Greit å kreve fri fra jobb pga sosiale events?

Spøkelseskladden

Forelsket i forumet
Trenger litt synspunkter på dette.

Saken er følgende:

Vaktliste på jobben kom ut ca 2 uker før den blir gjeldende. Alle ansatte på avdelingen har blitt spurt i god på forhånd om det er dager de ikke kan jobbe, eller om det er dager som passer bedre enn andre. Alle ansatte svarer og gir beskjed om hvilke dager de ikke kan jobbe. Vaktlisten blir laget, og sendt ut. Ca 1 uke etter at vaktlisten er ute ringer 2 ansatte til avdelingsleder og sier de ikke kan jobbe 22.-27. august pga fadderuken. Sjefen sier at de da må ordne opp innbyrdes, jobben kan ikke fikse fri til begge 2 nå. Alle har fått beskjed før vaktlisten ble laget om at de måtte gi beskjed dersom de trengte fri, evt om det var dager de helst ikke ville jobbe. Begge ansatte svarer med at: "Er det obligatorisk, så går jeg, og kommer ikke på jobb." De andre avdelingslederne på arbeidsplassen mener at vedkommende som har laget timelisten bare må finne seg i å fikse fri til de som skal på fadderuke, selv om det innebærer at h*n selv må stå på jobb fra 8-20. (Dette pga få folk på avdelingen)

Så kommer spørsmålet mitt. Er det greit å "kreve" fri fra jobb pga fadderuke? Er det greit å "kreve" fri etter at man har fått spørsmål om når det passer og ikke passer å jobbe, og har svart på dette? Har de andre avdelingslederne rett, bør man som ansvarlig for en avdeling finne seg i dette og gi de ansatte fri? 

jeg personlig hadde aldri aldri bedt meg fri nei.  hvis det ikke gjaldt begravelse eller noe lignende.

hva er fadderuke?? hehe mulig et teit spm men...

Men som svar på spm: NEI. jeg mener helt klart at man ikke kan kreve fri fra jobb pga sosiale events. Å ihvertfall ikke når man på forhånd er blitt spurt om det er dager man kan-ikke kan jobbe, å ikke når listen allerede har hengt oppe i 1 uke!! så nei jeg mener at det er ikke greit, men jeg veit at på jobben min er også dette blirt gjort (flere en en gang) og det er fryktelig irriterende og frekt!
Jeg er selv ansatt og mener at hvis jeg ikke har klart å gi beskjed om dager jeg eventuelt må ha fri på forhånd så er det mitt ansvar å få byttet vakten selv. Går ikke dette så får jeg heller jobbe den dagen!!
:-)

Kommer vel litt an på hvor mye en bryr seg om arbeidsaplassen sin. En student som er sommervikar har kanskje ikke samme arbeidsmoralen som en fulltidsansatt? 

De burde sagt ifra på forhånd, ellers får de bare innfinne seg i det som alle andre. Men er jo de det går utover, de har vel ikke jobben særlig lenge om de holder på slik.

Synes ikke det er greit å kreve at man skal få fri til å delta på fadderuke i den situasjonen du beskriver. 
For det første så kunne det vært planlagt i forkant, det har de tydeligvis hatt mulighet til.
For det andre så er fadderuka stort sett et fyllekalas fra begynnelse til slutt, og ikke noe som er obligatorisk på en studieplass... Gøy, men viss man skofter arbeid for å være med på pub-til-pub-vandring og blåtur så er det nesten så man burde bli oppsagt...

Enten får de ta jobben med å ringe rundt og prøve å bytte bort vaktene sine selv, eller så får de komme seg på jobb slik de er satt opp. De kan ikke i rimelighetens navn "kreve" noe fri uker etter at de har blitt spurt om det passet å jobbe.

Lurer også på hva fadderuke er ?
Ingen kan vel kreve fri ??? Man forsøker vel å bytte med noen andre, søke perm uten lønn eller ta en feriedag ??

Prikketrusa skrev:
Synes ikke det er greit å kreve at man skal få fri til å delta på fadderuke i den situasjonen du beskriver. 
For det første så kunne det vært planlagt i forkant, det har de tydeligvis hatt mulighet til.
For det andre så er fadderuka stort sett et fyllekalas fra begynnelse til slutt, og ikke noe som er obligatorisk på en studieplass... Gøy, men viss man skofter arbeid for å være med på pub-til-pub-vandring og blåtur så er det nesten så man burde bli oppsagt...

enig!

Hehe, jeg må nesten le av de to. Det er ikke akkurat sånn at man mister studieplassen om man ikke får vært med på fadderuka. Uka er et sosialt arrangement for at studentene skal bli kjent med studiestedet sitt. Har man en jobb, får man heller bli med på det man kan og droppe det som kræsjer med jobben. Jeg har ikke tenkt å delta på et eneste fadderarrangement, men det er mest fordi jeg er såpass gammel at jeg egentlig føler meg ferdig med studentlivet. (Skal ta et ettårsstudium under permisjon med tredjemann) 

Takker for svar!

Fadderuken er noe studiestedene ved høyskoler og universiteter arrangerer første uken av skoleåret hver høst. Det er stort sett fyll og tull (var hvertfall det på skolen min i fjor, men kan godt hende det skjer annet og altså ;) ) Men stort sett er det sosiale arrangementer som hovedsakelig skjer på kveldstid hele første studieuken. Har aldri hørt at noe av det er obligatorisk... 

Saken er at min mann er avdelingsleder på en elektrobutikk. De er 5 stk på avdelingen, inkludert han. Som nevnt i hovedinnlegget så spurte han tidlig om folk kunne gi beskjed om hva som passet og ikke ang jobbing i august. Alle svarte, og han har tatt hensyn til alt som kom inn av bemerkninger. Men nå, etter at de har fått vaktlisten, og hatt den i over en uke, så begynner folk å klage. 3 av de som jobber på avdelingen (har alt fra 40-90% stilling) skal studere til høsten, han fjerde er i militæret, og jobber kun annenhver helg. Alle de 3 som skal studere ønsker å delta på fadderuken. H*n ene syns vaktlisten ser grei ut, og mener at h*n selvsagt ikke kan spørre om fri hver dag når de ikke er så mange på avdelingen. De 2 andre mener at de absolutt må få fri. De andre avdelingslederne mener at min mann bare må finne seg i at de 2 vil ha fri. De sier at i og med at de "bare" er deltidsansatte, så kan han ikke forvente at de skal komme på jobb hele tiden, i tillegg til at min mann, i frykt for at de ansatte skal bli sure og slutte i jobben hvis de ikke får fri, må selv stille opp og jobbe disse kveldene for dem... 

Jeg syns dette er helt urimelig!! Min mann har allerede måttet jobbe mange 8-20 vakter i sommer, fordi hun som var avdelingsleder før han hadde gitt 4 av 5 ferie samtidig nå i sommer. (Hun har mistet jobben blant annet pga null kontroll på de ansatte, ga fri i hytt og pine, de var aldri nok folk på jobb osv...) 

Jeg gjorde dette i sommer...
Blei spurt når jeg ikke kunne jobbe, og jeg sa siste uken i juni måtte jeg ha fri, for da skulle vi på ferie. Men jeg tok feil, for vi skulle på ferie første uken i juli.
Sa ifra om dette, og sjefen blei sur... Men men.. Jeg fikk fri..
Syns sjefen burde ta hensyn også..

Nei,det er ikke greit!

Nei, man kan ikke KREVE fri for noen ting! Man kan SØKE om fri, og får det ofte invilget hvis man har god grunn til det (eks begraavelse til nærfamilie osv). Fadderuke på studiested er IKKE en gyldig grunn for fri, med mindre arbeidsplassen har ekstra ressurser, og rom for å innvilge fri.

Men jeg regner med at disse personene det gjelder har en kontrakt hvor det står hvor mange timer pr uke de skal jobbe? Hvis det antallet timer de er satt opp på, stemmer overens med det som står i kontrakten, så får de bare finne seg i å jobbe, evt prøve å bytte vakt! Eller se seg om etter en ny jobb??? Livet er sånn, dessverre, at man kan ikke alltid være med på alt man har lyst til....

Synes ikke det er greit. Ikke når de har fått muligheten til å si ifra før lista ble laget at de ikke kunne jobbe da. Hadde de tatt feil (feks sagt de trengte fri en tirsdag, men så hadde de rota/misforstått og eventen var på torsdag istedet), så er det jo fint å være smidig.

Ville ha gitt de advarsel ang. skulk om de ikke dukka opp på jobb. 

Jeg har aldri vært på noe som helst fadderuke, og har faktisk fullført studie med gode karakterer. Synes det er tull å be fri for noe sånt, å bli kjent med andre studenter kan man gjøre i løpet av de årene man studerer :)

Nei det er ikke greit! De har blitt spurt og ikke gitt beskjed! Jeg setter opp vaktlister på jobben selv og der må de ordne opp innbyrdes hvis det skulle dukke opp noe, men vi prøver selvfølgelig å hjelpe til så godt vi kan.. Men en fadderuke er ikke "lovlig" fri ifht en begravelse f.eks.
Blir oppgitt over arbeidsmoralen til folk! Hvor er den blitt av?

smash skrev:
Blei spurt når jeg ikke kunne jobbe, og jeg sa siste uken i juni måtte jeg ha fri, for da skulle vi på ferie. Men jeg tok feil, for vi skulle på ferie første uken i juli.

Sjefen har jo tatt hensyn i denne saken her og spurt om det var noen dager de ikke kunne jobbe, er et ganske innviklet system å få vaktlistene til å gå opp...

Kanuttta skrev:
Nei det er ikke greit! De har blitt spurt og ikke gitt beskjed! Jeg setter opp vaktlister på jobben selv og der må de ordne opp innbyrdes hvis det skulle dukke opp noe, men vi prøver selvfølgelig å hjelpe til så godt vi kan.. Men en fadderuke er ikke "lovlig" fri ifht en begravelse f.eks.
Blir oppgitt over arbeidsmoralen til folk! Hvor er den blitt av?

Den forsvant med en foreldregenerasjon som er høye på olje og lav gjeldsgrad, og som av en eller annen grunn har blitt forledet til å tro at ungdommens arbeidsplasser er velferdssystemets svar på tidsfordriv - hvilket de tydeligvis videreformidler til avkommet sitt. Det er i hvert fall underlig mange unge som ikke skjønner at man faktisk må jobbe for å beholde en jobb.

smash skrev:

Det der er jo faktisk provoserende å lese, når sjefen allerede har bedt om å få beskjed om hvilke dager som ikke passet - og tatt alle nødvendige hensyn deretter. Skal alle ansatte få fri når det passer dem, da - også lenge etter at fristen for å be om det egentlig er gått ut? Det er ikke slik det fungerer, vet du.

Fatter og begriper ikke hva dere tenker med, alle dere som tror at arbeidsplassen alltid skal ta hensyn til dere, uansett hva foranledningen er. I ditt tilfelle kunne sjefen din utmerket godt ha krevd at du skulle komme på jobb. Det at du faktisk fikk fri var ren og skjær godvilje fra vedkommendes side, og ikke noe du skal føle at du kan kreve eller forvente helt uten videre.

Jobb er ikke en lekeplass! Hadde jeg vert sjefen hadde jeg sagt at vaktlista er fastsatt,og at de skal jobbe i henhold til oppsatt plan. Sjefen har jo allerede forhørt seg om folk ville ha fri i aug., synes de oppfører seg som om det er fritt valg å komme på jobb... Kjempe useriøst! Håper de finner vettet sitt igjen,og stiller opp på jobb, skjønner godt at de vil ha med seg fadderuken, men da får de ta det de får tid til utenom jobb da. Er jo ikke god reklame at man skulker jobb for å feste, gjør seg fint på en cv..

Back
Topp