Gravidyoga - erfaringer?

tralla-la

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har visst bare sneket rundt i kulissene her på BV, og har fått så mange gode råd og svar på ting jeg har lurt på! Takk for det! :)

Nå er jeg 14 uker på vei, og lurer på en ting. Kjenner ikke så mange som vet noe om dette, så derfor benytter jeg sjansen til å spørre dere her inne som jo har peiling på det meste!
Har dere (nå eller ved tidligere svangerskap) prøvd gravidyoga? Vurderer å melde meg på et kurs på Elixia, der jeg vanligvis trener, men det koster jo faktisk litt, 700 kr i tillegg til medlemsavgiften, så jeg er litt nysgjerring på om dere har erfaringer å dele... Eller om dere tenker å begynne på det nå, og hvorfor. Til vanlig trener jeg mest spinning og noe vekter, så jeg har liksom ingen yogaerfaring. Annet enn en del fordommer da, om at det er litt for "åndelig" og "spirituelt" for meg.

Jeg er liksom litt usikker på om jeg bør ta kurset som begynner i neste uke, eller om jeg skal vente til senere og gamble på at det kommer et kurs til - eller kanskje jeg synes det er så bra at jeg vil ha to kurs? Huff, det er ikke lett dette.

Takk skal dere ha!

:) tralla-la
 
hadde jeg vært i form, så hadde jeg jammen skulle prøvd det. tror det er veldig bra, både å styrke coremuskulatur med øvelser som er "trygge for gravide" og ikke minst lære seg avspenning og pusteteknikk, som sikkert kommer godt med under fødselen :) go for it :D

synes ikke 700 var alt for ille pris heller (selv om det kommer i tilllegg til kontingenten for elixia). jeg fant ut at det fantes gravidyoga (og barselyoga) her i privat regi, og det koster 1500,- for 10 ganger.. og da må man i tilllegg betale på elixia (og andre ting) for annen trening :)
 
Jeg var på det i forrige svangerskap, men kommer ikke til å gjøre det igjen. Det var forsåvidt greit nok, men det var ikke noe for meg. Var en del jeg ikke fikk til (har ikke trent yoga før heller altså), noe gjorde vondt og jeg ble hele tiden svimmel. Spesielt når vi sto rett opp og ned for å øve på å puste riktig..med øynene igjen...det gikk helt rundt for meg, merkelig! Jeg syns også det var dyrt (1200 for 10 ganger tror jeg det var) og det varte litt lenge (1,5t) hver gang. Det var ganske komisk for det var mange som sovnet på slutten...da skulle vi bare slappe av og puste i 15 min...snorkelydene var tydelige..haha. Så ble vi brått vekket av sang og trommer...ble litt for merkelig for min smak!

Jeg satser på enkle treningstimer på treningsstudio, turer og bassengtrening denne gang! 
Ble litt langt dette..ups :)
 
Hm, takk for svar :) Tror jeg kan ha nytte av det sånn rent stressmessig - jeg trenger nok å stresse litt ned!

Her fikk jeg litt å tenke på ... Får sove på det før jeg eventuelt melder meg på :)
 
Jeg gikk på det sist og kommer ikke til å gå på det igjen. Det var iallefall ikke noe til trening. bare litt tøy og bøy og mye pusting. Jeg meldte meg på for å få trent litt, men ble veldig skuffa..
 
Jeg var på det sist, og fikk bruk for pusteøvelsene og noen øvelser under fødselen(skulle teste de bare, og de hjalp). kommer til å gå igjen nå, eller i 3. trimester tenker jeg.
Gravidyoga er jo ikke trening sånn sett, men mer pustetrening og litt tøy og bøy. Og man gjør det i sitt tempo.
Veldig god erfaring fra de på Sagene værtfall :) kostet 1200 da. 
 
Ja, for det er også en greie. Bør man gå såpass tidlig som jeg er på vei (u14), eller har man bedre nytte av det senere? Hm. Jeg tror jeg prøver, jeg. Neste uke: Yoga it is! :) Så får jeg i alle fall en motivasjon til  å gå på treningssenteret - så kan jeg heller løpe fra meg etterpå hvis jeg ikke føler at det ble nok trening :)
 
Jeg gikk på gravideyoga sist gang og elsket det. Det er ikke en treningsform du blir sliten av, men jeg synes det var utrolig deilig.
Har akkurat begynt på dynamsik gravideyoga, vært der en gang. Det er en tyngre yoga form, hvor du får trent litt mer. Blir sliten i musklene etterpå. Super deilig. Det er nok forskjellig fra sted til sted, men jeg anbefaler det til alle. Instruktørene er flinke til å finne andre øvelser til deg eller tipse om andre stillinger hvis du synes det gjør vondt eller  er ubehagelig. Instruktøren er opptatt at at du og babyen skal ha det bra.
 
Gleder meg til å høre hva du synes om det hvis du velger å ta det kurset. Jeg trener også mest vekter og går turer. Tenkte å begynne med spinning nå som det begynner å bli kaldere og mer dårlig vær. Jeg innbilder meg at strekking og sånn vil være litt vondt jeg, uten at jeg kan si dette sikkert uten å ha prøvd. Også tenker jeg sånn at jeg vil trene hardere når jeg først trener, men dette er såklart smak og behag :)  For meg blir det nok å fortsette med den treningen jeg liker, så kan jeg heller vurdere det om jeg blir i dårligere form på slutten av graviditeten :) 
 
Da skal jeg prøve å gi en fyldig rapport etter hvert som kurset skrider frem :) Begynner torsdag - spennende! :)
 
Back
Topp