Graviditet og spiseforstyrrelse

Tutti

Glad i forumet
Himmelbarn
Hei,

Dette sitter langt inne å skrive om på offentlig forum, men håper på svar og oppmuntrende tilbakemeldinger :happy:

Jeg er gravid for tredje gang, og nå før dette svangerskapet pådratt meg en traumebasert spiseforstyrrelse (likende aneroxia). Fikk nå vite at selvom jeg går til poliklinikk for spiseforstyrrelser både hos psykolog og ernæringsfysiolog må jeg ha ekstra oppfølging av lege på fødepoliklinikken. Forholdet med psykolog og ernæringsfysiolog går på tillit og ærlighet, noe som har fungert bra. Legene har nå blitt enige om at jeg må ha oppfølging med blodprøver og veiing hos lege, ettersom jeg har gått ned litt i vekt igjen og de avslørte for «sunt» spisemønster på blodprøvene. Dette viste behandlerene mine om.

Hva gjør man hos legen? Fikk vite at de var litt strengere med spiseforstyrrelser enn behandlerne mine. Merker det skremmer meg litt.

Veldig redd for å bli lagt inn, så prøver så godt jeg kan å gjøre ting riktig.

Hei,

Dette sitter langt inne å skrive om på offentlig forum, men håper på svar og oppmuntrende tilbakemeldinger :happy:

Jeg er gravid for tredje gang, og nå før dette svangerskapet pådratt meg en traumebasert spiseforstyrrelse (likende aneroxia). Fikk nå vite at selvom jeg går til poliklinikk for spiseforstyrrelser både hos psykolog og ernæringsfysiolog må jeg ha ekstra oppfølging av lege på fødepoliklinikken. Forholdet med psykolog og ernæringsfysiolog går på tillit og ærlighet, noe som har fungert bra. Legene har nå blitt enige om at jeg må ha oppfølging med blodprøver og veiing hos lege, ettersom jeg har gått ned litt i vekt igjen og de avslørte for «sunt» spisemønster på blodprøvene. Dette viste behandlerene mine om.

Hva gjør man hos legen? Fikk vite at de var litt strengere med spiseforstyrrelser enn behandlerne mine. Merker det skremmer meg litt.

Veldig redd for å bli lagt inn, så prøver så godt jeg kan å gjøre ting riktig.
Tenker at det er supert at du er æelig med de om det! :)
De kommer nok til å ta ekstra ul for å følge med på babyens vekst :)

Spiseforstyrrelsene handler jo ofte om å ha kontroll. Tror de fleste som har eller har hatt spiseforstyrrelser kjenner seg igjen i at man ikke liker det man ser i speilet, uavhengig av om man går ned i vekt eller ikke. Og for å bli frisk må man bryte de altoppslukende tankene og fokuset om mat, aktivitet og selvforakt. Jeg har selv vært spiseforstyrret i flere år tidligere, og det ble jeg heldigvis bra fra før jeg fikk barna. Jeg tror det må være en skikkelig tøff situasjon du er i, hvis du skal være omsorgsperson for to barn og gravid på samme tid som du sliter med deg selv. Det tar lang tid å bli frisk fra en spiseforstyrrelse, men når det gjelder dette svangerskapet så tror jeg du bare blir nødt til å tenke på barnet i magen, og å sette det først. Når barnet blir født vil du få akkurat samme følelser for det som de barna du har, og du vil beskytte det og gjøre det du kan for at det vokser opp trygt og er friskt. Det er det du bør ta kontroll over nå. At du kan gi barnet de beste forutsetningene for å utvikle seg bra, at du som mor og babyhus er fysisk frisk og klar til å møte og ta vare på et nytt lite liv. Hvis du er frisk gjennom svangerskapet kan du også amme når barnet blir født. Jeg håper du får en god opplevelse med å være gravid, og jeg håper du blir frisk fra det du sliter med.

Jeg vil bare gi deg en stor klem og si du er TØFF, spesielt som deler dette.
Ønsker deg masse lykke til!

Back
Topp