Greit å kreve fri fra jobb pga sosiale events?

Jobb er ikke en lekeplass! Hadde jeg vert sjefen hadde jeg sagt at vaktlista er fastsatt,og at de skal jobbe i henhold til oppsatt plan. Sjefen har jo allerede forhørt seg om folk ville ha fri i aug., synes de oppfører seg som om det er fritt valg å komme på jobb... Kjempe useriøst! Håper de finner vettet sitt igjen,og stiller opp på jobb, skjønner godt at de vil ha med seg fadderuken, men da får de ta det de får tid til utenom jobb da. Er jo ikke god reklame at man skulker jobb for å feste, gjør seg fint på en cv..

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

smash skrev:
Jeg gjorde dette i sommer...
Blei spurt når jeg ikke kunne jobbe, og jeg sa siste uken i juni måtte jeg ha fri, for da skulle vi på ferie. Men jeg tok feil, for vi skulle på ferie første uken i juli.
Sa ifra om dette, og sjefen blei sur... Men men.. Jeg fikk fri..
Syns sjefen burde ta hensyn også..

Det der er jo faktisk provoserende å lese, når sjefen allerede har bedt om å få beskjed om hvilke dager som ikke passet - og tatt alle nødvendige hensyn deretter. Skal alle ansatte få fri når det passer dem, da - også lenge etter at fristen for å be om det egentlig er gått ut? Det er ikke slik det fungerer, vet du.

Fatter og begriper ikke hva dere tenker med, alle dere som tror at arbeidsplassen alltid skal ta hensyn til dere, uansett hva foranledningen er. I ditt tilfelle kunne sjefen din utmerket godt ha krevd at du skulle komme på jobb. Det at du faktisk fikk fri var ren og skjær godvilje fra vedkommendes side, og ikke noe du skal føle at du kan kreve eller forvente helt uten videre.

Kan ikke annet enn signere Bouncy.. Ærlig talt, har man en jobb forplikter man seg faktiskt til å jobbe - det er jo derfor man får lønn!! Man har ingen rettigheter til å få fri når noe sånt skjer som f.eks at man tok feil av ferien - det er helt og holdent opp til sjefens godhet og mulighet til å ordne det - og kan ikke/vil ikke sjefen ordne opp må man pent stille opp på jobb eller risikere å miste jobben....  Opplevde en gang på jobb å få telefon fra ei som skulle jobb at hun kunne ikke komme fordi mannen hadde invitert henne ut på middag???? Denne telefonen kom 2 timer før hun skulle på kveldsvakt - ga henne klar beskjed om at hun hadde å innfinne seg på jobb såfremst hun ikke var syk og at om hun ikke dukket opp eller rapporterte fravær med godkjent grunn ville det bli rapportert videre til ledelsen og hun kunne regne med å være uten jobb...  Dama kom på jobb og var SÅÅ sur, men hun fikk en realitetsorientering dagen etter da hun ble innkalt på sjefens kontor..  Tror enkelte ikke skjønner at verden ikke spinner rundt deres akse og heller ikke skjønner hvilke plikter man påtar seg når man skriver under på en arbeidskontrakt.....

Høres jo helt merkelig ut at de andre sjefene mener mannen din må jobbe overtid for at de skal få fri...Helt utrolig! 

Og hva i fadderuken er det som liksom skal være obligatorisk? 

Eneste som kunne fått meg til å kreve fri sånn i ettertid, måtte vært noe som involverte ungene, ikke festing og fadderuke....

Hva vil fadderuke si?? Nei, det er uansett ikke greit. Kun om man er syk at man kan "kreve" å få fri. 

Nei, det er overhodet ikke greit.Jobb er obligatorisk. Og hvis det er snakk om  å være fadder for nye studenter på f.eks Blindern er det ikke obligatorisk, det er frivillig!!

Møter  de ikke opp på jobb da, hadde jeg ikke satt de opp på flere vakter, altså gitt de sparken.

Desuten har man ikke rett på fri utover ferie. Man kan søke permisjon med eller uten lønn.

Det er ikke jobben sin plikt til å legge opp til sosiale events for arbeiderene. Ønsker en å beholde jobben må man faktisk møte opp, om man ikke blir syk, eller annet akutt og alvorlig dukker opp. Ellers kan man risikere å miste den. Men jobben kan så klart om de er villig prøve å ordne det. 

Jeg søkte om å få ferie 3 uker tidlig i sommer, da mannen min ikke kunne ta senere. Etterpå viste det seg at vi hadde misforstått hverandre, og han begynte ikke ferien før en uke etter meg. JA, jeg var pottesur, men det er ikke jobben min sin feil, og de skal ikke rette opp i mine feil!

Jeg hadde aldri klart å jobbe i en jobb, hvor jeg kun får vakter for 14 dager av gangen. Har man en fast turnus, så kan man jo bytte vakter dersom det skulle dukke opp noe.
Min terskel er relativt høy for å bytte vakter, men av og til må man. Jeg hadde aldri lagt det på sjefens skuldre.
Uka er jo egentlig ikke obligatorisk- men for de fleste er den kjekk å ha med seg. Alternativet da blir å søke permisjon uten lønn. Dette må man jo gjøre i god tid

Pearl skrev:

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

smash skrev:
Jeg gjorde dette i sommer...
Blei spurt når jeg ikke kunne jobbe, og jeg sa siste uken i juni måtte jeg ha fri, for da skulle vi på ferie. Men jeg tok feil, for vi skulle på ferie første uken i juli.
Sa ifra om dette, og sjefen blei sur... Men men.. Jeg fikk fri..
Syns sjefen burde ta hensyn også..

Det der er jo faktisk provoserende å lese, når sjefen allerede har bedt om å få beskjed om hvilke dager som ikke passet - og tatt alle nødvendige hensyn deretter. Skal alle ansatte få fri når det passer dem, da - også lenge etter at fristen for å be om det egentlig er gått ut? Det er ikke slik det fungerer, vet du.

Fatter og begriper ikke hva dere tenker med, alle dere som tror at arbeidsplassen alltid skal ta hensyn til dere, uansett hva foranledningen er. I ditt tilfelle kunne sjefen din utmerket godt ha krevd at du skulle komme på jobb. Det at du faktisk fikk fri var ren og skjær godvilje fra vedkommendes side, og ikke noe du skal føle at du kan kreve eller forvente helt uten videre.

Kan ikke annet enn signere Bouncy.. Ærlig talt, har man en jobb forplikter man seg faktiskt til å jobbe - det er jo derfor man får lønn!! Man har ingen rettigheter til å få fri når noe sånt skjer som f.eks at man tok feil av ferien - det er helt og holdent opp til sjefens godhet og mulighet til å ordne det - og kan ikke/vil ikke sjefen ordne opp må man pent stille opp på jobb eller risikere å miste jobben....  Opplevde en gang på jobb å få telefon fra ei som skulle jobb at hun kunne ikke komme fordi mannen hadde invitert henne ut på middag???? Denne telefonen kom 2 timer før hun skulle på kveldsvakt - ga henne klar beskjed om at hun hadde å innfinne seg på jobb såfremst hun ikke var syk og at om hun ikke dukket opp eller rapporterte fravær med godkjent grunn ville det bli rapportert videre til ledelsen og hun kunne regne med å være uten jobb...  Dama kom på jobb og var SÅÅ sur, men hun fikk en realitetsorientering dagen etter da hun ble innkalt på sjefens kontor..  Tror enkelte ikke skjønner at verden ikke spinner rundt deres akse og heller ikke skjønner hvilke plikter man påtar seg når man skriver under på en arbeidskontrakt.....

Sånn har vi det på jobben vår. Heldig jeg da.

trodde studenter begynte å bli såpass voksne at de forstod hvordan ting fungerte.
er egentlig enkel abc:
1. du skriver på lista at du ikke kan jobbe den uka
2. du kan også informere sjefen muntlig om hvorfor du har strøket deg hele uka
3. du får fri den uka, siden det tydeligvis fungerer slik...

det andre scenarioet er:
1. drite i å ta ansvar, og ikke skrive en damn shit på lista
2. få oppsatt vakter
3. må jobbe

det er faktisk noe som heter både arbeidskontrakt og arbeidsmoral.
er du student og du vet når skolen starter og når du må gå over til kun å jobbe helg så er vel strengt tatt første bud å si i fra til jobben??

Greven av gral skrev:
Jeg hadde aldri klart å jobbe i en jobb, hvor jeg kun får vakter for 14 dager av gangen. Har man en fast turnus, så kan man jo bytte vakter dersom det skulle dukke opp noe.
Min terskel er relativt høy for å bytte vakter, men av og til må man. Jeg hadde aldri lagt det på sjefens skuldre.
Uka er jo egentlig ikke obligatorisk- men for de fleste er den kjekk å ha med seg. Alternativet da blir å søke permisjon uten lønn. Dette må man jo gjøre i god tid

De får ikke vaktliste for bare 14 dager om gangen. Vaktlisten gjelder for en hel mnd. Vaktlisten for august (1.-31. august) fikk de utdelt 14 dager før den trer i kraft, altså rundt 17.-18. juli. Da har de allerede hatt fra 1.-17. juli på seg til å gi beskjed om de kan jobbe eller ei. 

Turnusen er noenlunde fast. Ene jobber seint hver mandag og onsdag, andre jobber seint hver tirsdag og torsdag. I tillegg jobber de i helgene, ca annenhver lørdag. Min mann spør alltid alle på avdelingen om det er dager det ikke passer, selvom alle stort sett jobber faste dager.

Permisjon uten lønn er på en måte ikke et alternativ her. Problemet er jo at de ikke er nok folk til at alle kan ha fri samtidig... 

Back
Topp