Graviditet: vektoppgang og symptomer

Livetskjer❤

Glad i forumet
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Vårspirene 2021
Julilykke 2023
Det er ingen tvil om at en gravidit kommer med ulike symptomer og ikke minst en vektoppgang.❤

●Hvilke uke er du i?
●Hvilke symptomer har du /endringer på kroppen fra før du var gravid til nå?
●Har kroppen din endret seg, gått opp/ned i vekt og dine tanker rundt hva som skjer?

Jeg er selv i slutten av uke 23 i min første graviditet. Jeg har hatt svangerskapskvalme gjennom alle ukene og har det enda. Har begynt å måtte tenke meg litt om på stillinger osv pga korsryggen og bekkenet. Det er ingen tvil om at puppene vokser og magen har endelig fått en real babylook
Jeg var overvektig før jeg ble gravid(ikke planlagt), kastet opp veldig mye så har kun gått opp en kg foreløpig - Lille vokser som hun skal Jeg følges tett opp av sykehus, jordmor og lege !
Jeg er selv veldig fasinert av alt som skjer med kroppen, syntes det er spennende og utrolig stolt over hva min kropp greier ❤

Håper jeg får høre litt om andre her inne å!:)
 
Dette er mitt tredje svangerskap. Er uke 24 i morgen.

-jeg har vært kvalm/kastet opp i ca 3 måneder
-energinivået er helt på bunn, og jeg må planlegge alle aktiviteter etter hva jeg skal senere på dagen/dagen etter.
-jeg har bekkenløsning, og må passe på hvordan jeg sitter/ligger, ellers får jeg bekkenlåsning og gangsperre.
-sure oppstøt er min verste fiende. Må passe meg for det meste som er syrlig eller fett. Mine to beste venner er loveharts og melk :bored:
-jeg har gått ned 3 kg. Jeg har med begge de to forrige også gått ned i vekt de første 6 månedene, for deretter å legge på meg.
Her "poppet" magen rimelig fort, men det syntes ikke så godt, fordi jeg har ganske mange kilo ekstra. Nå som vekta har gått litt ned, har overvektmagen blitt mindre, og babymagen syns mer :happy:
 
Veke 22+4 idag.

Mest framtredande symptomet har vert/er kvalme og oppkast. Heldigvis blitt mykje mindre av sistnevnte, gått frå typ 10 spyrundar for dagen på det verste, til typ 1 gang i veka no. Om eg passar meg, og får nok kvile..
Men framleis rikelig uggen, spesielt på ettermiddag. Så legg meg samtidig som 2 åringen :rolleyes: Ellers er det eindel halsbrann, stor kulemage, ømme og større puppar.

Gjekk med 8 kilo i første trimester, no gått opp ca 4-5 av dei.
 
Morsom tråd!

Kasta opp hver dag mellom uke 6-12, men var fungerende ellers og holdt kvalmen i sjakk med mat, og har dermed gått opp 7 kg til nå i uke 22 :hilarious: men var heldigvis fungerende i hverdagen da, noe jeg ikke vsr i første svangerskap

Ellers har jeg slitt mye med hopepine, og synes det er veldig stas nå som magen begynner å synes ganske godt, føler meg som en tjukkas, men stapper i meg mye tøys og trener mye mindre enn jeg pleier så må rett og slett skjerpe meg etter jul!

Synes tiden går sykt fort da! Med ei på15 mnd i hus er det lite rolige dager :)
 
Er i uke 23. Dette er mitt andre svangerskap. 8 års mellomrom.
Jeg var helt utmattet de første 4 månedene. Kan ikke huske om jeg slet med det forrige gang. Har ikke vært noe kvalm denne gangen, heldigvis. Jeg har frem til nå vært i full jobb. Har vært viktig for meg å jobbe selvom jeg kanskje egentlig burde ha roet ned litt. Men det har vært så mye annet kaotisk som har skjedd i livet mitt at det har vært deilig å dra på jobb hver dag.
Fra neste uke jobber jeg litt redusert. Har så vidt begynt å få bekkenløsning nå, og føler for å ro litt ned.
Har til nå lagt på meg ca 8 kg. Og har fått en skikkelig kulemage :dummy:
 
- Uke 23+4 og første svangerskap!
- Gikk ned ca4 kg de første tolv ukene, og har nå godt opp disse + 1,5-2kg til. Var overvektig fra før av, så synes det er veldig greit at jeg ikke raser opp, da jeg har skjønt at det ikke er anbefalt spesielt når man har litt ekstra. Føler dog jeg spiser som en hest til tider, så egentlig veldog fascinert over at det ikke har skjedd.
- Mye kvalm og trøtt første trimester. Sov to timer etter jobb hver dag, og gjerne midt på dagen i helgene også fordi jeg ble sliten av ingenting (feks dekke på frokostbordet).Var så utmattet til slutt at jeg var helt/delvis sykemeldt i tre uker.
- Mye bedre energi nå og klarer meg med en god natt søvn. Sover fortsatt veldig godt, noe jeg har skjønt ikke alle gjør.
- Har begynt å merke det mye i bekkenet, men tror noe også er muskulært. Kjennes i hvert fall sånn ut. Skal til kiropraktor i morgen så får vi se hva hun sier. Krysser fingrene for at det jeg kjenner på ikke er bare bekkenet. Synes det er litt trasig å orke og gå maks 10-15 min før det sier ifra.
- Har også kjent litt til halsbrann, men har heldigvis ikke vært så ille enda og holder seg stort sett på det minimale.
- Synes alle hormonene som raser i kroppen er veldig slitsomt, og tror det påvirker meg mer enn det burde/det som er normalt. At det er Covid og unntakstilstand hjelper liksom ikke på toppen av det. Merker jeg fort blir lei meg og nedstemt over lengre tid og da gjerne for filleting som for meg føles som store greier, så skal snakke med jordmor om det på tirsdag. Håper det vil kunne hjelpe å prate med henne om det og kanskje få noen gode råd.
- Sånn ellers har jeg jo det egentlig fint, og hatt et ganske greit svangerskap så langt, sånn ellers.
 
24+6, førstegangsfødende :)
Har ikke hatt noen kvalme eller vært uvel i det hele tatt, men var mye trøtt første trimester. Nå er formen helt prima. Har gått opp ca 16 kg i graviditeten og fått stor mage, så kjenner godt at jeg er blitt tyngre og at tyngdepunktet har forflyttet seg :woot: Jeg synes det er litt uvant å plutselig vokse så mye, men er stolt og takknemlig over hva kroppen min får til, og ikke minst føler jeg meg heldig som har hatt en så fin graviditet så langt. Så lenge helsa er bra og lille i magen har det fint så skal jeg tåle noen ekstra kg:D
 
Jeg er i uke 23+5
Var overvektig før graviditeten. Forrige svangerskap var for fire år siden, da var jeg normalvektig. Men jeg har pcos og har gått lett opp på grunn av dette, dessverre.
Har hittil holdt meg stabil, men har nå gått opp 1 kg. Forsåvidt greit, men stresser med at det er noen måneder igjen, og føler ikke jeg får kost meg med svangerskapet, fordi kiloene står i hodet mitt hele tiden. Livredd for å gå opp for mye. Redd for svangerskapsdiabetes, komplikasjoner under fødsel osv. Hadde ikke disse beskymringene ved forrige svangerskap, og savner det.
Sliter mye med bekkenløsning og er sykemeldt pga dette.
 
Jeg er i uke 23+5
Var overvektig før graviditeten. Forrige svangerskap var for fire år siden, da var jeg normalvektig. Men jeg har pcos og har gått lett opp på grunn av dette, dessverre.
Har hittil holdt meg stabil, men har nå gått opp 1 kg. Forsåvidt greit, men stresser med at det er noen måneder igjen, og føler ikke jeg får kost meg med svangerskapet, fordi kiloene står i hodet mitt hele tiden. Livredd for å gå opp for mye. Redd for svangerskapsdiabetes, komplikasjoner under fødsel osv. Hadde ikke disse beskymringene ved forrige svangerskap, og savner det.
Sliter mye med bekkenløsning og er sykemeldt pga dette.

Høres vondt ut å ikke kose seg med graviditet og svangerskap pga stresset rundt vekt Jeg burde nok heller ikke gått opp noe særlig, men har lagt det litt tilside pga kroppen lager en baby inni! Prøver å kose meg så godt det går - selv med kvalme og diverse greier
 
Jeg er i uke 22+3 og har gått opp 8 kilo(førstegangsfødende). Magen poppet ut tidlig og det syntes fort. Fikk høre av flere rundt meg at jeg hadde lagt på meg og virket tykk... så endte med å si at jeg var gravid før de magiske 12ukene‍♀️
Formen har vært ok frem til uke 20. Da kan bekkenplager og jeg ble sykemeldt fra jobb. Håper å kunne komme meg tilbake i hvertfall et par dager i uken ettersom jeg begynner å blir gal av å gå hjemme og ta det med ro
 
Jeg er i uke 22+3 og har gått opp 8 kilo(førstegangsfødende). Magen poppet ut tidlig og det syntes fort. Fikk høre av flere rundt meg at jeg hadde lagt på meg og virket tykk... så endte med å si at jeg var gravid før de magiske 12ukene‍♀️
Formen har vært ok frem til uke 20. Da kan bekkenplager og jeg ble sykemeldt fra jobb. Håper å kunne komme meg tilbake i hvertfall et par dager i uken ettersom jeg begynner å blir gal av å gå hjemme og ta det med ro
Kjedelig å være hjemme:( jeg har søkt om svangerskapspenger, så går hjemme nå selv.. kunne jobbet fult med tilrettelegging men det var ikke mulig nå pga corona :(
 
Jeg er i uke 21 i dag. Dette er tredje svangerskap og jeg var overvektig før jeg ble gravid. Har lagt på meg ca 4 kg nå, men begynner å bli litt bekymret for at kiloene skal rase på nå siden jeg plutselig har fått en voldsom apetitt de siste dagene og snart er det jo jul
Ellers har jeg ikke hatt andre plager enn bekkenløsning, det hadde jeg i begge de andre graviditeten også så jeg er glad så lenge jeg er oppegående og slipper krykker osv.
Er selvfølgelig ekstra trøtt og sliten, og jeg bekymrer meg mer denne gangen.
Magen begynner å synes og det er litt stas Fint å ha babymage igjen og ikke bare være tjukk
Prøver å nyte dette, trass smerter og vondter, for nå er det siste gang!
 
Er i uke 22 nå og ble tidlig kvalm denne gangen også. Merka tidlig at jeg var gravid pga humørsvingninger, ømme pupper og ekstrem luktesans. Sliter med hypermesis slik som forrige gang og vært på sykehuset for væske intravenøst flere ganger hittil. Magen kom også tidlig, men var nok mye luft i starten :p har gått opp ca 5 kg hittil, og regner med det er helt normalt, men kjenner jeg stresser en del med vekt/at magen føles myyee større denne gangen. Jeg gikk opp 20 kg forrige gang og fikk en enorm mage (men ikke så rart siden ungen var stor). Er spent på hvor stor både magen og baby blir denne gangen. Jeg er i utgangspunktet en slank type, så det å legge på seg 20 kg forrige gang var veldig slitsomt for kroppen, særlig bekken og rygg. Hadde bekkenløsning/låsning forrige gang, har merka litt tendenser til det nå også, men bruker tøyeøvelsene jeg fikk fra fysio forrige sv.skap og det hjelper heldigvis en del. Prøver å holde meg litt mer oppegående og i aktivitet enn forrige svangerskap hvor jeg stort sett var sengeliggende. Men ikke så lett når kvalmen styrer livet og hverdagen. Tar en dag av gangen og planlegger hele uka utifra hva som tapper meg for energi og gjør meg mer kvalm, og hviler og sover så mye jeg kan.

Har veldig blanda følelser rundt denne graviditeten fordi dette er siste gangen jeg kommer til å gå gravid siden jeg ikke orker en runde til med hypermesis. Så prøver å nyte dagene, men gleder meg til å bli ferdig også. Men prøver å nyte at vi bare har en turbo 2-åring i hus nå, for det blir vel helt kaos her når minstemann kommer :p
 
Jeg er i uke 21 i mitt 6 svangerskap.
Er litt overvektig normalt sett, har lagt på meg 1-2 kg til nå.. pleier ikke legge på meg så mye, mellom 3-6kg de andre svangerskapene., så mister jeg ca 10kg etter fødsel..
er egentlig stolt over mamma-kroppen og strekkmerkene gjør meg ingenting., tenk så fantastisk kroppen er som klarer å bære fram og føde barn!
Jeg spiser og drikker stort sett det jeg vil, tenker ikke vekt i graviditeten da jeg spiser det som måtte friste.. merker det blir automatisk mindre søtt..
Har spydd et par ganger denne graviditeten, kvalmen er der innimellom. Har bøtte ved siden av stellebordet til minsten på 8mnd :hilarious::hilarious: har heldigvis bare brukt den 2 ganger..
Ellers går jeg fast til fysio for bekkenet en gang i uken men er veldig påpasselig med hva jeg kan og ikke bør gjøre., så heldigvis er det ok enda.
Er en del trøtt og hender jeg må ta en hvil.. ellers går ukene fort i hjemmetilværelsen :)
 
Jeg er i uke 23+2, førstegangsfødende.
Jeg var slank før jeg ble gravid, har gått opp ca 4-5kg til nå, og begynner å stresse litt mer over kiloene nå enn tidligere, ettersom det vises mye bedre nå. Tenker også på at jeg helst vil komme tilbake til den «gamle jeg» uten alt for mye strev.
Slet en del med kvalme i uke 7-12 ca, men nå har jeg veldig god matlyst (litt for god kanskje..)
Har nettopp blitt sykmeldt fra jobb pga rygg og bekkenplager, og ettersom jeg ikke har vært gravid før, blir jeg litt bekymret for de smertene jeg får.
Har i de siste ukene fått smerter som minner om strekk/sting under magen (på sidene) når jeg går litt raskt. Itillegg får jeg av og til vondt rundt livmoren helt ut av det blå også, til og med i skrivende stund, og jeg har lagt meg for kvelden..
Håper dette er normalt og at det går over når jeg får avlastet kroppen fremover. Ellers er jeg frisk og har det ganske bra. Barnefaren er veldig omsorgsfull og det hjelper utrolig mye, spesielt når man er en litt småbekymret type av natur, hehe..
Lille snuppa i magen er normal og spreller mye, speielt når jeg ligger i ro, og ofte når jeg er litt smånervøs for noe. Jeg tolker det som at hun «trøster» meg med å si «hallo her er jeg, alt er bra.»
 
Er i veke 21+1 og har hatt et dritt svangerskap med mye bekymringer. Er fortsatt veldig mye kvalmen og får lite mat i meg. Har lite jern lager, mangel på d vitamin og folsyre. Energinivået er på bånn.
Magen er såvidt begynt å komme, noe eg syns er rart i grunn siden dette er mitt 3.svangerskap. Har fortsatt 10 kg fra forrige som aldri gikk av så gjør meg ingenting at eg ikkje er komt meg opp på startvekten før detta svangerskapet.
På toppen av det heile så er fibromyalgi smertene mye verre for eg stresse for mye :/ har også fått mye mer angst ang fødsel.
Positive ting er at eg kjenner liv hver dag og faktisk får oppleve et gutte svangerskap :)
 
Er i uke 22+0 i mitt første svangerskap <3
Formen var fæl mellom uke 7 og 11. Kastet ikke opp så mye, men var helt utslitt og uggen. Kunne sikkert sove 20 timer i døgnet om jeg fikk lov. Det eneste jeg hadde lyst på av matvarer disse ukene var typisk barnslig mat som pasta, pizza og pølser og gikk raskt opp 3 kilo der :p Mistet jobben min på grunn av Corona når jeg var i uke 10, og jeg har hatt mye bekymringer rundt det. Er veldig følsom, gråter for ingenting, krisemaksimerer, syntes det er fælt med endringer i kroppen, og har mange stunder jeg syntes at livet egentlig bare er noe dritt. Men i neste sekund så er alt bra igjen, og jeg er overlykkelig for at kroppen min gror babyen vår! Kjæresten min er heldigvis tålmodig og forståelsesfull, og holder ut med alle ups and downs! :dead: Hormoner er noe rare greier!! Var normalvektig når jeg ble gravid og har gått opp 6 kilo til nå. Er aktiv med ski, hund og turer, men litt mindre daglig aktivitet enn vanlig blir det jo når man ikke jobber. Prøver å nyte rolige og stille dager hjemme, før lille tassen kommer i April. Da blir det nok slutt på husfreden :joyful: <3
 
Er 24+5 og dette er vårt andre barn. Grusomt kvalm første 16 ukene og måtte spise hele tiden for å holde verste kvalmen unna. Det var jeg i første svangerskap også.
Nå er jeg i fin form, ingen plager utenom treg mage og halsbrann. Betydelig økt apetitt siste 2 ukene.
Hittil gått opp 10kg, det hadde jeg sist på dette tidspunktet også. Endte da på +18kg og gikk ned alt ganske kort tid etterpå. Regner med vektøkningen blir ca sånn denne gangen også. Jeg er normalvektig fra før og tenker lite på det med vekten heldigvis :)
Forrige gang fikk jeg svangerskapsmigrene på slutten. Litt nervøs for å få det denne gangen også for det var fælt...
Gleder oss veldig til å møte lillebror, det gjør storesøster også, hun blir 3 år rundt termin og for oss syns vi det er en fin aldersforskjell :)
 
Uke 24 nå.

Svært lite energi fra uke 8. En bedring fra uke 14, men fortsatt lite energi.
Fra forrige uke begynte bekkenet også å låse seg. Får sterke smerter foran/nederst i magen etter å ha sittet mer enn 30 min. Etter 4 timer med jobb nå er det omtrent umulig å gå. Jobber 50%, men om dette fortsetter må jeg redusere mer..

Gått opp ca 7 kg, føler meg andpusten og ganske høygravid, slik jeg følte det 10 uker lenger ut i svangerskapet sist.. Kan bli noen lange måneder fremover...!
 
Back
Topp