Grytebrød!

Jeg satte en deig til heving i stad [emoji23][emoji1373] Men ville ha litt grovere, så tok 400g hvetemel, 50g rugmel og 50g havregryn. Blir spennende å se resultatet i morgen. Må stå opp kl 6 i morgen så stort og smått får med i nista si [emoji3]

Triks og miks er jo flott det! Blir sikkert bra.

Det er forøvrig maaange gode oppskrifter på den bloggen, sånn virkelig. Jeg er jo ikke veganer, men jeg lager mye av det allikevel og så bruker jeg bare vanlig ost, melk osv. Tar ikke de hensynene, og trikser litt. Blant annet km jeg anbefale frokostbrød, kikertburgere, hot gulrot og søtpotetsuppe m.fl. Virkelig verdt å prøve ut flere av disse. Hadde ikke noe med brød å gjøre, men må nevnes.

Triks og miks er jo flott det! Blir sikkert bra.

Det er forøvrig maaange gode oppskrifter på den bloggen, sånn virkelig. Jeg er jo ikke veganer, men jeg lager mye av det allikevel og så bruker jeg bare vanlig ost, melk osv. Tar ikke de hensynene, og trikser litt. Blant annet km jeg anbefale frokostbrød, kikertburgere, hot gulrot og søtpotetsuppe m.fl. Virkelig verdt å prøve ut flere av disse. Hadde ikke noe med brød å gjøre, men må nevnes.

Skal titte mer der inne [emoji4] Jeg er veldig glad i å prøve nye ting så passer meg sikkert utmerket [emoji3]

Det dumme med hjemmelaget brød er at det er så godt at man brått må lage mer:hungry:

Har du en favoritt oppskrift? [emoji4]
Her er det mest "man tager hva man haver"-prinsippet som gjelder! Pleier lagd med 6 dl vatn og 750 gram mel. Som regel minst 50 % grovt. Om du bruker nesten bare fint mel hever det visst veldig, og da holder det med 4 dl vatn og 50 gram mel. Har jeg hørt, ikke prøvd gryteloff selv (enda). Tilsett gjerne en god del frø, linfrø, solsikke, sesam, gresskar... Det du måtte ha. Og valnøtter gir en veldig god smak og deilig konsistens :)

Her er det mest "man tager hva man haver"-prinsippet som gjelder! Pleier lagd med 6 dl vatn og 750 gram mel. Som regel minst 50 % grovt. Om du bruker nesten bare fint mel hever det visst veldig, og da holder det med 4 dl vatn og 50 gram mel. Har jeg hørt, ikke prøvd gryteloff selv (enda). Tilsett gjerne en god del frø, linfrø, solsikke, sesam, gresskar... Det du måtte ha. Og valnøtter gir en veldig god smak og deilig konsistens :)
Oi, 500 gram mel selvsagt, ikke 50! :hilarious:

Mannen drev og lagde surdeigsbrød i gryte en periode! Var digg. Selv kan jeg bare bake muffins :rolleyes:

Sånn siden det tydeligvis er flere bakeglade her - er det noen som sitter på en knakande god brødoppskrift?
Jeg foretrekker å bake én gang i uken, så de må tåle frysing. Den "oppskriften" jeg har pleid å bruke er nydelig ferske, men etter at de har vært fryst - not so much.

Følger denne[emoji1316]

Jeg pleier å lage dette brødet, men har deigen rett i formene og lar det heve i kald ovn over natten. Dropper etterhevingen og setter de rett til steking. Synes dette brødet er godt etter frysing også. Jeg lager dobbel oppskrift, det er akkurat nok til to store brødformer.

BARNEHAGEBRØD – 2 små brød
6 dl kaldt vann
1 ts tørrgjær
300g sammalt økologisk rugmel
450-460g økologisk spelt
1 ts havsalt
2 ss honning
2 store never sesamfrø (valgfritt)

Rør gjæren ut i vannet og tilsett resten av ingrediensene. Hvilke frø, og om du i det hele tatt ønsker tilsette frø er opp til deg. Jeg bruker sesam pga en masse deilig kalsium! Deigen skal være ganske klissete, men ikke rennende. Dekk bakebollen med plast og la den stå natten over (10-12timer). Jeg gjør alltid dette en kveld jeg vet jeg er hjemme på formiddagen dagen etterpå (eks i helgen). Morningen etter helles deigen over i 2 former som igjen dekkes med plast. La stå etterheve i 2-3 timer. Strø så noen frø på toppen og stek brødet midt i ovnen på 225grader i 35 minutter. Himla enkelt, og fantastisk godt! Prøv!
(Oppskrift fra http://sprudlendesunn.no/blogg/?p=3773)

Grytebrød nr 1 [emoji4] Sååå saftig, luftig og perfekt sprø skorpe!! [emoji7] Det her er nokså fint (2 av 4 i kakebitsirkelen) og uten hele korn [emoji4]Image1525349017.451099.jpg

Last edited:
Brød nr 2 ferdig! Og må si jeg er forelsket i grytebrød!!! [emoji7] Dette er landbrødet fra Trines matblogg med havregryn og linfrø! Smaken er nyyyydelig!
IMG_0551.JPG

Back
Topp