Gruer meg allerede til en avt fødsel...

Augustjenta

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Da var det jammen meg påen igjen. Søvnproblemer og elendighet. Fikk akutt fødselsangst etter siste fødselen og gruer meg som en idiot til vi nærmer oss slutten.
Det kan se ut til at jeg vil få innvilget keisersnitt,men... Syntes det også høres skummelt ut! Jeg kan selvsagt forstå at jordmoren på angstklinikken ikke ønsker å få keisersnitt til å høres "enkelt" ut, men akkurat nå skulle jeg gjerne fått bekreftet en trygghetsfølelse rundt det hele.
Det er en stund siden jeg har vært der nå. Tror det kan være på tide å ringe tilbake dit nå :-(

Er spent....redd...og hysterisk..med en liten dæsj nevrotisk oppi det hele...

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Det er jo en operasjon, med alle de komplikasjoner og risikoer det medfører. Så det er ingen enkel utvei nei. Men på den annen side, så er det jo noe betryggende med å få en dato for når det skjer, god oppfølging før og etter, og man får jo smertestillende. (Ikke bare en paracet etterpå som ved fødsel) Jeg heller også mot ks.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Uff :( hadde en traumatisk fødsel? Vil bare
si at min andre fødsel var mye bedre enn min første. Om det kan være noen trøst :)

Kjenner meg igjen. Hadde en traumatisk fødsel sist som endte i ks.

Synes både naturlig fødsel og ks er skummelt :-( så vet liksom ikke helt hva "jeg vil".

Tilhører KK og stoler på dem rent medisinsk, men frykter at de ikke tar hensyn til mine følelser.

Æsj, det er faktisk sånn at jeg ikke liker denne tråden. Vil helst bare dytte det foran meg og ikke tenke på det. Det står i journalen min fra forrige fødsel at evt. neste fødsel skal "planlegges" og at jeg skal på samtale etter ordinær UL. Så jeg får se da

Nanne-mi: ingen fødsler er like nei :-) nr 1 var helt grei her... Nr 2 var ille(!), og nr 3 var et mildt sagt helvette :-( mareritt 3-6 dager i uken i nesten 2 år etter.... Kan bare produsere store unger har vi funnet ut av... Fysisk/teoretisk sett er det ingen problemer,men... Jeg slet så mye i ettertid sist..ikke bare med søvn,men også psykisk... Fikk til slutt et løfte om fremtidig keisersnitt om jeg fortsatt skulle ønske det hvis/når jeg en gang ble gravid igjen.
Så nå sitter jeg her da...
Må velge mellom pest og kolera... :'(
Hadde håpet å klare å utsette disse tankene noen måneder til. :-(

Under et planlagt keisersnitt så må man jo kunne anta at det vet hva de gjør? At de har kontroll på situasjonen?

Uff, nå fikk jeg vondt av deg :( Har du vært i terapi etterpå? Håper du har fått tilbud om å snakke med noen gjennom svangerskapet også.. Vi produsere også bare store barn..første 4490g og andre 4945g. Men jeg har vært så heldig og klart å trykke de ut på egenhånd.

De har nok helt kontroll over et planlagt keisersnitt vil jeg tro <3 har ingen kunnskap om det, men der er det sikkert andre som har her :)
Nanne-mi: ingen fødsler er like nei :) nr 1 var helt grei her... Nr 2 var ille(!), og nr 3 var et mildt sagt helvette :-( mareritt 3-6 dager i uken i nesten 2 år etter.... Kan bare produsere store unger har vi funnet ut av... Fysisk/teoretisk sett er det ingen problemer,men... Jeg slet så mye i ettertid sist..ikke bare med søvn,men også psykisk... Fikk til slutt et løfte om fremtidig keisersnitt om jeg fortsatt skulle ønske det hvis/når jeg en gang ble gravid igjen.
Så nå sitter jeg her da...
Må velge mellom pest og kolera... :'(
Hadde håpet å klare å utsette disse tankene noen måneder til. :-(

Under et planlagt keisersnitt så må man jo kunne anta at det vet hva de gjør? At de har kontroll på situasjonen?

Jeg hadde keisersnitt pga svangerskapsforgiftning, og det var en kjempefin opplevelse! Hun kom i uke 32+6 så jeg fikk henne bare så vidt bort til meg før de gikk av gårde med henne. Allikevel så har jeg bare gode minner. Var så klart ubehagelig med operasjonssåret i ettertid, men det gikk helt fint! :D Bare PM meg hvis du lurer på noe så kan jeg prøve å svare :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er en stund siden jeg har vært der nå. Tror det kan være på tide å ringe tilbake dit nå :-(

Er spent....redd...og hysterisk..med en liten dæsj nevrotisk oppi det hele...

Ring! :-) Det er mye bedre at du ringer nå enn at du skal gå og vurdere å ringe. De er jo tross alt ansatt for å ta vare på deg (og andre i samme situasjon). Jeg synes du skal ringe, veldig ofte bedre å ha ringt ti ganger for mye enn å gå og vurdere, når man ikke har det bra. Jeg håper du får hjelp så svangerskapet og fødselen går bedre enn du frykter. Synes synd på deg når jeg leste denne tråden, og skulle ønske jeg hadde kunnet hjelpe deg på noe vis.

*Taster på app på mobilen*

Jeg har hatt tre fødsler, en som gikk knirkefritt og en som var mareritt fra første rie til slutt, jeg hadde pressrier (så da ble det betegnet som vanlig fødsel) men som endte i katastrofesnitt/hastesnitt. Jeg vil ALDRI ha KS igjen. Det er det værste jeg noen gang har gjort... Både før/under og etter fødsel var det helt jævelig.
Veit mange har gode opplevelser fra KS, men jeg har da opplevd en fin fødsel, en helt jævelig fødsel og et grusomt KS. (De to siste er jo den samme..)

Poenget mitt er at jeg har et skriv som følger meg til alle leger, der det står at jeg skal bestemme ALT.. Når jeg vil ha smertestillende, om jeg vil avbryte hele fødselen og få KS eller gå rett på KS...dette ligger kun i mine hender og jm og lege må høre meg. Dette gir meg stor trygghet og kontroll, så kanskje det hadde vært noe?
Min fine fødsel var fødsel nr to og jeg trengte ikke noe annet enn en varm klut når hodet stod i åpningen... :) hadde det også myyyye bedre etterpå mtp humør, renselse osv.. :)

Jeg har hatt tre fødsler, en som gikk knirkefritt og en som var mareritt fra første rie til slutt, jeg hadde pressrier (så da ble det betegnet som vanlig fødsel) men som endte i katastrofesnitt/hastesnitt. Jeg vil ALDRI ha KS igjen. Det er det værste jeg noen gang har gjort... Både før/under og etter fødsel var det helt jævelig.
Veit mange har gode opplevelser fra KS, men jeg har da opplevd en fin fødsel, en helt jævelig fødsel og et grusomt KS. (De to siste er jo den samme..)

Poenget mitt er at jeg har et skriv som følger meg til alle leger, der det står at jeg skal bestemme ALT.. Når jeg vil ha smertestillende, om jeg vil avbryte hele fødselen og få KS eller gå rett på KS...dette ligger kun i mine hender og jm og lege må høre meg. Dette gir meg stor trygghet og kontroll, så kanskje det hadde vært noe?
Min fine fødsel var fødsel nr to og jeg trengte ikke noe annet enn en varm klut når hodet stod i åpningen... :) hadde det også myyyye bedre etterpå mtp humør, renselse osv.. :)
Nå skal det sies at min sak gjorde at denne legen som hadde meg fikk sparken, det ble tatt opp oppover i den politiske verden og jeg hadde samtaler fra ende til annen med psykolog, jm, helsesøster, div politikere og leger... (De kom inn fra andre avdelinger fra sykehuset fordi de hadde hørt om meg og ville beklage og si at de stod til tjeneste uansett hva det måtte være...)

Offda... Gruer meg jeg også pga sist fødsel. Jordmor sa at neste gang kunne bare bli bedre. Så nå håper jeg på det :-) Men når det skal være sagt så gikk det greit med barnet og det er det viktigeste!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Huff...det høres ut til å ha vært en tøff opplevelse!

Det der med kontroll høres jo eeegentlig ut som noe man kunne vurdert. De har tidligere foreslått å sette igang tidlig slik at ungen ikke blir såå stor. (har blitt satt igang to uker over termin hver gang)

Et av problemene er vel også mangel på tillit til jordmødrene. (har vært maks uheldig og kun hadd uerfarene til nå)
Når de gang på gang lyver til meg under fødselen.... Jeg er tross alt et normalt oppegående menneske, så jeg får faktisk med meg hva som skjer... Huff...
Nei,der er mye rart ute å går på fødeavdelingen... =-O vil jo helst (aller innerst) føde normalt... Men vil ikke ende opp slik som sist....vil ikke risikere det... Første gang jeg var på angstklinikken hadde jordmoren, jeg skulle prate med, tatt en prat med jordmoren som kom inn på slutten av når minstemann kom til. Det hadde da gådd halvannet år. Hun som tok imot minstemann fikk gåsehud på kroppen og hadde sagt at hun husket stemningen som om det var dagen før det hele hadde skjedd.

Nei...nå skal jeg slutte... Skal ikke skremme dere... Men det var godt å lufte litt.. og dette med en angrerett under fødselen skal være i bakhodet mitt :-)

Jeg ville iallfall snakket med jm om sånt følgebrev til dere som er engstelige. :) om ikke dere får velge KS, så hjelper det mye at ting er avtalt på forhold hva som skal skje i forskjellige situasjoner :)

Men hvem skal eventuelt skrive det følgebrevet da?

Jeg tenker at det finnes alltid en overlege som kan komme å overprøve brevet....

Jeg forstår godt du gruer deg til fødsel. Det gikk flere år før jeg kunne snakke om min uten å bli dårlig. Jeg hadde en heftig fødsel hvor vi begge holdt på å stryke med. Konklusjonen er at det heller mot ks neste gang. Det er en stor operasjon, og ikke noe jeg tar lett på. Men jeg vil heller være litt "ubrukelig" i et par uker, enn mange måneder som sist.

Men hvem skal eventuelt skrive det følgebrevet da?

Jeg tenker at det finnes alltid en overlege som kan komme å overprøve brevet....
Jeg skreiv det i samråd med overlege, overjordmor og psykologen min :) men jm var den som skreiv det, så ble det bare lagt til signaturer tror jeg.. Litt usikker.. :)

Jeg skreiv det i samråd med overlege, overjordmor og psykologen min :) men jm var den som skreiv det, så ble det bare lagt til signaturer tror jeg.. Litt usikker.. :)

Ok. Det hørtes jo noenlunde vanntett ut :-)

Back
Topp