Grubletråden

Delulu

Betatt av forumet
Tenker det er flere enn meg som grubler på alt mulig. Tenkte det var greit å ha en tråd man kan samle litt spørsmål og tanker rundt litt forskjellig.:p

I dag har jeg ikke klart å la være å tenke på hvorfor gutter og jenter begge døpes i dåpskjole. Hvis jeg får gutt trur jeg at jeg heller ville valgt strikketbunad eller vanlig bunad til en eventuell dåp. Noe som vet?
skjønner at det er tradisjon, men noen som vet når og hvorfor det startet? :joyful:

hilsen ei som grubler istedenfor å sove :p

Tror det er mange lokale versjoner av hvorfor..
Vi Har blitt opplært til at den er lang fordi barnet skal vokse i den og utvikle sin tro, frem mot konfirmasjonen. Og da skal kjolen passe ;) dette er fra gammel Kristen tro..
Det at den er lang symboliserer også et langt og innholdsrikt eller godt liv i andre deler av landet.

Har høyrt at da e fordi dei skal vokse inn i den blablabla. Liker den tradisjonen eg, spesielt siden alle i slekta bruker samme kjole. Og ein dåoskjole passer somregel til forskjellige størrelser barn, men om man hadde hatt et buksealternativ for gutter så er ikkje det så enkelt

• Liker
Reactions: mei
Etter du har fortalt familien tenker eg ihvertfall. Eller nærmeste familie/venner så kan resten få vite d etter eg vet kjønnet

Tenker det er flere enn meg som grubler på alt mulig. Tenkte det var greit å ha en tråd man kan samle litt spørsmål og tanker rundt litt forskjellig.:p

I dag har jeg ikke klart å la være å tenke på hvorfor gutter og jenter begge døpes i dåpskjole. Hvis jeg får gutt trur jeg at jeg heller ville valgt strikketbunad eller vanlig bunad til en eventuell dåp. Noe som vet?
skjønner at det er tradisjon, men noen som vet når og hvorfor det startet? :joyful:

hilsen ei som grubler istedenfor å sove :p
Jeg døpte datteren min i dåpskjole og sønnen min i dåpsdress ;):)

Når synes du det er innafor å fortelle venner om den store nyheten? :joyful:
Når det passer seg. Jeg kringkaster det ikke, men gidder ikke juge heller. Hvis tul på fredag går bra kommer et vennepar til å få vite det på 17. Mai, fordi jeg ikke gidder å komme på unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kan drikke vin i mitt eget hus. Mamma, svigermor og svigerfar vet det ikke enda. Får ta det opp med mannen på fredag hvis det er liv laga.

• Liker
Reactions: mei
Med de 2 første har eg fortalt alle venner og nær familie før uke 7 :angelic: denne gangen venter vi med familie pga blir nokk litt dårlig stemning
Eg fortalte d første gangen i uke 5, spent og glad, men mistet i uke 8. Andre gangen ventet vi til uke 12 etter vi hadde vært på tul. Blir nok å gjøre d nå og. Men har veldig lyst å si d nå:D

Back
Topp