Graviditet og egg som tilbakekalles

SnøFnugg24

Flørter med forumet
Hei. Jeg, som sikkert mange andre gravide, har spist egg som nå tilbakekalles, pga alvorlig forhøyet D vitamin i eggene.
Jeg er 13 uker på vei, og blir jo fort å beskymre seg for om den lille inni der tåler det eller ikke.
Har noen fått noe mer informasjon om dette er farlig for forsteret?

Hei. Jeg, som sikkert mange andre gravide, har spist egg som nå tilbakekalles, pga alvorlig forhøyet D vitamin i eggene.
Jeg er 13 uker på vei, og blir jo fort å beskymre seg for om den lille inni der tåler det eller ikke.
Jeg kommer til å be om en blodprøve for sikkerhetsskyld snarest. Har spist i overkant mye egg og er en av de få matvarene jeg har cravings på. Er 24 uker på vei.

Har du spist minst 25 slike egg de siste ukene? Om ikke trenger du ikke bekymre deg. :)

I følge FHI sine beregninger er det fortsatt innenfor hvis man har spist under 25 egg: https://www.fhi.no/nyheter/2025/egg-med-for-hoyt-d-vitamin-innhold-tilbakekalles
Hvordan det er ift. graviditet vet jeg ikke, men de fleste mangler jo Dvitamin uansett
25 egg i løpet av de siste 3-4 ukene er jo ett egg for dagen (etter mine beregninger), som veldig mange faktisk inntar og som ikke høyt inntak etter min mening :pompus: jeg har sikkert spist minst 2-3 egg for dagen pluss tatt kosttilskudd så skjønner godt man får litt noia.

Jeg har spist 25 siste 2 ukene bare (siden jeg spiser 2-3 hver dag) av de som er tilbaketrukket, og en del uken før også (men vet ikke om den uken før var av de som er tilbaketrukket, for vi har kastet kartongen). I tillegg tar jeg både tilskudd for gravide OG egen Vitamin D pga tidligere mangel på vinterhalvåret. Håper jo det at jeg hadde nærmest tomme lagre på forhånd hjelper, men har nok fått i meg alt for mye siste måneden :arghh: Kommer til å be legen om blodprøve bare for å være sikker. Har vært dårlig siste dagene, men er sannsynligvis bare «vanlige» plager ved graviditet + lave jernlagre (hodepine, blodtrykksfall, svimmelhet/kvalme), men vil ikke gå å bekymre meg.

25 egg i løpet av de siste 3-4 ukene er jo ett egg for dagen (etter mine beregninger), som veldig mange faktisk inntar og som ikke høyt inntak etter min mening :pompus: jeg har sikkert spist minst 2-3 egg for dagen pluss tatt kosttilskudd så skjønner godt man får litt noia.
Ja da skjønner jeg. Jeg vet ikke hva som regnes som høyt inntak, jeg syns 1 egg for dagen allerede er oppi der :p Hos oss blir en 12-pakning stående i ukesvis, har ikke egg i huset nå :hilarious:

Men ser dette har kommet: https://tryggmammamedisin.no/annet/egg-med-for-mye-vitamin-d-tilbakekalles/

Takk for svar! Blir jo fort noen egg i uka. Jeg leste etterhvert det tryggmammamedisin skriver, så forholder meg til det. Så får jeg heller be om en blodprøve til uka. Tar allerede D vitamin tilskudd så greit å vite om jeg skal fortsette med det eller ikke

Fra trygg mammamedisin, «Generelt er det ikke mistanke om at vitamin D er fosterskadelig. Det finnes lite dokumentasjon på inntak av høye doser vitamin D under graviditet, men vi har ikke funnet holdepunkter for at det er egne grenser for gravide».

Veldig intetsigende. D-vitamin er en ting, men hyperkalsemi som en kan få av forgiftning av høye doser D-vitamin vet man er skadelig både for gravide og ikke gravide :arghh:

Back
Topp