Graviditet og ADHD - erfaringer og tips søkes!

Ofelia1120

Blir kjent med forumet
Søvnløs i september 2025
Hallo hallo :greet025

Jeg er en 33 år gammel kvinne som for halvannet år siden fikk diagnosen ADHD. Jeg skulle akkurat til å begynne utprøving av medisiner da jeg fant ut at jeg var gravid, og nå er jeg 15 uker på vei.
Jeg har blandede følelser rundt dette.

På den ene siden er jeg glad for at jeg ikke har begynt med medisiner, slik at jeg er vant til å leve med ADHD-symptomene mine. På den andre siden merker jeg at graviditeten forsterker mange av utfordringene mine. Jeg er mer stresset enn vanlig, har kraftigere humørsvingninger, og føler meg generelt mer hormonell. Jeg har vært 50% sykmeldt i et par uker, og arbeidsgiveren min gjør sitt beste for å tilrettelegge for meg.

Jeg er veldig interessert i å høre fra andre med ADHD som har erfaring med graviditet og/eller småbarn. Har dere noen råd eller tips å dele? Hvordan har dere håndtert hverdagen? Hvilke strategier har fungert for dere? Og hvordan har dere tilpasset dere livet med en baby?

Alle erfaringer og råd mottas med takk! :flower

Like gammel som deg, med ADHD, og 16 uker på vei. Det beste jeg kan gjøre for å dempe symptomer og mestre hverdagen er trening, turer, og musikk. Nå kan jeg ikke være i fysisk aktivitet, men kan fortsatt høre på musikk. Holder meg også opptatt med TV-serier og strikking.
Det er viktig for meg i hvert fall å ha noe å gjøre, noe å se frem til, noe som holder kropp eller sinn aktivt.
Med barn er min erfaring at det å holde rutiner er kjempeviktig, spesielt i småbarnsfasen.
Jeg fungerer bedre, og familien fungerer bedre. Det er lov å ta et pust i bakken.
Det er lov å ta seg to eller fem minutter på badet for å «slippe» litt unna».
Vi er gjerne eksperter på å være selvkritiske, men det er så viktig å minne seg på at for å være en god forelder, så må du også fungere selv.

Back
Topp