Grovbrød for dummies?

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Har du en idiotsikker oppskrift på godt og sunt brød?

Har kjøpt meg kjøkkenmaskin og nå håper jeg endelig å få til gjærbakst (i en alder av 38 år) :p

Nei dessverre. Brød har jeg aldri fått til! Har aldri smakt et hjemmebakt brød som er bedre enn det jeg får kjøpt i butikken heller :P

Eltefrie brød! Trines oppskrift frks. Trenger ikke kjøkkenmaskin da. :p

Nei dessverre. Brød har jeg aldri fått til! Har aldri smakt et hjemmebakt brød som er bedre enn det jeg får kjøpt i butikken heller :p
Dette var ganske overraskende og litt sjokkerende faktisk :eek: Går det virkelig an? :p Hjemmebakt er jo tusen ganger bedre enn kjøpbrød. Dvs jeg kan tenke meg et par fra skikkelige bakere som er gode, men vanlige kjøpbrød? Jaja smaken er jo forskjellig:D

Dette var ganske overraskende og litt sjokkerende faktisk :eek: Går det virkelig an? :p Hjemmebakt er jo tusen ganger bedre enn kjøpbrød. Dvs jeg kan tenke meg et par fra skikkelige bakere som er gode, men vanlige kjøpbrød? Jaja smaken er jo forskjellig:D
Jeg synes hjemmebakt alltid er for kompakte, også synes jeg de enten er deigete eller så blir de tørre med en gang. Finnes sikkert bedre hjemmebakte brød altså, jeg har bare aldri smakt noen som har overbevist meg :D

Prøver meg på det nå faktisk, men måtte bytte ut litt mel og lage det grovere. For se om det blir en suksess.
let us know.
Ble nysgjerrig på den oppskriften selv :)

Bruker de brødmelposene man får kjøpt på butikken. Blir saftige og gode brød av det.
Av 2 poser som jeg blander har jeg i 1 pose tørrgjær og 12 dl vann. Deler deigen opp i 3 brød som blir store og fine. Steker de i brødformer da jeg synes de blir så flate hvis jeg legger de rett på stekebrett.

let us know.
Ble nysgjerrig på den oppskriften selv :)
Ble ikke så verst assa. Litt kompakt, men det er nok fordi jeg brukte veldig lite hvetemel og mest sammalt spelt og rug. Det falt litt sammen i ovnen av en eller annen grunn. Bakte et brød og resten til rundstykker. Fornøyd til å være første brød med kjøkkenmaskin... ever! ;)

Bruker de posene fra butikken, og tilsetter litt ekstra frø. Bruker å blande den som heter havrebrød og grovbrød. Tilsetter ofte litt sirup eller honning i deigen, syns det blir ekstra godt da :D

Back
Topp