Gravide og barn bør holde seg unna induksjonsovn

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Jeg syns dette er ganske oppsiktsvekkende:

"Barn og gravide bør holde avstand

Det sterke magnetfelt som induserer strøm i bunnen av et kokekar spres også i omgivelsene rundt koketoppen. Dette spredefeltet er relativt kraftig og induserer strøm i kroppen til personer som er i nærheten.

Målinger og beregninger som nylig er gjort i Sveits viser at når et barn står like i Barn - hode- magnetfeltnærheten av en induksjonstopp, så induseres det strøm i hodet til barnet. Styrken varierer med ulike typer topper, men noen typer kan gi en elektrisk strøm i barnets hjerne som er opp til 2 ganger høyere enn det offisielle grenseverdier tillater (PubMed).

Dersom en gravid kvinne står like ved en induksjonstopp kan foster bli eksponert for magnetfelt som er høyere enn gjeldende grenseverdier."

http://www.ravnco.com/kunnskap/induksjonstopp/

Oi, ja det er oppsiktsvekkende :-o

Da er jeg glad vi ikke har sånn komfyr ;-)

Men det samme gjelder vel pc og sånt også...

Vi har heller ikke sånn komfyr og kommer ikke til å kjøpe. Av flere grunner. Denne og det at stekepannene ikke tåler oppvarmingen.

D visste jeg ikke, men ikke så rart i grunn. Har du forsøkt å snakke i telefon mens du rører i en kjele når induksjonstoppen er på? D går jo ikke, d skurrer ordentlig i telefonen da.

PC sender fra seg minimalt med stråling. Om du bruker wifi, så stråler den mer der det er dårlig wifi signal enn der d er godt wifi signal. Dette er likevel ikke skadelig. Samme med mobiltelefon. Den stråler mer med dårlig dekning, med god dekning er d minimalt med stråling. Igjen, denne strålingen er ikke skadelig.

Oi, vi som tenkte å ha det på ny kjøkkenet. Da må ganske gubbis realisere drømmen min om gassovn da ;)

D visste jeg ikke, men ikke så rart i grunn. Har du forsøkt å snakke i telefon mens du rører i en kjele når induksjonstoppen er på? D går jo ikke, d skurrer ordentlig i telefonen da.
Såpass?? :-O høres jo ikke bra ut!!

Oida :-o Jeg vil ikke ha sånn ovn, nå har jeg jo enda en grunn.

Oi! Det var jo ganske så oppsiktsvekkende, ja! :O

Jeg syns dette er ganske oppsiktsvekkende:

"Barn og gravide bør holde avstand

Det sterke magnetfelt som induserer strøm i bunnen av et kokekar spres også i omgivelsene rundt koketoppen. Dette spredefeltet er relativt kraftig og induserer strøm i kroppen til personer som er i nærheten.

Målinger og beregninger som nylig er gjort i Sveits viser at når et barn står like i Barn - hode- magnetfeltnærheten av en induksjonstopp, så induseres det strøm i hodet til barnet. Styrken varierer med ulike typer topper, men noen typer kan gi en elektrisk strøm i barnets hjerne som er opp til 2 ganger høyere enn det offisielle grenseverdier tillater (PubMed).

Dersom en gravid kvinne står like ved en induksjonstopp kan foster bli eksponert for magnetfelt som er høyere enn gjeldende grenseverdier."

http://www.ravnco.com/kunnskap/induksjonstopp/
Da ønsker jeg meg induksjon, sånn at mannen kan begynne å lage mat :p da har jeg en unskyldning til å slipoe de neste 18 ukene :p
Jeg har vel og merke laga 99,8% av alle måltider siden vi flytta sammen for 9 år siden....!

Oi! Det var skremmende! Ser NTNU har skrevet om det også, og de er i alle fall en sikker kilde.
Mannen får lage mat resten av svangerskapet, så får ungene lære seg å lage mat hos besteforeldrene.

Det første eg stusser på i artikkelen er; "Det siste nye på kjøkkenfronten er koketopper basert på induksjon". Nå er vel ikke akkurat det noe nytt, noe som får meg til å tro at den informasjonen der er veldig gammel.

Når det er sagt, så trur eg at dersom en skal høre på hver minste ting som kan være skadelig for gravide, så kan en igrunn bare bli sengeliggende i 9 mnd. Men så er jo ikkje det bra heller.

Ja, eg er forsiktig i svangerskapet, og ja eg følger anbefalingene eg får fra jordmor, lege og helsemyndigheter.
Men om eg skulle hørt på hver minste ting en ny såkalla ekspert har forska på, da kunne eg liksågodt gravd meg ned med en gang...

Da ønsker jeg meg induksjon, sånn at mannen kan begynne å lage mat :p da har jeg en unskyldning til å slipoe de neste 18 ukene :p
Jeg har vel og merke laga 99,8% av alle måltider siden vi flytta sammen for 9 år siden....!

Da ville jeg heller ha pratet med mannen, vesentlig billigere enn å bytte ut hvitevarer hvis man ikke må uansett :p

Back
Topp