Gruppe B streptokokker

Emmis1

Flørter med forumet
Har fått påvist gruppe B streptokokker, og ble satt på furadantin i 7 dager av legen. Jordmor mente dette var "unødvendig", siden det mest sannsynlig ikke kom til å gjøre noen forskjell fra eller til med behandling. Legen sa jeg ikke trengte AB i.v under fødsel, mens jordmor sa dette var vanlig prosedyre.
Noen som har erfaring fra tidligere svangerskap eller yrke?

http://www.helsedirektoratet.no/pub...gravide-og-fodende-kvinner/Sider/default.aspx

Her står en del om det. Ble det bare plutselig oppdaget, eller er du syk? Jeg har dessverre ikke erfaring, men du kan jo spørre legen din igjen og fortelle jordmor sine meninger :)
Har ikke hatt noen symptomer. Som en del av første svangerskapskontroll "pakken" ble det sendt urin til dyrkning. Kan ikke huske det ble gjort sist... Regner med å få mer info fra sykehuset under oul!

Jeg fikk påvist denne forrige gang. Og fikk antibiotika under fødsel selvom prøven rett før fødsel var negativ. De tok også prøver av baby med en gang han kom ut. Og fikk beskjed at om han fikk feber så ble han satt rett på AB. Legen sa at dette skulle jeg og de på føden fulgte det. Gbs er ikke å tulle med. Mange barn har blitt veldig syke og i noen tilfeller ikke overlevd.

Jeg fikk påvist denne forrige gang. Og fikk antibiotika under fødsel selvom prøven rett før fødsel var negativ. De tok også prøver av baby med en gang han kom ut. Og fikk beskjed at om han fikk feber så ble han satt rett på AB. Legen sa at dette skulle jeg og de på føden fulgte det. Gbs er ikke å tulle med. Mange barn har blitt veldig syke og i noen tilfeller ikke overlevd.
Takk for svar! Kjenner jeg er litt bekymret for dette nå. Derfor er det godt å høre fra noen med erfaring ☺

Jeg fikk også nettopp påvist dette, går nå på penicillin og skal ta nye tester om 3 uker, både vaginalt og av urin. Er også litt bekymra, men det er tydeligvis ikke jordmor. Jeg vil få ekstra oppfølging i svangerskapet pga dette og de tar det veldig seriøst. Så jeg prøver å ikke tenke så mye på det. :) vil nok få antibiotika når fødselen starter.

Back
Topp