Grunn til bekymring?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jenta vår er 3 år om en måned.

Hun klarer ikke og legge puslespill, ser ikke sammenhengen der i det hele tatt. Hun har ikke tolmodighet til og holde på heller, så det kan jo muligens ha med interesse og gjøre også?

Det samme gjelder fisher price pc'en hennes, spill som memory el., pærling osv. Legge togbane er hun heller ikke spesielt god på. Med andre ord nesten alt som krever litt tolmodighet.

Det er godt mulig det ikke er noen grunn til bekymring, men gubben nevnte det her i sted, så jeg tenkte jeg skulle lufte det litt her inne. Har jo tenkt litt på det selv også, da jeg ser folk her inne snakker om sine 2-3 åringer som legger puslespill med uendelig mange brikker. [:-] Og i helgen var vi på besøk hos ei på 2 år som la puslespill på 9 eller 12 (ikke sikker) brikker helt på egenhånd. Jenta vår klarer knapt slike med knotter som du putter nedi hull. Bare de hun har memorert. [:-]

Vi tenker litt på dette fordi hun er prematur, og vi fikk høre at det er rimelig stor sansynlighet for og fåkonsentrasjonsvansker/lærevansker og/eller adhd for de premature.

Hvor mye prematur er hun?

Snuppa mi er født i uke 28, og hun var veldig interresert i puslespill og sånne tålmodighet's-ting..  Men hun har alltid likt stille aktiviteter mer enn aktive og bråkete aktiviteter.
Hun puslet veldig bra som 2-åring, mens venninen's premature datter (født i uke 27), ikke interresserte seg i puslespill og rolige aktiviteter før hun nærmet seg 5 år...

Jeg forstår at du tenker på om dette kan ha noe med prematuriteten...  jeg synes dere skal bare fortsette som nå.. prøve å pusle innimellom, men ikke stress med det..  Fortsett med rolige aktiviteter, men gjør også det hun liker å gjøre.

ORIGINAL: Windy

Hvor mye prematur er hun?

Snuppa mi er født i uke 28, og hun var veldig interresert i puslespill og sånne tålmodighet's-ting..  Men hun har alltid likt stille aktiviteter mer enn aktive og bråkete aktiviteter.
Hun puslet veldig bra som 2-åring, mens venninen's premature datter (født i uke 27), ikke interresserte seg i puslespill og rolige aktiviteter før hun nærmet seg 5 år...

Jeg forstår at du tenker på om dette kan ha noe med prematuriteten...  jeg synes dere skal bare fortsette som nå.. prøve å pusle innimellom, men ikke stress med det..  Fortsett med rolige aktiviteter, men gjør også det hun liker å gjøre.

Hun ble født i uke 27. Hun kan være helt oppslukt når hun sitter med fisherpruce huset og figurene sine, og veldig konsentrert om leken. Ellers er hun glad i og leke med lekekjøkkenet og dukkene sine. Trille på dukkevogn osv. Så det er jo mye rolig lek hos henne også, men ikke slike putle ting.

Ja, man har dette med preamturiteten i bakhodet hele tiden synes jeg. Jeg trudde at jeg endelig hadde klart og legge dette bak meg, og ikke bekymre meg mer, men plutselig dukker det opp på nytt igjen. Samtidig så kan man jo ikke legge det helt bak seg heller, siden det er ting man har fått beskjed om og være spesielt oppmerksom på.

Men vi får nok bare gjøre som du sier, ikke stresse, men forsøke og ta det frem med jevne mellomrom, og forsøke og få henne til og pusle litt og se. [:)]

Nå er datteren min "bare" 2,2 år men hun er heller IKKE interessert i puslespill, eller hun klarer kun de som hun har memorert sånn som du sier.. å det er de med knotter på... men ville kanskje pushet det litt mer, men noen barn er bare utolmodige å da.. her har hun ikke tid til å spise engang[&:][&:]

ORIGINAL: Tanrette

Nå er datteren min "bare" 2,2 år men hun er heller IKKE interessert i puslespill, eller hun klarer kun de som hun har memorert sånn som du sier.. å det er de med knotter på... men ville kanskje pushet det litt mer, men noen barn er bare utolmodige å da.. her har hun ikke tid til å spise engang[&:][&:]

Ja, vi får prøve og bli litt mer aktive puslespill brukere!

Back
Topp