Grunn til bekymring?

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Jeg har som regel litt lavt blodtrykk. Har liggi på 100/50-60.  Men de siste månedene har det bare stigi.. ligger nå på 120/80. Skal til jordmor igjen imorgen. Har også blitt litt kvalm og små vondt i pannebrisken og fått litt hovne bein og fingre.. Har tidevis fryktelig vondt under høyre ribbensbue som går bakover til ryggen. Har egentlig sett på dette som normale ting ved en graviditet. Men sitter og leser om folk som har fått Svangerskapsforgiftning og blir litt bekymra..  
-Er det noen grunn til bekymring?

Jeg tror det er vanlig at blodtrykket stiger litt på slutten på sv.skapet.. Men om du skal til jm imorgen så tar du jo urinprøve å da ser dere jo om du har proteiner i urinen[:)]

Jeg har jo ligget på samme blodtrykket som deg hele tiden, 100/60 ca. Og forrige uke var det plutselig på 147/91, det var unormalt høy stigning..

Men utover kvelden roet det seg til 120/80 og da sa legen at det var ikke noe de så på som unormalt høyt.. Så jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg. [:)]

Ta i hverfall ikke bekymringene på forskudd [:)] Er ikke lurt å lese skremmende ting på nettet, gjør det jo selv også da[;)]
Det er jo normalt at kroppen endrer seg i 3. trimestert uansett.
Lykke til hos jordmor!

Jeg synes ikke 120/80 var høyt, det er jo det som er normalt. Mulig det er høyt til deg siden du vanligvis ligger lavt, men som de andre sier her, så ville jeg ikke tatt bekymringene på forhånd. Og skal du til jm i morgen, så ville jeg tatt det helt med ro og heller hørt med henne. Synes hun du har høyt, blir du ført tilsyn med og må komme til flere kontroller.
Selv har jeg ligget på 130/85 siden andre trimester, men de siste ukene har jeg ligget på 140/90 og har også vært oppi 147/103. Så jeg må gå regelmessig til kontroll og bør helst ligge hele dagen på sofaen. Har lest at mild sv.forg. bør ha et blodtrykk på over 140, så du ligger ganske langt under foreløpig. Så håper alt står helt bra til med bt ditt i morgen! [:D]

Ja, da høres det jo greit ut. har egentlig ikke tenkt så mye på det før nå.. :)

Jeg var hos legen igår og da snakket vi om svangerskapsforgiftning.
Ikke for å bekymre deg, men de symptomene du nevner er nøyaktig de samme som legen nevnte. Jeg ville ringt til legen eller føden og undersøkt det.

Du har ikke høyt bt!

Men bare nevn til JM hodesmertene og mål bt igjen i morgen. Om du har sf vil hun oppdage det i morgen.. synes ikke det er grunn til noe voldsom bekymring i dag vertfall, men ta det opp i morgen[:)]

Jeg fikk samme beskjed i går.. Pleier å ligge på 105-110/65, men nå hadde plutselig bt steget til 125/85 samt hadde utslag på urin og hevelser i kroppen. Legen sa til meg at blodtrykket egentlig ikke er høyt for en gravid, men ift min kurve er det høyt, og det ville derfor bli fulgt opp. Så jeg må tilbake på mandag for å måle på nytt, og skulle bli kalt inn til ultralyd på sykehuset just in case..
Virket som om dette kunne være tegn på en begynnende sf, så det var viktig å holde seg mest mulig i ro.. Men det kunne også gå ned igjen, så det var ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. [:)]

Lykke til hos jordmora! Det går helt sikkert fint[:)]

Back
Topp