Gravstedet på julaften

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
noen som går på gravstedet julaften?
Vi har pleid å gå på graven til bestemor på julaften, legge ned krans og tenne lys..
Det lyser på nesten hver grav der.
Det er fint, samtidig så liker jeg det ikke helt. Fordi det gjør vondt, savner bestemor og det er litt tungt også.
Kunne heller tenkt meg å gjort det i morgen, så slipper jeg å kjenne på de følelsene på julaften.

Har dere noen dere besøker på kirkegården i jula?
Hva synes dere om det?

Besøker Mormor og Bestefar, Farmor og Farfar på to forskjellige kirkegårder. Det har vi gjort helt siden jeg var liten! Jeg syns det er kjempefint og kommer til å fortsette med det [emoji4]

Alle mine besteforeldre er gravlagt alt for langt unna til at jeg får gått på grava. Men jeg tenner som regel et lys på grava til en kollega som døde for noen år siden. Pleier å gjøre det på lillejulaften.

Når jeg er hjemme pleier jeg å dra til pappa

Bruker ikke 10 timer i bilen for å besøke gravene eller tenne lys, hadde jeg bodd nærmere hadde jeg gjort det men jeg håper min morfar som vi ikke har kontakt med gjør det samtidig som han tenner lys på graven til mormor[emoji173]️

Jeg kjøpte et lite juletre med lys til bestemor i år. Kjøpte det tidlig i desember. Har snakket med bestefar, bare for å være helt sikker på at batteriene blir byttet slik at treet hennes lyser på julaften. Bestemor likte julen veldig godt, så jeg er helt sikker på at hun hadde blitt glad for et juletre :)

Men nei, jeg kommer ikke til å dra til graven på julaften, vi blir 15 stk hjemme, så jeg har nok å finne på.

Både og. Spørs om vi er hjemme eller ikke. Men besøker i så fall søsteren til mannen.

Sjelden jeg er på graven på julaften, jeg kan ikke gå til noen av de plassene jeg har familie liggende. Og min far vil helst ikke på kirkegården i det hele tatt. Men mamma tenner lys hos min søster og mine besteforeldre (mammas side) Og jeg antar at bestemor som vanlig tenner hos bestefar.

Så flinke dere er alle sammen. Bestemor døde for 12 år siden. Ja, det er lenge siden. Men jeg føler fortsatt sorg. Jeg bodde i samme hus som henne til jeg var 11 år. Og hun har vært som min andre mor på en måte. Veldig nært forhold.
Savner henne, og jeg taklet ikke helt at hun døde, klarte ikke godta / innse det.

Sjelden jeg er på graven på julaften, jeg kan ikke gå til noen av de plassene jeg har familie liggende. Og min far vil helst ikke på kirkegården i det hele tatt. Men mamma tenner lys hos min søster og mine besteforeldre (mammas side) Og jeg antar at bestemor som vanlig tenner hos bestefar.
Har du mistet en søster? Uff.. stakkars deg. Det må være tøft

Bor for langt unna gravene til besteforeldre nå, men var på de da jeg bodde nærmere.
Nå er vi på grava til svigermor og til dattera vår, de ligger på samme område.

Vi har ikke pleid å gjøre det men pappa døde i mars så vi kommer til å gjøre det fra nå av. Det blir nok fint og trist på én gang, jeg gruer meg egentlig..

kommer til å ta en tur innom sønnen vår [emoji170]

Ja, før gikk vi alltid på julaften ( formiddagen) for å besøke oldeforeldre og en fetter. Så ble det bestefedre og dessverre for snart 4 år siden gikk pappa bort så nå besøker og tenner vi lys hos de alle ... :(:Heartred Synes i grunn det er en ` fin ` stemning på julaften, stille og masse tente lys overalt for å minne de kjære vi har mistet og som vi ikke kan feire julaften med lengre :Heartbigred

Mannen reiser alltid til bestefaren sin gravplass og mamma reiser på oldemor sin :)

Back
Topp