GU på første svangerskapskontroll?

Ektefella

Andre møte med forumet
Ringte å bestilte time hos legen i dag. Sekretæren sier at hun setter opp dobbel time for da er det gu samtidig. Sier at jeg ikke hadde det med første for under 2 år siden. Hun svarer at de alltid tok det på første svangerskapskontroll. Det var helt vanlig visstnok.

Er det fler som har/skal ta gu på første kontroll?

Det har jeg aldri gjort med noen av mine. Hvorfor skal man ha gu da?
Det legen min sa til meg var at det er for å sjekke diverse kjønnssykdommer som herpes, klamydia, gonore osv. Men vet ikke hvorfor ts skulle gjøre det:)

Jeg var på første kontroll i dag og hadde ikke gu.

Jeg hadde gu hos fastlegen, celleprøve, for et år siden. Og har jo vært hos gynekolog for å bli gravid. Så det skal ikke være nødvendig med noe gu her nå

Jeg har hatt to timer hos fastlegen og ikke snakket om gu engang :s jeg er 25 år...

Jeg har hatt to timer hos fastlegen og ikke snakket om gu engang :s jeg er 25 år...
Har du hatt det før da? Celleprøve? Det bør du ta om det ikke er gjort siste tre år

Jeg har aldri hørt at man får gu på første kontroll. Var 33 når jeg ventet første. Men tok mange blodprøver husker jeg.

Ikke hørt om heller :) tok celleprøve seinast i januar da spiralen ble tatt ut så slipper det :)

Jeg har hørt at det ikke er nødvendig med gu under svangerskapet. Så rart;/

Blodprøver ja, jeg tok... var det 7 eller 8 glass? Øm i albuen fortsatt! (og jeg er tidligere blodgiver altså, så jeg er vant til å tappes, på blodbanken har de vel tykkere nåler, men mer erfarne stikkefolk.)

Gu i svangerskapet hr jeg bare hatt med eldste, da det var 3 år siden siste celleprøve underveis i svangerskapet, så da tok vi den tidlig så var det gjort, det sa legen var det anbefalte. Med andre var det da 3 år ca et par mnd før termin så jeg ble enig med legen om å ta den etter fødsel i stedet.

Denne gangen tok jeg den altså et år før jeg ble gravid, så da skal jeg i alle fall ikke trenge tenke på det denne gangen.

Det hadde jeg med eldste, for 6 år siden, de ente i tili ul, fordi jeg begynte å blø. Hadde det ikke med nr 2, og har ingen plan om å ha det denne gangen heller..

Jeg kan tenke meg at det er celleprøve, ettersom jeg aldri har tatt det. Blir snart 27, så da er det jo på tide. Vimsete meg tenkte ikke på å spørre hva de sjekker :wacky: Synes bare det var litt rart når det aldri ble nevn med første.

Med første måtte jeg ta gu. Tok celleprøve og sjekket for kjønnssykdommer, i tillegg til at legen kjente på livmora.

Denne gangen er det ikke nødvendig med gu, siden alt er sjekket før IVF.

Aldri hørt om... Var 29 med første og da var det 3 år siden sist, er over 4 nå. Burde vel spørre...

Jeg hadde ikke GU på første. Tok celleprøve fjor høst, og tok da samtidig, når jeg nå først lå der, alle mulige kjønnsykdomsprøver. Er 27 :)

Har du hatt det før da? Celleprøve? Det bør du ta om det ikke er gjort siste tre år
Ja jeg tok celleprøve for noen år siden. Tror jeg var 20. Grunnen til at jeg tok det så tidlig var at mamma hadde hatt celleforandring når hun gikk gravid med min storebror. Men regner med jeg skal ta ny igjen nå siden det har gått noen år... Får spørre neste legetime om to uker :)

Celleprøve bør tas hvert tredje år

Jeg spurte om gu når jeg var gravid sist. Det var visst veldig gammeldags siden de fleste hadde egne gynekologer som de gikk til jevnlig. Jeg var vel hos en noen mnd før jeg ble gravis sist. Nå er det 1.5 år siden sist. Men nåe jeg ble 25 fikk jeg brev om at de ikke ville ta prøver hvis du var gravid. Kan de ikke bli enige med hverandre snart? De sier jo forskjellige ting utfra hvem lege og jordmor man har

Back
Topp