Grunn til bekymring?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jentungen blir 4 i februar. Hun klarer enda ikke og legge puzzle spill eller tegne noe gjenkjennelig.

Vi bekymret oss litt for dette med puzzlespill for en tid tilbake, men fikk tilbakemelding fra barnehagen at vi ikke skulle bekymre oss, da det også går på interesse etc. Nå fikk vi vite at de har innført en puzzletid for henne hver dag i barnehagen, siden hun ikke klarer og legge puzzlespill med 6 brikker en gang.

Hun klarer heller ikke og tegne noe som helst gjennkjennelig, det er bare babykrusseduller fortsatt.De skal også oppfordre mer til tegning i barnehagen, for og få inn blyantgrepet. Er det vanlig at de har dette?

Hun viser liten interesse i og tegne og puzzle, ender alltid opp med og leke med tusjene ol. istedenfor.

Er det grunn til bekymring? Helt uvanlig eller bittelitt vanlig i allefall?

Vi skal på foreldresamtale på tirsdag, så da får vi jo vite mer hva barnehagen tenker, men jeg lurer jo litt her jeg sitter da.

Mini ble fire i august, og han har ingen som helst interesse for å tegne eller legge puslespill. Han klarer heller ikke å tegne noe gjenkjennelig, rett og slett fordi han syns det er fryktelig uinteressant. Puslespill går det bedre med, men det er ikke noe han liker å drive med. Han er en racer på de fleste andre områder, kan lese enkle ord, skrive navnet sitt og andre ord på data, har ingen problemer med å regne med pluss og minus opptil 10 osv.

Jeg er ikke sånn kjempebekymret, men skulle ønske han var litt mer interessert i å skrive/tegne med blyant.

Jeg tror de små, akkurat som oss store, har ting de liker og ting de syns er kjedelig å drive med. Jeg regner derfor med at han lærer seg det etterhvert.

Hvis det med tegningen er grunn til bekymring må jeg også tenke på det

Har en gut som blir 4 i februar og, han tegner bare streker og rundingen. Ikke i nærheten av at en kan se at det ligner på noe i det hele tatt.

Men han kan pussle da, 6 biter klarer han uten problem.

Godt og høre! :)

Jentungen er en leker, hun leker med ALT!

Hun er veldig interessert i bokstaver, har vært det lenge, men klarer alikevel bare og kjenne igjen min, faren sin og sin egen. Har klart og tegne sin egen ett par ganger, men det er visst litt vanskelig. Men akkurat dette med bokstaver bekymrer jeg meg ikke for enda da. Bare glad hun har interessen i allefall. Ser bokstaven sin på skilt, blader/bøker, bilskilt,komlokk osv. osv. :p

Men som sagt, hun er en leker, så det kan vel være derfor. Så er jo spørsmålet om man er en leker av en grunn, men det aner ikke jeg altså. :p

Det er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Her kan guttungen på snart 3år puzzle puzzlespill med 48 biter alene. Han elsker å puzzle. Men han har ikke så mye språk enda.

Hva med å bygge med klosser da? Hvis dere viser hun en tegning med bilde av hvordan hun skal sette klossene? Kanskje man bare må finne andre alternativer en puslespill, siden hun ikke liker det så godt.

Dunn skrev:
Det er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Her kan guttungen på snart 3år puzzle puzzlespill med 48 biter alene. Han elsker å puzzle. Men han har ikke så mye språk enda.

Samme som min det. Han blir 3 i februar og puzzler over 80 biter alene, men han elsker det. Språket henger han derimot etter med. Går nok litt på interesse, men det er jo fint å være obs på det og prøve å motivere de til det de sliter med.

det med tegningen har litt med finmotorikk å gjøre, så det er vel en grunn til at de ser litt på det nå. på 4 års kontrollen skjekker de om de kan tegne litt osv.

Men det har jo mye med interesse å gjøre. Noen har interesse for slikt tidlig og blir dermed flinkere.

min datter ble omtrent født med blyantgrepet. skrev navnet sitt som 2,5 åring og puslet 100 biter i puslespill som 3 åring.
min sønn er nå 3 år og 3 mnd og rabler bare på arkene, og ikke liker han å tegne heller. Han har tegnet noe gjenkjennelig toppen 2-3 ganger.. dvs han tegner en sirkel også sier han det er bokstaven O, som er hans. hehe..  han liker å male da.. :)
Pusling er han ikke så god i heller. han kan pusle litt opp til ca 30 biter, men da må han ha hjelp og han må gjerne kjenne de fra før og ha puslet de før, for at han skal ha interesse.

Storesøster her er jo litt over 4 år, og det er bare nå i det siste jeg skjønner noe av tegningene hennes. Puzzle kan hun, men hun syns det er kjeeeedelig. Hun vil heller leke med lego eller fargelegge.
Unger er jo så forskjellige, så jeg har ikke på noen måte blitt bekymra. Selv om hun her er litt tregere enn andre barn på hennes avd. i bhg. på akkurat de to tingene, så skriver hun enkle ord og kan nesten alle bokstavene i alfabetet.
Vi voksne har jo også ulike interreser.

Njai, vet ikke om det er noen grunn til bekymring. Men har hørt om de som har barn som ikke klarte ditten og datten når de var så og så gamle. Og så undersøkte de synet og ungen ble en helt annen etterpå! For da var det gjerne noe galt, og ungen trengte briller.

det er mange fireåringer som ikke greier puslespill eller tegning. min mening er at man bør legge til rette for at de får disse ferdighetene - ungene lærer ikke alt av seg selv på eget initiativ alltid. Noen unger løper bare rundt og herjer til de begynner på skolen - og da sliter de.

finn noe som fanger interessen hennes - hva med om du tegner noe hun intresserer seg for? prinsesser e.l. slik at hun ser en "hensikt" med å tegne. ikke alle som har skjønt at de faktisk kan tegne noe som ser ut som noe i virkeligheten og at de kan tegne noe de liker. Her var det skattekart og sjørøverskip som fanget interessen for tegning.

4 åringen vår( 4 år og 6 mnd) kan ikke tegne annet enn kruseduller og ugjenkjennelige ting...

Men pusle er ho en racer på, og vært det i ett par år! Som 2.5 år puslet ho puslespill med 20 biter, og tar enkelte store puslespill nå...

BHG`en har lagt litt vekt på at ho må få inn blyantgrepet, men har ikke hørt noe ang tegningen generelt. 

På 4 årskontrollen fikk vi beskjed om at finmotorikken var kjempe fin, og da tegnet ho litt for de. Så har aldri tenkt noe over det!! 

(Her elsker ho å "lese", bli lest for, høre musikk/eventyr, lære bokstaver, telle, . Men ikke så glad i å gjøre typisk formingsleker, som tegning, maling, modelkitt osv. )

T var ikke spesielt god på tegning før han fylte fire.. det gikk i krusseduller og streker... men så kom det plutselig, og det var monstre og alskens rare figurer... :)
Puslespill har han alltid likt og forstått, men som bhg sa - det går nok mye på interesse også.. Og vi har kjøpt og oppmuntret til bruk siden han var veldig liten :)

Mrs Lutz skrev:
det er mange fireåringer som ikke greier puslespill eller tegning. min mening er at man bør legge til rette for at de får disse ferdighetene - ungene lærer ikke alt av seg selv på eget initiativ alltid. Noen unger løper bare rundt og herjer til de begynner på skolen - og da sliter de.

finn noe som fanger interessen hennes - hva med om du tegner noe hun intresserer seg for? prinsesser e.l. slik at hun ser en "hensikt" med å tegne. ikke alle som har skjønt at de faktisk kan tegne noe som ser ut som noe i virkeligheten og at de kan tegne noe de liker. Her var det skattekart og sjørøverskip som fanget interessen for tegning.

Vi tegner alltid med henne, og forsøker og gjøre henne interessert med og tegne ting hun er interessert i, eller spørre henne hva vi skal tegne. Men hun synes ikke det er noe gøy uansett, så det blir med 30 sek. liksom. :p

Men etter og ha lest her slapper jeg litt mer av! :)

Dollface skrev:
T var ikke spesielt god på tegning før han fylte fire.. det gikk i krusseduller og streker... men så kom det plutselig, og det var monstre og alskens rare figurer... :)
Puslespill har han alltid likt og forstått, men som bhg sa - det går nok mye på interesse også.. Og vi har kjøpt og oppmuntret til bruk siden han var veldig liten :)

Vi har også forsøkt og oppmuntre fra hun var liten, men det er bare ikke noe gøy. :p Det hender en sjelden gang hun har lyst da, og da må vi legge alle puzzlespillene, men det er ikke ofte!

Men som sagt, hun er en leker, så det er nok mye der saken ligger. Det skal lekes hele tiden. Nesten så hun leker i søvne! :p I bilen blir gjerne skoen tatt av og brukt som båt til hendene. Når vi spiser middag må gjerne pomfritsen hjelpe pølsebiten som fallt opp, når vi tegner er tusjene figuerer, troll og ting som flyr, når vi går hjem fra barnehagen finner hun mamma/pappa/xxx pinner/kongler/blader/stener , på do er dorullholderen en ett eller annet som heter katastrofe, og den som pinnen ligger på er sengen til katastrofe.Fjernkontrollene er dører for ting når hun ser på tv men begynner og bli litt lei. 

Ingen ting og si på fantasien med andre ord! :p

Back
Topp