grugleder meg :/

LadyOnHeels

Elsker forumet
gleder meg til ammingen, men samtidig så gruer jeg meg for forrige gang fikk jeg brystbetennelse... auuuuu sier jeg bare  og ble skikkelig sår så satt å gren når jeg ammet nathaniel :(( redningen ble avent sin elektriske brystpumpe som ligger klar til bruk ;) 

håper jeg ikke blir like sår denne gang for det var nesten som en fødsel nr 2 (i smerte)! men igjen så var det sååå kos med ammingen og babyen som lå der og koste med puppen min mens han spiste emoticon   ikke mange dagene igjen 

huff d hørtes ikke noe særlig ut nei..

ang brystbetennelse.. er det noe man kan forhindre eller må d bare komme gå av seg selv?

Jeg har ikke hatt brystbetennelese selv, men tror at man lett kan få det om man ikke passer på å "tømme" brystene, hvis du for eksempel kjenner at det begynner å bli harde kuler o.l så pass på å få massert de ut, hvis babyen ikke tømmer brystet helt under amming, ta å melk ut såpass selv at brystet blir "slapt" eller "mykt" rundt hele.
Jeg har selv fått en skorpe på brystvortene med begge mine, selv om jeg har fulgt alle råd om gaping osv. Tror det rett og slett kommer av at munnen er så liten at de ikke får gapet ordentlig over. 
Jeg minnes det var veldig vondt i en ca 14 dagers tid, så gikk det seg til. Det har dog aldri vært så vondt at jeg har begynt å gråte, har minnet mer om når de senere biter med tennene lissom.
Men det hjalp fælt å massere brystet å få igang melken selv, før jeg la til, da slapp de å suge så hardt hver gang i hvertfall.

isjda, får håpe du slipper det denne gangen da!

lurer på hvordan det vil bli med amming, men det finner jeg vel ut av ;)

Tipzi skrev:
huff d hørtes ikke noe særlig ut nei..

ang brystbetennelse.. er det noe man kan forhindre eller må d bare komme gå av seg selv?

som hestejenta skriver så er det viktig å få tømt brystet. jeg masserte de i dusjen eller tok varm klut på de, prøvde det meste, men fikk brystbetennelse for det om for jeg hadde så mye melk at jeg fikk liksom aldri tømt de helt :/ 

Hestejenta skrev:
Jeg har ikke hatt brystbetennelese selv, men tror at man lett kan få det om man ikke passer på å "tømme" brystene, hvis du for eksempel kjenner at det begynner å bli harde kuler o.l så pass på å få massert de ut, hvis babyen ikke tømmer brystet helt under amming, ta å melk ut såpass selv at brystet blir "slapt" eller "mykt" rundt hele.
Jeg har selv fått en skorpe på brystvortene med begge mine, selv om jeg har fulgt alle råd om gaping osv. Tror det rett og slett kommer av at munnen er så liten at de ikke får gapet ordentlig over. 
Jeg minnes det var veldig vondt i en ca 14 dagers tid, så gikk det seg til. Det har dog aldri vært så vondt at jeg har begynt å gråte, har minnet mer om når de senere biter med tennene lissom.
Men det hjalp fælt å massere brystet å få igang melken selv, før jeg la til, da slapp de å suge så hardt hver gang i hvertfall.

Pluss og huske at litt vind og kulde ut er ikke så bra for ammende bryster så bruk ammeinnlegg i ull!! Jeg syns ikke de holdt på melka i det hele tatt, så jeg brukte ull innerst og så engangsinnlegg ytterst. Men ihvertfall ullinnlegg :)

LadyOnHeels, jeg håper du slipper unna denne gangen!!! Bestevenninna mi hadde det og hun måtte til slutt gi opp amminga, det var altfor vondt og betennelsen ga seg aldri, så jeg fikk se på nært hold hvor vondt det er! Jeg slapp unna selv, men jeg var konstant redd for å få det så jeg kommer nok til å være nazi på å passe på. Men jeg tror nok at det handler litt om heldig/uheldig også, så vi får krysse fingrene for at vi slipper det.

Slapp unna betennelse sist gang heldigvis, men satt ofte å strøk på puppene mens jeg ammet så det ikke skulle samle seg opp og klumpe seg i melkekanalene (stryk mot brystvorten og ikke hardt, det kan igjen skade melkekanalene). Brukte også både ull og engangsinnlegg, men brukte engangsinnleggene innerst for gadd ikke åv aske de ullinnleggene heeeele tida. Tror noen rett og slett har lettere for å få brystbetennelse enn andre. Eller hadde jeg også en periode med sinnsykt vondt og blødde, ungen gapte jo alt hun klarte så støtter din teori om at noen ganger er det umulig å unngå for ungen kan rett og slett ikke gape så mye. Har en venninne som fikk baby nå i Janaur, bli ikke sår i det hele tatt og den ungen har en gigamunn ;)
Ellers syntes jeg egentlig amming var GØRkjedelig, leste bok og så på tv-serier, men syntes det var rimelig kjedelig alikevel.. Men er jo veldig bra for barna da så fant meg i at jeg måtte kjede meg :)

Er helt enig i at amming er kjedelig ja. Blir lissom en timout hvor man bare må legge fra seg alt annet og sitte å vente. Sist gang var jeg blitt så "dreven" at jeg av og til gikk rundt mens jeg ammet! ;-p Det hadde ALDRI gått med førstemann. :-)
Ellers så har jeg sittet mye foran tv, frigjort armene ved at jeg har bygget opp med ammepute etc, så jeg kunne switche kanaler og sånn, i starten bruker de jo av og til veeeeeldig lang tid.
Ellers brukte også jeg ullinnlegg + engangs, men jeg måtte ha ulla innerst, ellers ble jeg sår.

nathaniel spiste seg ferdig på 5-7min (jupp, måtte ta tiden hver ang for å sjekke!) så var aldri kjedelig for meg. håper denne ungen også er like flink for det virker kjedelig å måtte amme i 30-40 min som jeg leste noen gjorde : / 

er vel pga jeg hadde så masse melk at ble fort ferdig, for vi var på ekstra veiinger for å sjekke at han fikk nok i seg siden han ikke ammet lengre og det gjorde han ;) 

Uff, ikke moro å slite med brystene.

Sist kjøpte jeg ammeskjold på apoteket og det ble min redning. Dette gjorte at brystvorta fikk litt beskyttelse.
I tillegg brukte jeg bare chicco ammeinnlegg og ullinnlegg.

Back
Topp