Grusom melkespreng!

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Fødte på mandag, og i går kom melken for fullt. Puppene er enorme og steinharde. Klarer ikke ligge på siden og det gjør så vondt å amme at jeg blir kvalm. Det er jo bare to år siden forrige gang, men har visst fortrengt den dritten her. Husker jo at det var like grusomt da. Har dere noen gode tips? Og hvor lenge varer det?!

Fødte på mandag, og i går kom melken for fullt. Puppene er enorme og steinharde. Klarer ikke ligge på siden og det gjør så vondt å amme at jeg blir kvalm. Det er jo bare to år siden forrige gang, men har visst fortrengt den dritten her. Husker jo at det var like grusomt da. Har dere noen gode tips? Og hvor lenge varer det?!
gå i dusjen.. da spruter det ut å letter trykket :)
det jevner seg ut etterhvert som mini ammer.

Gratulerer så mye!

Med begge mine ga sprengen seg etter en uke.

Utrolig hvor mye man kan fortrenge. ;)

Det er typisk den tredje dagen. Det er hormonene som påvirker til hovne melkekjertler. Jeg husker det ble bedre etter et par-tre døgn med eldste og bare ett døgn med yngste.

Hadde nesten aldri melkespreng med yngste, og det var aldri så vondt som med eldste. Tror det var pga løs hud på puppene - skulle mye til før det sprengtes :p

Huff ja det der var ikke gøy. Husker jeg våkna på natta,reiste meg opp og spruten stod fra begge puppane.mannen måtte springe å hente en stor bøtte..kom jo sikkert en liter eller to(ihvertfall sånn som jeg husker det ..haha)

Jeg kjøpte sånne små risposer fra Boob som jeg varmet i mikrobølgeovnen og la på. Helt magisk!!

Hos meg gikk det over etter noen få dager, kanskje tre? Pumpet litt, og stod en del i dusjen :-)

Dusjet en del, og brukte varmepute før amming, samt pumpet/håndmelket det verste før amming :)

Ååå ja. Slik hadde jeg det også. Stod opp på natten og gren fordi lillingen sov for "lenge". Villeste puppene jeg noensinne har sett.

Jeg måtte håndpumpe for å få bort det verste. De sier vel at det ikke er så lurt med pumpe i begynnelsen mtp at mengde skal tilpasses. Heldigvis blir det bedre etter noen dager. Ble i alle fall det her.

Det er vel ganske vanlig at sprenget varer en stund? Her varte det ca 2-3 uker.. Måtte mykgjøre brystet før hver amming, få i gang utdrivningen ved å legge til baby og så legge til på nytt for å justere sugetaket.

Hei, gratulerer med babyen.
Det er desverre ikke uvanlig med litt start vansker og spreng. Men heldigvis finnes det råd. Gå inn på ammehjelpen.no og søk opp cottermannsgrep. Fikk ikke lagt inn link her desverre.
Anbefaler også å søke opp tilbakelent amming med tanke på problemet med å få babyen til å ta brystet i går kveld.
Lykke til. Det blir bedre!

Min ville ikke ha om jeg ammet når sprenget var værst. Måtte pumpe litt og tilby pupp etter det. Da gikk det fint.

Back
Topp