Graviditet og aktiviteter

Bkno5855060

Første møte med forumet
Hei!

Jeg fikk positiv graviditetstest for et par dager siden. Det er ganske tidlig enda, mistenker at jeg er i uke 5. Har relativt lite symptomer, bare litt ømme bryster, men forventer at det kommer mer i løpet av de neste 1-2 ukene. Jeg og samboeren har planlagt en lengre tur i påsken, hvor vi skal gå 6 dager med fjellski og pulk, og sove i telt. Jeg føler meg i fin form enda, men syns det er vanskelig å estimere hvordan det er om en uke - og jeg er litt redd for at symptomene skal slå til mens vi er ute i fjellheimen. F.eks. kvalme og trøtthet. I tillegg leser jeg flere steder at man skal slappe av og ta det med ro i starten - og en slik tur er vel alt annet enn avslappende ... :) Ville dere justert ned turen, f.eks. i lengde per dag eller antall dager? Jeg føler meg som sagt fin nå, det er jo fortsatt ganske tidlig, men mot slutten av påska er jeg i uke 6-7, og status kan være noe annerledes. Vi har lagt opp til en påske som går slag i slag med lange turer og mye som skjer - burde jeg heller bruke ferien til å roe ned og slappe av? Har en hektisk hverdag til vanlig også, det er mye jobb og mange aktiviteter, men der har jeg bestemt meg for å trappe litt ned etter påske.
 
Ikke alle som blir trøtte og får kvalme, så behovet for å "ta det med ro" er veldig individuelt. Det kan være fornuftig å ikke utsette seg for stressituasjoner, ellers tror jeg det er lov å ha det gøy. ;)

Jeg har vært veldig aktiv, reist og trent i begge mine svangerskap. Så hadde jeg en kort periode med kvalme, og da ble det naturlig å senke tempoet litt.
Det er først fra uke 37-ish at magen er så stor at man ikke orker så mye, etter min erfaring.
 
Ser ikke poenget med å slappe av pga en graviditet, så lenge formen er bra. Man er bare gravid liksom.
 
Back
Topp