Grensen for sykemelding?

LilleRosaSokk

Elsker forumet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
For tiden føles alt veldig tungt. Jeg går på jobb og kommer meg ofte greit gjennom timene til lunsj, men resten av dagen sliter jeg med vond rygg og mye ubehag. Kontorjobb så ingenting fysisk krevende. Tvinger meg gjennom matlaging og så ligger jeg utslått på sofaen noen timer før jeg legger meg i senga. Jeg får ikke gjort noe som helst føles det som. Dårlig samvittighet ovenfor mann og hund. Helgene sliter meg ut fordi jeg prøver å få gjort alt jeg ikke har gjort i løpet av uka.

Likevel kjenner jeg veldig på at det er vanskelig å bestille legetime da jeg tipper sykemelding er "løsningen". Vanskelig å svare på kanskje, men prøver jeg bare å være snill pike nå eller burde jeg kommet meg til legen? Hvor går din grense for sykemelding?

For tiden føles alt veldig tungt. Jeg går på jobb og kommer meg ofte greit gjennom timene til lunsj, men resten av dagen sliter jeg med vond rygg og mye ubehag. Kontorjobb så ingenting fysisk krevende. Tvinger meg gjennom matlaging og så ligger jeg utslått på sofaen noen timer før jeg legger meg i senga. Jeg får ikke gjort noe som helst føles det som. Dårlig samvittighet ovenfor mann og hund. Helgene sliter meg ut fordi jeg prøver å få gjort alt jeg ikke har gjort i løpet av uka.

Likevel kjenner jeg veldig på at det er vanskelig å bestille legetime da jeg tipper sykemelding er "løsningen". Vanskelig å svare på kanskje, men prøver jeg bare å være snill pike nå eller burde jeg kommet meg til legen? Hvor går din grense for sykemelding?
Jeg kan vel si at jeg skjønner hvordan du har det. Har selv en jobb der jeg sitter mye på kontoret. Merker at alt jeg gjør begynner å bli tyngre.
Konsentrasjonen og motivasjonen er på bånn, kan fort sitte lenge å bare kikke på pcen uten å få gjort noe fornuftig. Kjenpe sliten når jeg kommer hjem fra jobb. Min terskel er veldig høy for å sykemeldt meg, tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det med det første i alle fall. Selv om tanken slår meg flere ganger om dagen

Du prøver bare å være snill pike, og ender opp med å slite deg selv totalt ut. I lengden er det ikke verdt det. Du sier du fungerer fram til lunsj, hva med å foreslå 50% til legen din hvis han/hun foreslår 100%? Da får du jobbet litt, og så får du vært hjemme og slappet av så du kan være tilstede når mann kommer fra jobb.
Det er ikke noe nederlag å bli sykemeldt, når du har det så kjipt som du har det så er det til det bedre å bli sykemeldt, både for deg og babyen.

Ingen kommer til å takke deg i ettertid for at du slet deg ut mens du var gravid, så hvis du føler at det blir for mye ville jeg bestilt en legetime og hørt hva legen mener. Det er jo legen som til slutt bestemmer om du får sykmelding. Selv har jeg ikke så høy terskel for sykmelding da jeg har en jobb med mye ståing, gåing og høyt tempo. Ikke alltid det er tid til mat - eller dopause osv. Har å en sjef som aldri blir fornøyd uansett, så jeg jobber redusert. Med god samvittighet.

Høres ut som du bør jobbe redusert. Halve dager, eller noe i den duren. Det er ikke så gøy å sitte hjemme hele dagen med en full sykemelding, så om du orker er det jo best om du kan jobbe litt. Men du må tenke litt på deg selv også, det er dumt å være helt utslitt av jobbing når du plutselig har en baby å ta deg av.

Skjønner hvordan du har det, samme greia her :-/
Men jeg har 2 små fra før i tillegg til mann og hus, så om jeg skal sitte på kontoret 8timer daglig, er det ikke mer igjen. Blir veldig dårlig i bekken og symfyse av stillesittende arbeid, så da har jeg ikke mer å gi etter å ha 'brukt opp' alt på jobb.
Så jeg har fått 40% sykemelding for at helsa skal holde helt ut. Det fungerer ihvertfall veldig bra her :-)

I verste fall risikerer du full sykemelding før permisjon dersom ryggen ikke samarbeider...,.
Så jeg synes du skal lytte til kroppen, og tilrettelegge for ditt eget beste :-)

Takk for tilbakemeldinger! :) Føler hele tiden at jeg tøyer strikken. Fikk nok for litt over en måned siden og legen sykemeldte meg i en uke og sendte meg til fysio. Etter 4-5 dager hjemme var jeg i mye bedre form. Veldig bra første uken tilbake på jobb også. Nå føler jeg at jeg har nådd grensen min igjen dessverre.

Jeg har definitivt ikke lyst å bli sykemeldt 100% for jeg trives godt på jobb og går på veggene hjemme :p Skal til manuellterapeut i morgen. Så planen min så langt er å se om det fikser noe ellers ringer jeg legen onsdag og hører hva han har å si. 7 uker igjen til perm. Litt for lenge å ha vondt hele tiden :oops:

Jeg har det helt likt for tiden. Har vært på jobb hele svangerskapet så langt, utenom 1 uke pga ekstrem oppkast frem til jeg begynte på kvalmestillende.

Har liksom ikke hjerte til å sykemelde meg, og tenker at jeg hvertfall må holde ut til uke 30.

Liten gutt i mai <3 Termin 27.05.15

Det kan nok hende gradert sykemelding ville hjulpet ja. Jeg tenker litt det samme for tida, er litt usikker på hvor grensa går. Orker ikke å gjøre noe annet enn å være på jobb, og føler ikke at jeg orker alt jeg bør der heller. Skal snakke litt med jordmor om det, skal dit denne uka. Er redd jeg blir fullstendig utslitt, men føles som et nederlag å sykmeldes også..

Føles litt bedre bare å høre at det er andre i samme situasjon. Var hos manuellterapeut i dag og akkurat nå føles det en del bedre! Håper jo på å finne en magisk kombinasjon som gjør at jeg kan fungere på jobb og hjemme frem til permisjon :)

Jeg er 50% sykemeldt og føler meg som et helt nytt menneske. Før jeg fikk sykemeldingen orket jeg kun jobb (sov som oftest i pausen min). Jeg måtte sove før middag og lå resten av dagen på sofaen.. Ikke nok med det, så la jeg meg med vondt i hodet og våkna med vondt i hodet. Nå har jeg overskudd til et liv utenom jobben:) Ingen, absolutt ingen takker oss for at vi ikke tar vare på oss selv.

Je hadde det som deg og fikk meg en sykemelding på 20%. Jobber reduserte dager.. Beste beslutningen jeg har tatt.. Når har jeg akkurat nok igjen til å gjøre små ting hjemme og fungere sånn noe Lunde.. Det går selvfølgelig litt opp og ned og noen dager er tyngre enn andre, men hjelp veldig det å bare jobbe litt mindre hver dag. fet kan være verdt et forsøk..

I dag kjenner jeg veldig på at jeg har nådd grensen. Det skal vel ikke være så vondt? Hadde noen fortalt meg på forhånd at jeg kom til å ha så masse vondt i ryggen, men at sykemelding ikke var en mulighet siden graviditet ikke er en sykdom så hadde jeg seriøst revurdert hele greia :p

Jeg tjener ingen ting på å tøye strikken så langt at jeg ikke engang har det ok når jeg ligger. Kryper til korset og hører hva legens mening er. Huff, tenk om han ikke er enig med meg?!

I dag kjenner jeg veldig på at jeg har nådd grensen. Det skal vel ikke være så vondt? Hadde noen fortalt meg på forhånd at jeg kom til å ha så masse vondt i ryggen, men at sykemelding ikke var en mulighet siden graviditet ikke er en sykdom så hadde jeg seriøst revurdert hele greia :p

Jeg tjener ingen ting på å tøye strikken så langt at jeg ikke engang har det ok når jeg ligger. Kryper til korset og hører hva legens mening er. Huff, tenk om han ikke er enig med meg?!
Det er han nok helt sikkert :) du har jo store plager, da må han jo høre på deg. Enda godt du har sett at strikken din er tøyd, man skal ikke gå med masse smerter.

Æ e også veldig ærekjær og jobber til æ stuper. Så æ fortalte til legen alt og så til ho at nu e d ho som bestemmer ka som e best å gjøre. Hvis ho mener at æ ska jobbe så jobber æ. Æ har endt opp med 100% sykemld.. Har vært innom jobb par ganga for å få ro i sinnet i sykemld da.. Men fortell legen alt du føler og har ont i.. Regner med at han starter med gradert sykemld for å se om du klarer d bedre..

Jeg jobber også på kontor og ville absolutt ikke sykmelde meg. Skulle holde ut så lenge så mulig. Men i begynnelsen av februar satte mannen min foten ned og mente at dette holder. Jeg kommer hjem og er helt slått ut, alt hjemme blir tungt å gjøre. Og får ikke så mye tid til familien min heller. Dro meg selv til legen og sykmeldte meg 50%. Det må være noe av det beste jeg har gjort. Jeg er på jobb hver dag, men avslutter dagen rundt 11:30/12:00, kommer hjem og har fortsatt masse energi til familien og alle rundt meg. Er til og med mer effektiv på jobb, da jeg har mer ork til å gjøre de tingene jeg skal gjore istedenfor å bare sitte å stirre på skjermen uten å gjøre noe fornuftig noen ganger. Tror det er best å lytte til kroppen, du trenger jo ikke sykmelde deg 100%, ta heller å reduser litt i første omgang:)

Da har jeg vært hos legen og fått meg sykemelding. En uke med 100% og etter det skal jeg ringe inn og si hva jeg ønsker videre. Legen syntes jeg fint kunne ta 100% frem til perm, men håper virkelig jeg klarer 50%. Tror jeg går på veggen av kjedsomhet ellers :p

Ellers var legen kjempegrei og forståelsesfull. I ettertid skjønner jeg ikke hva jeg har utsatt dette så lenge for! Nå håper jeg bare at ryggen og formen generelt skal bli bedre :)

Da har jeg vært hos legen og fått meg sykemelding. En uke med 100% og etter det skal jeg ringe inn og si hva jeg ønsker videre. Legen syntes jeg fint kunne ta 100% frem til perm, men håper virkelig jeg klarer 50%. Tror jeg går på veggen av kjedsomhet ellers :p

Ellers var legen kjempegrei og forståelsesfull. I ettertid skjønner jeg ikke hva jeg har utsatt dette så lenge for! Nå håper jeg bare at ryggen og formen generelt skal bli bedre :)
Æ har lært nu at de på jobben faktisk klarer sæ uten mæ. Æ har jobb ingen andre kunne der, så heldigvis kunne vi starte med opplæring tidlig. Først nu etter noen mnd har æ fått roen, har par ting til som må taes men stresser ikke med jobben. Dessverre blir ikke smertan bedre utover svangerskapet, så har "gitt opp" med å gå tilbake. Tiden hjemme kan bli lang men man kan faktisk gå innom jobb av og til for å være sosial. Så e d jo mange ting som må ordnes før baby kommer. Så e gla for den gode tiden. Så hvis du ikke vil være 100% sykemldt så kan du starte med bare 30% arbeid som e 3 halve dager i uka og så øke om du klarer d..

Så bra at det ordnet seg :) lytt til kroppen din nå da, håper at du kommer deg på 50 %

Så godt det ordnet seg. Håper du finner en løsning som fungerer for deg og din kropp. at fu kommer deg dit du ønsker.

Back
Topp