Gud

kvifor: fordi eg har tatt eit standpunkt, eg tror ikkje på gud, men respekterer alle for den tro dei har.
ingenting ang. tro er rett eller galt, meiner eg.

me giftet oss borgerlig, og skal ikkje døype våre barn i kirken, det blir navnedag.
nettopp fordi eg har respekt, så passer det seg ikkje å "bruke" kirka fordi det er tradisjon eller at den er fin osv..men det er mitt standpunkt.

Jeg syntes dette var en veldig interessant tråd. Dette er overhodet ikke en krangel.

For min del er jeg veldig forvirret tror jeg, men jeg tror på mennesket og vitenskapen, det forskere kommer fram til. Men samtidig tror jeg at der er noe annet her i verden. Men hva det er vet jeg ikke, noe som jeg syntes er litt skummelt og blir forvirret av. Blir litt skremt av "åndenes makt", for jeg vet ikke hva jeg skal tro. Blir rett og slett litt redd når jeg ser det! Er det noe(n) der??[8|]

"The big bang!" f.eks
Hvordan ble "the big bang" til? Noe(n) må jo ha forårsaket det..

Tid og rom
Er det uendelig med tid? Framtid eller førtid?
Hvor langt ut går universet? Hva er utenfor?
Hvor langt kan vi telle?
Det sorte hull? Hva skjer hvis vi havner i det?

Dette er ting jeg syntes er skremmende, og samtidig interessant. Det er vitenskap, eller uvitenskap..[8|]

Wow nå ble du litt brådyp for meg, jeg tror på energier som vi mennesker har. Når vi dør overføres denne energien til alt levende vesener og at vi mennesker egentlig er på¨et nivå knyttet til hverandre, derav tankeoverføring og sånn "sansing".
Jeg tror på liv etter døden i den forstand at vår energi overføres fra vår kropp til alt annet levende, blomster og fugler som til nye mennesker.

For min del så virker det som de kristne bare godtar det som står, men veit jo ikke jeg.

Syns det er drit spennende jeg med sånne ting som liv og død og alt det merkelige som skjer. Flere og flere er åpne for at man har levd før noe jeg tror sterkt på, og at også telepati er mulig fordi vi er felles bundet til hverandre som en energi"kule!"

Skjønte vel at det var meg du siktet til, selv om stavingen din (av nicket mitt) er heller tvilsom[8D]

Jeg har lurt endel på disse tingene, men finner svar i bibelen og slår meg til ro med at det er sånn.

At Gud er større enn oss mennesker og kan gjøre ting som er større enn det vi forstår det har jeg ikke problemer med å tro.

-ellers trodde jeg vel at jeg hadde sagt meg ferdig med denne diskusjonen?
Har dere noen konkrete spørsmål direkte til meg må du/dere gjerne spørre, for jeg kommer nok til å prøve å følge med litt på hva som blir skrevet her, men ikke få panikk om jeg ikke svarer med en gang, da[;)]

Det blir lissom ikke diskusjon hvis alle skal sende deg en pm vel.
Ingen som mobber eller noe, må da gå an å snakke om det her med oss andre.

ORIGINAL: tullmusa

Jeg syntes dette var en veldig interessant tråd. Dette er overhodet ikke en krangel.

For min del er jeg veldig forvirret tror jeg, men jeg tror på mennesket og vitenskapen, det forskere kommer fram til. Men samtidig tror jeg at der er noe annet her i verden. Men hva det er vet jeg ikke, noe som jeg syntes er litt skummelt og blir forvirret av. Blir litt skremt av "åndenes makt", for jeg vet ikke hva jeg skal tro. Blir rett og slett litt redd når jeg ser det! Er det noe(n) der??[8|]

"The big bang!" f.eks
Hvordan ble "the big bang" til? Noe(n) må jo ha forårsaket det..

Tid og rom
Er det uendelig med tid? Framtid eller førtid?
Hvor langt ut går universet? Hva er utenfor?
Hvor langt kan vi telle?
Det sorte hull? Hva skjer hvis vi havner i det?

Dette er ting jeg syntes er skremmende, og samtidig interessant. Det er vitenskap, eller uvitenskap..[8|]

Må si meg veldig enig med deg Tullmusa.
Jeg er og den som tror på mennesket og vitenkap og det forskere kommer fram til.
Jeg er den som ikke tror vi er alene i dette enorme universet. Synes det virker litt rart at det liksom er kunn oss her...
Og når det gjelder "åndenes makt" syns jeg det er fasinerende, du vet ikke om du skal tro på det eller ikke.

Dette med tro er et vanskelig og interessant tema som jeg kunne snakket om i timesvis..

Jeg regner ikke meg selv som kristen. Jeg er i mot mye av det statskirken og kristendommen historisk sett har kommet med.
Alikevel avskriver jeg ikke helt at det finnes en form for høyere makt, men jeg har ikke noe behov for å sette et navn på hva enn det er.

En ting jeg ofte synes kan bli veldig feil med kristendommen er den ansvarsfraskrivelsen man se i mange "troende". Hvis noe godt skjer, så er det Gud som belønner oss, og hvis noe vondt skjer så er det en høyere mening med det, og jeg hadde ikke kunnet gjøre noe for å stoppe det. Er det så sabla vanskelig å tro at de valgene man gjør faktisk påvirker ditt eget liv i både positiv og negativ retning?

Jeg tror IKKE på gud! Jeg trodde på gud når jeg var liten, jeg ba aftenbønnen min HVER natt! Noe ala "kjære gud, ikke la oss få juling idag, ikke la han banke mamma", men IKKE FAEN om det hjalp! For hun ligger nemmelig på kirkegården å der ligger MIN tro på gud også! Prakke barn full av håp om at det finnes en gud der oppe som kan gjøre alt mulig for deg bare du tror på han å gjør de rette tingene! Jeg trodde jo faen at det var MEG det var no galt med, hva gjorde jeg som var så galt siden gud aldri ville høre på mine bønner!? Neitakk, den troen klarer nok mine barn seg uten!

Back
Topp