Graviditet og flyreise?

Usynlig

Elsker forumet
Hvordan er det å fly når man er gravid? Har hørt både at det kan være veldig skadelig for babyen og at det ikke er farlig i det hele tatt, så jeg er litt usikker. Vi tenkte oss 2 uker til syden 24 august, da vil jeg være 6 mnd på vei. Lurer på om dette er skadelig for barnet eller om det ikke spiller noen rolle om vi drar på ferie?

Tror ikke det har noe å si når du er 6 mnd på vei, kommer vel ann på blodtrykk og sånn tror jeg.

Hm, ok. Får vel kanskje ta en prat med legen før vi betaler turen ;)

Jeg oxo lurer på det der altså. Folk sier så mye forskjellig. Jeg er kun 5 uker på vei og skal ut å fly når jeg er 11 uker på vei. Jeg tenker sånn at er det ment å skje, så skjer det og sitter spira som den skal, går alt bra[:D] men så blir man jo litt usikker da. Men tror at går det ikke bra, hadde det sannsynlig ikke gått bra uansett. Men vanskelig å tenke på az[8|]

Jeg rådførte meg med legen min i forrige svangerskap. Han sa at flyreiser under 5 timer er ikke en så stor belastning på kroppen at det kan skade spiren.
Det er ikke før du har passert uke 30 at de fleste flyselskaper og ikke lar deg fly. Men det er også fordi de er redde for at du skal føde i flyet [;)]

Tror ikke du har noe problemer med å reise til syden. Jeg skal til Alicante selv i juni og regner med at det går uten problemer.

I mitt forrige svangerskap reiste vi til gran canaria i uke 14. Nå skal vi til tykia i uke 15 [:)] Reiser også med ett vennepar som er gravide (hun er da 24 uker på vei) Legen sa ikke noe på at jeg skulle reise sist jeg var gravid vertfall, så regner med det går bra denne gangen også [8D]

Spurte legen min i dag om dette og hun rådet meg til å vente med flyingen til jeg er ca 14 uker på vei og det er pga strålingen fra flyet kunne visst gjøre at man fikk en SA. Og hun rådet meg også å unngå å fly etter måned 7 for dette kunne fremsynne en fødsel.

ORIGINAL: *God is a Dj*

Spurte legen min i dag om dette og hun rådet meg til å vente med flyingen til jeg er ca 14 uker på vei og det er pga strålingen fra flyet kunne visst gjøre at man fikk en SA. Og hun rådet meg også å unngå å fly etter måned 7 for dette kunne fremsynne en fødsel.

Takk for nyttig info [:)]
Har du vært hos legen i dag?
'Hva gjorde du der? Svangerskapskontroll? [:)]

Ånej, og jeg som skal til Kroatia i september. Da er jeg over 7 mnd på vei [8D] Da er det vel bare å avbestille den turen ja..

Dette kverner rundt i hodet mitt og... Vi hadde allerede før vi ble gravide bestilt 14 dager til Hellas den 22. august.
Jeg skal på tur selv om jeg er i uke 29-31 hvis legen anbefaler det. Og selvfølgelig ta visse forbehold der nede mtp mat, varmen etc... [;)]

Kan lese litt om det her
http://flylegen.no/passasjerhelse/index-flypassasjer.htm

ORIGINAL: jafris

Jeg oxo lurer på det der altså. Folk sier så mye forskjellig. Jeg er kun 5 uker på vei og skal ut å fly når jeg er 11 uker på vei. Jeg tenker sånn at er det ment å skje, så skjer det og sitter spira som den skal, går alt bra[:D] men så blir man jo litt usikker da. Men tror at går det ikke bra, hadde det sannsynlig ikke gått bra uansett. Men vanskelig å tenke på az[8|]

Veldig enig i det der. Men når jeg skal ut å fly er jeg mest sannsynlig 6 mnd på vei. Derfor jeg er litt nervøs.

Hm. Regnet på det, og jeg er borte fra uke 27 til uke 29, så da burde det vel gå greit. Før vel rådføre meg litt med lege også i forveien før vi betaler !

Tusen takk for supre svar jenter !

Enig med Sparkle[;)]
Vi er gravide, ikke syke liksom[:D] Greit å være forsiktig, men tror ikke en kort flytur vill skape store problemer. Man må fortsette med livet på så vanlig måte som mulig. Jeg skal iallefall til Hellas i bryllup om 6 uker[:)] og da er jeg 11 uker. Sikker på at lille spira ( det er en jente, tror jeg, hehe ) holder seg fast.

Da satser jeg på det .. Kanskje ingen grunn til å bli overnervøs for det om man skal ut å fly [:D]

Må bare kommentere dette, jeg jobber med stråling og vet dette er feilinformasjon! Vi får alle kosmisk stråling ved å vandre rundt på jorda, og tar man fly kommer man høyere opp i atmosfæren og strålingen er noe høyere. Men den strålingen er likevel svært liten og kan ikke alene føre til en SA!!!
Om fosteret får mye stråling i første trimester er farene for endring i dna større enn en ev. SA.
Blir litt frustrert over leger som sprer slikt mumbojumbo.[:'(]

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

Fant en artikkel på lommelegen om gravide og flyreiser.
Der står det at 2.trimester er sikrest for gravide, men at friske gravide har ingen fare ved flyreiser.[;)]

Om stråling: Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden. For spesielt interesserte henvises til anbefalingene, som er utgitt av det amerikanske transportdepartementet ( United States Department of Transportation, Office of Aviation Medicine).

Jeg vil understreke at det uansett ikke er snakk om en høy stråledose ved å ta fly feks innad i Europa. For at det skulle potensielt være farlig for fosteret tror jeg du måtte ta fly til USA, så videre til Asia og deretter hjem igjen ila veldig kort tid. Og det gjelder vel de færreste av oss...[;)]
Faren for blodpropp er større enn strålingen!

er vel 4 uker før fødsel du trenger legeerklæring

Jeg bor i DK og har flydd mange til Norge under graviditeten...gikk helt fint det[:)][:)]

Var vel ikke helt meningen å lage en superdebatt her [:'(] Men nå har jeg i allefall fått svar på det jeg lurte på ! Takk for det jenter [:D]

Back
Topp