hva tenker du på? er ikke så mye annerledes enn vår tradisjonelle barndåp, bare at vi som regel har det når babyen er eldre. Vi er vant til å gå i kirka for å få navnet av presten. Mens man der får imamen på besøk hjem i stua. Syns det bare er kos da. I Gambia er det alltid stor stas og fest når et barn kommer til verden. Når alle er friske og fine så er det jo bare hyggelig. Man velger litt selv hvordan man skal gjøre det. Vanligvis hvis alt står bra til med mor og barn så har man fest på kvelden etter at imamen har vært der. Da steller hele familien til. Jeg har heldigvis mange damer her ellers som kommer til å ta seg av matlaginga så jeg trenger bare å kose meg med baby, men ikke alle har så stort nettverk. Jeg tenkte å se ann formen min jeg, vet jo ikke når man kommer hjem fra sykehuset eller noe. Hvis alt går bra så kommer imamen til oss en uke etterpå og velsigner babyen og gir den navn. Jeg vil gjerne at min familie skal få være med på fest fra Tyskland og Tromsø så da tenkte jeg å ha fest senere. Det er mange som har navnefest flere mnd senere.
Så veldig strengt er da vel ikke. Syns bare svigerbroren min er uansvarlig til tider. Jeg som har fått beskjed om ikke å gjøre husarbeid trenger ikke mer husarbeid. Jeg hadde ikke vært nødt til å vaske noe heller, men vil gjerne få et godt ord hos svigermor i Gambia, så det kanskje blir noen kjoler på meg og lillebaby i sommer [;)] Fikk beskjed om å ta mål av meg selv ihvertfall.