Jeg forstår ikke hvorfor folk må forsvare troen sin og svare for seg på denne måten. Noen tror på Gud, noen på Allah, noen på Fantomet og noen tror ikke i det hele tatt. Dette må vi respektere om vi skal kunne leve sammen som siviliserte mennesker.

Jeg for min del tror ikke på noen guder (eller Fantomet). Jeg tror på MENNESKET og mennskets gohet og medmennesklighet. Jeg respekterer andre sin tro, og syntes det hadde vært trist om alle var like og mente det samme som meg.

Dette er ett tema som opptar meg, og jeg diskuterer gjærne.

Å respektere andres tro er en moralsk holdning!

eg er medlem av humanetisk forbund, og signerer tammis her om å respektere andres tro.

Litt kjedelig at dere ikke utdyper litt hvorfor,kjedelig med bare signering.

Jeg må si meg veldig enig med mesaana, jeg vil heller ikk døpe mitt barn i kirken når jeg og min mann er ikke-troende, det er ikke moralskt riktig.
Buddhismen er en fin relgion som mest overlater det til mennesket å være bedre til å gjøre de riktige ting.

Back
Topp