grunn til sjukemelding?

Bruker00ma

Betatt av forumet
Eg har for tida tre deltidsjobbar. Den eine jobben er i ein stor butikk med minimun 4 timar pendling kvar dag. I denne jobben er det mykje fysisk arbeid, og ein del stress. Eg føler meg utslitt etter berre ein halv dag. Etter ei full vakt i denne jobben kan eg nesten ikkje gå normalt, er heilt utslitt og må berre heim å leggja meg. pendlinga gjer det ikkje betre. eg må stå opp 04.40 og er ikkje heime før 16.30. I dei to andre jobbane mine kunne eg jobba 24/7 utan å kjenne på noko av dette. arbeidet er mykje roligare, og det er ikkje fysisk anstrengande. eg kan ikkje berre slutte å ta vakter i den jobben, då eg er avhengig av pengane. Eg har aldri vore sjukemeld før. Eg føler meg råtten når eg tenkar på sjukemelding ''berre'' fordi eg er gravid, men eg føler det ikkje er bra for meg. kan dette vera
grunn for sjukemld? er det mogleg å bli sjukemedt frå ein arbeidsplass og fortsette i to andre?
:confused013
eg er forøvrig 22 veker på veg.:love2

Dette ville jeg tatt opp med legen, det er han/hun som vurderer om det er grunn til sykemelding. Og ja, det er fullt mulig å være sykemeldt fra én jobb og fortsette i en annen Lykke til!

Du kan vertfall få svangerskapspenger for den ene jobben, dette er for friske gravide som ikke kan arbeide pga fysisk slitsom jobb etc. Kan fåes hos jordmora, sikkert hos legen din også :)

Både du og arbeidsgiver er pliktig til å prøve tilrettelegging før sykemelding. Feks mtp begrensinger av fysisk tungt arbeid.

Hvis ikke tilrettelegging i arbeidet er mulig, så er det en mulighet for svangerskapspenger.

Svangerskapspenger kan man få om man er frisk selv, men har en jobb hvor det er fare for skade på fosteret, for eksempel:
  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold

Jeg er sykemeldt fordi om jeg skal jobbe fullt må jeg reise såpass mye at jeg blir utslitt.

Leste om svangerskapspenger, og tror ikke jeg får det. Det får man om det er risiko for barnet, men her er det jo jeg som blir utslitt og stressa, så vet ikke om jeg er kvalifisert

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Nei eg føler ikkje eg setter frøet i fare, men dom hun ivet siet er det er som ikkje klarar det :(
På denne arbeidsplassen er det ikkje mykje rom for tilpassing. Då må vaktene mine heller kortes ned, og då tapar eg jo og pengar.

Med svangerskaps penger kan vaktene kortes ned, da betaler arbeidsgiver for de timene du er på jobb, og nav for resten av dagen. Så tilsammen får du full lønn :) Jeg fikk 50% svangerskapspenger etter uke 20 tror jeg det var. Da jobba jeg bare 4 timer om dagen i stede for 8-11 timer om dagen. Det er en måte å tilrettelegge arbeide på det også, dersom det ikke finnes lette nok arbeidsoppgaver til deg på jobb.

Jeg er sykemeldt fordi om jeg skal jobbe fullt må jeg reise såpass mye at jeg blir utslitt.

Leste om svangerskapspenger, og tror ikke jeg får det. Det får man om det er risiko for barnet, men her er det jo jeg som blir utslitt og stressa, så vet ikke om jeg er kvalifisert

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Sjekk med jordmor, kan godt hende du får det. Blir du sliten, så blir babyen sliten ;) Var jordmor selv som fortalte meg om de første gang jeg var på kontroll. Det var vel i uke 15/16 jeg var hos henne, akkurat da gikk det greit å jobbe full tid, men jeg skulle bare gi beskjed så fort jeg kjente på kroppen at dette ikke gikk lenger. Rundt uke 20 fikk jeg halve dager :)

Mi jordmor fortale meg første gong eg var der at for å få sjukemld måtte eg til legen. Det var ikkje noko ho kunne gjerne. Men kan ho sende anbefaling til legen kanskje?
Eg vil mykje heller snakke med ho enn fastlegen min

Ja, sykemelding må man få av legen, men svangerskaps penger kan ho skrive ut. Men de skal jo også henvise til lege ved behov, så dersom ho mener du trenger sykemelding i stede for svangerskapspenger kan ho nok skrive en henvisning. Er bare å snakke med ho å forklare, så ordner det seg nok :)

Back
Topp