Gruer meg til etterriene...

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Kanskje litt tidlig, men gruer meg til fødsel, men mest tiden etterpå jeg nå.

Fikk vite av jordmor og andre at fødsel nummer tre er en luring; det kan være lang latensfase, men når riene kommer er det fort og intenst. Jeg er vant med fort og intenst pga styrtfødsel, men nummer tre er visst enda vondere rier.
Og.... etterriene er visst veldig vonde med nummer tre.

Med første hadde jeg ingen etterrier.
Med nummer to merket jeg det når jeg ammet.
Med nummer tre tilbyr de visst nesten smertestsillende før man ber om det. He he.

Så nå vet jeg iallfall at jeg kan forberede meg på en lengre latensfase, men at når riene først kommer bør jeg egentlig være på føden. Så når reiser man inn da? :rolleyes:
Og at jeg må forberede meg på veldig intense rier og etterrier.

Vil jo føde naturlig denne gangen også, men nå håper jeg vrikelig at jeg føder senest til termin, for å gå i 16. maitog med sterke etterrier ser jeg ikke fram til.... :confused: :p

Positive var at når man ikke har revnet tidligere, er visst risikoen for å revne senere veldig liten.
Så hurra for det! :)

Min nr3 kom i rekord fart!
Åpningsfasen på de to eldste tok 16-20 timer, på yngste (nr3) var åpningsfasen 2,5 time og gutten var ute 2,5 time etterpå -fødselen tok totalt 5 timer.
Etterrier har jeg aldri hatt :D
Det sies at nr 3 er en luring, men det kan gå begge veier -enten så går det fort eller så går det sakte. Er nok ingen fasit svar på det :p
Jeg hadde reist inn tidlig om jeg var deg mtp at du har hatt styrtfødsel tidligere.

Min nr3 kom i rekord fart!
Åpningsfasen på de to eldste tok 16-20 timer, på yngste (nr3) var åpningsfasen 2,5 time og gutten var ute 2,5 time etterpå -fødselen tok totalt 5 timer.
Etterrier har jeg aldri hatt :D
Det sies at nr 3 er en luring, men det kan gå begge veier -enten så går det fort eller så går det sakte. Er nok ingen fasit svar på det :p
Jeg hadde reist inn tidlig om jeg var deg mtp at du har hatt styrtfødsel tidligere.
Hva????????? :eek: Ikke et svar jeg håpet på. Hi hi! :p Men takknemlig for din ærlighet! :-)

Der røk iallfall håpet om å få en saktere fødsel, og tanken om at jeg nå visste litt mer om hva jeg kunne forvente....
Hvorfor sier jordmødre slike ting da?
Ja, ja.

Så etter ditt svar kna jeg nå forvente meg nok en styrtfødsel, og slippe bekymre meg for etterrier? :p

Hva????????? :eek: Ikke et svar jeg håpet på. Hi hi! :p Men takknemlig for din ærlighet! :-)

Der røk iallfall håpet om å få en saktere fødsel, og tanken om at jeg nå visste litt mer om hva jeg kunne forvente....
Hvorfor sier jordmødre slike ting da?
Ja, ja.

Så etter ditt svar kna jeg nå forvente meg nok en styrtfødsel, og slippe bekymre meg for etterrier? :p

Hehe, nei hvorfor de sier slikt vet jeg ikke :p
Jeg har i allefall erfart at man kan ikke sammenligne fødsler, heller ikke egne fødsler -de er alle forskjellige.
Min eldste tok laaaang tid, det gikk utrolig sakte og etter 33timer endte det med akutt ks.
Nr2 brukte jeg totalt 22timer på å få ut, 8timer aktiv fødsel (pressrier i 14min). Og nr 3 da som omtrent bare "sklei" ut på 1-2 pressrier.

Jeg har blitt fortalt at avstanden mellom svangerskapene/fødslene også kan spille inn på hvor kjapp fødselen blir. Det er 4,5år mellom 1 og 2 her, og 12,5mndr mellom 2 og 3.

Ei venninne av meg hadde raske fødsler og fikk streng beskjed av de på sykehuset om å komme tidligere neste gang.

Jeg har jo aldri hatt etterier jeg da, så det er jo ikke sikkert at du får -eller at det blir værre med nr 3. Time will tell :p

Hehe, nei hvorfor de sier slikt vet jeg ikke :p
Jeg har i allefall erfart at man kan ikke sammenligne fødsler, heller ikke egne fødsler -de er alle forskjellige.
Min eldste tok laaaang tid, det gikk utrolig sakte og etter 33timer endte det med akutt ks.
Nr2 brukte jeg totalt 22timer på å få ut, 8timer aktiv fødsel (pressrier i 14min). Og nr 3 da som omtrent bare "sklei" ut på 1-2 pressrier.

Jeg har blitt fortalt at avstanden mellom svangerskapene/fødslene også kan spille inn på hvor kjapp fødselen blir. Det er 4,5år mellom 1 og 2 her, og 12,5mndr mellom 2 og 3.

Ei venninne av meg hadde raske fødsler og fikk streng beskjed av de på sykehuset om å komme tidligere neste gang.

Jeg har jo aldri hatt etterier jeg da, så det er jo ikke sikkert at du får -eller at det blir værre med nr 3. Time will tell :p
Med mine var det 8 år mellom 1 og 2, og nå er det 21 måneder mellom....
Så når nummer to gikk så fort etter 8 år mellom, bekymrer jeg meg litt for denne... :p

På barsel sist fikk jeg også beskjed om å helst være på føden før riene startet dersom vi skulle ha flere barn.
Men når andre sier det blir så lang latensfase vil jeg jo ikke dra for tidlig heller.
Men sist fikk jeg rier med 2 minutter mellom med en gang, så bør jo kanksje dra før riene kommer da.
Men hvordan vite når de kommer?
Fikk INGEN forvarsel sist, eller, vannet gikk timen før, men ingen kynnere eller noe før første rie bare knallet til! :-)

Men, godt å høre at du hadde en grei fødsel nummer tre da! :-)
Jeg hadde litt etterrier med nummer to, så får vel nå også...

Gruer meg også fryktlig til etterrier, har hatt kraftige med begge to så får håpe at ingen fødsel er likens, da kanskje jeg slipper etterrier, men fødselene med de to første gikk raskt og smertefritt så langt det lar seg gjøre iallefall ;)

Jeg skal også ha nr 3 i mai fødelegen jeg var hos i går (går i samtaler på sykehus pga fødselsangst) sa at fødsel nr 3 går slm oftes raskere men at etterriene er værre.

Med nr 1 hadde jeg ingen etterrier.
Med nr 2 måtte jeg få paracet forte.
Med nr 3 er jeg redd etterriene er som en ny fødsel livredd!

Så jeg deler din frykt!

Hadde Styrtfødsel med storebror, og hadde voldsomme etterrier i dagevis etterpå.
Og fikk beskjed når vi reise hjem med storebror at neste gang jeg skal føde må jeg komme inn med en gang jeg kjenner noe.

Kjenner jeg gruer meg til etterriene og har blandede følelser om fødselen. Redd det skal gå alt for fort.

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

hadde 3 etter rier sist og det var med førstemann så får se hva som skjer denne gangen. men er ikke noe jeg tenker på nå ;)

Første hadde eg ingen etterrier. Det var ganske vondt i noen dager med andre og tredje var enda vondere etterrier. Lurer på hvordan det blir med fjerde:oops::confused:

Med nr 3 så synes jeg at etterriene var videre enn med en og to, merket ikke noe til dem da! Men jeg holdt meg til paracet, redd for og ta litt sterkere ting. Fødsel nr 3 tok lengre tid enn nr 2, nr2 brukte 1t og 40min fra første skikkelig vonde ri (3cm) til han var ute og nr 3 brukte nesten 4timer fra 4cm:)

Back
Topp