Grytebrød!

Mrs.J

Elsker forumet
I disse ruge tider så begynner jeg å få litt tid til overs og har gått til innkjøp av jerngryte siden «alle» skryter av grytebrød.

Sååå, er det flere som baker brød?
Lyst til å dele deles favoritt oppskrift?

Mine to første står til heving nå, skal stekes i morgen tidlig [emoji4]

Jeg lagde mye brød i sånn leiregryteform. De ble kjempegode. Skal finne oppskriften, håper jeg. Det var slikt et no kned bread, som ikke må knas/eltes, men langtidsheves. Typ du smeller sammen en ganske flytende røre kvelden før, legger i gryta og lar heve over natten før det stekes på morgenkvisten. Lite gjær. Kjempegode!

Jeg lagde mye brød i sånn leiregryteform. De ble kjempegode. Skal finne oppskriften, håper jeg. Det var slikt et no kned bread, som ikke må knas/eltes, men langtidsheves. Typ du smeller sammen en ganske flytende røre kvelden før, legger i gryta og lar heve over natten før det stekes på morgenkvisten. Lite gjær. Kjempegode!

De jeg har satt til heving nå er ikke flytende med veeeeldig klissete [emoji85] Så må si jeg er spent!

Ja [emoji4] Brød som knapt skal knas/eltes bare røres sammen, og skal heves i 12-20 timer. Stekes i jerngryte i ovnen [emoji4]

Ja, og det hun sa!

Grytebrød er elsk! :Heartpink Når det stekes slik får det en enormt god skorpe, hele brødet. Hadde planer om å røre sammen en deig på mandag, men jeg orka bare ikke. Får bli i helga.

Oj, digg. Det må jeg også teste ut når jeg går ut i permisjon. For lange dager enda på meg, med 100% jobb enda.
Men hold oss oppdatert på hvordan der går, og del gjerne oppskrift [emoji2]

Vi fikk flere gryter i bryllupsgaver, og hadde en periode hvor vi lagde grytebrød ukentlig - det er utrolig godt!! :) Det skal jeg jammen meg lage til helgen selv:D
Vi har ingen fast oppskrift, men har testet oss gjennom Google;)

Jeg har bakt mye grytebrød. Har også prøvd meg på eltefritt brød i vanlige brødformer, og det går veldig fint det også. Litt mer praktisk form da [emoji4] Har dobla denne oppskrifta, redusert på gjæra til 1 ts og latt de heve i 24 timer: https://www.bakerhansen.no/bak-eget-speltbrod/

Litt elting blir det for å forme de før de skal i brødformene, det må innrømmes, men selve deigen røres bare sammen på 2 minutter. Det er veldig fint å få redusert gjæra såpass, og når deigen får heve så lenge tar kroppen mye lettere opp næringsstoffene i kornet.

Når det gjelder ordentlig grytebrød har jeg bare brukt Trines oppskrifter, hun har maange: https://trinesmatblogg.no/category/gjaerbakst-2/brod-elterfritt/
Speltbrødet hennes blir veldig godt!

Denne skal jeg hvertfall prøve!![emoji2][emoji106] Har du kaldt vann i da?

Romtemperert tror jeg, eller kaldt. En stund siden nå, men jeg fyller jo gjerne kaldt vann når jeg måler opp til slikt, med mindre annet er spesifisert.

De er veldig gode!

Denne skal jeg hvertfall prøve!![emoji2][emoji106] Har du kaldt vann i da?

Jeg satte en deig til heving i stad [emoji23][emoji1373] Men ville ha litt grovere, så tok 400g hvetemel, 50g rugmel og 50g havregryn. Blir spennende å se resultatet i morgen. Må stå opp kl 6 i morgen så stort og smått får med i nista si [emoji3]

Back
Topp