GU under svangerskapet?

GudinnenSaga

Betatt av forumet
Er det slutt på GU under svangerskap? Legen min sa ingenting om en Gynekologisk undersøkelse når jeg var hos han på tirsdag. Forrige svangerskap ble det bare tatt en kjapp GU-svab sånn helt på tampen av en egenbestil UL.

Er det ikke vanlig lenger?

Vet ikke. Varierer nok fra plass til plass. Første gangen jeg var gravid tok legen gynekologisk undersøkelse. Men alle de andre sv.skapene mine har det ikke skjedd. Kanskje det er litt gammeldags?

Kanskje det. Jeg fikk GU i -97 og i -00 husker jeg, men det var i en annen kommune og min fastlege nå utfører ikke GU i det hele tatt så det er kanskje forskjell fra sted til sted?

Jeg fikk heller ikke GU når jeg var til legen.. Hun sa det ikke var nødvendig?

Da har de kanskje godt vekk i fra den ordningen. Det er jo i grunne ikke nødvendig, eller ser ingen grunn til at det kan være nødvendig. Da jeg tok GU første gangen jeg var gravid var det for å bekrefte sv.skapet. Og ikke noe mer enn det i grunnen.

Det kommer nok an på når tid du tok celleprøver sist! Legen min spurte meg, og jeg tok sist i desember i fjor. Og da var det ikke nødvendig sa hun! Er vel hvert 3. år eller noe sånt som er vanlig!:)

Jeg har faktisk aldri tatt celleprøve.. likevel sa hun det ikke var nødvendig.. jeg synes det hele var litt rart.

legen min sa også at det ikke var nødvendig, han tilbøy det under 1. kontroll. men det var ingen grunn til det så lenge jeg var frisk og rask. men han ville da ta undersøkelsen neste gang da jeg er ca rundt 20-24 uker på vei

Det er vel ikke vanlig/nødvendig med GU under svangerskapet lenger, men legen min tilbyr det hvis det er lenge siden sist. Forrige svangerskap tok jeg GU og celleprøve ved første kontroll ettersom jeg ikke hadde vært til det før. Har ikke hatt det siden, så kommer til å si ja til GU denne gangen også hvis han spør [:)]

Back
Topp