Gravide, influensavaksine?

MiLfYwAy

Gift med forumet
Jeg hørte nå på nyhetene at alle gravide anbefales å ta influensavaksinen.. Dere som er gravide, vurderer dere det?
Jeg vet ikke, jeg kjenner jeg er så sinnsykt lei av dette vaksine-kjøret som pågår faen meg hele tiden.
Så hva tror dere?
(og nei jeg er ikke i mot vaksiner, eller anbefalinger osv, jeg er bare litt usikker)

Ingen gravide som har noen tanker om dette?

Dytt

nå er ikke jeg gravid, men hadde jeg vært det hadde jeg ikke tatt influensavaksine nei.. er jo i utgangspunktet slik at man ikke skal ta influensavaksine som gravid... så hvorfor nå? fordi at de har spådd at ørten kommer til å dø eller noe?

jeg var gravid under svineinfluensaen, tok ikke vaksine da..  jeg syns du ska følge magefølelsen din jeg...[:)]

Kommer ikke til å ta.... tok ikke svineinfluensavaksina i fjor, verken jeg, guttungen, eller samboer med diabetes.

Jeg har tenkt meg å følge anbefalingene jeg.

Jeg skal ta den siden den er anbefalt.

Fra folkehelseinstituttet:

"Erfaringene med den pandemiske influensaen med 2009 A(H1N1)-virus, viste en
tydelig økt risiko for gravide og foster. Risikoen så ut til å øke med
svangerskapsvarigheten (økt risiko i andre og tredje trimester). Ifølge
undersøkelser fra USA, Australia og New Zealand er risikoen for alvorlig sykdom
og død på grunn av 2009 A(H1N1)-virus sent i svangerskapet opptil 13 ganger
høyere hos gravide enn hos ikke-gravide (17,18,19). Dette var årsaken til at Norge
og mange andre land som tidligere ikke har anbefalt årlig sesongvaksine til
gravide i 2009 valgte å anbefale gravide i 2. og 3. trimester å vaksinere seg med
pandemivaksine"

Når årets vaksine i tillegg er fri for konserveringsmidler samt er oppbygd som en standard influensavaksine (den inkluderer to typer sesonginfluensa samt svineinfluensa) så ser ikke jeg noen grunn til å ikke ta den, ihvertfall når risikoen er så høy hvis man lar være.

Hva folk gjør må være opp til dem, men det er viktig å få fram at dette ikke er Pandemix, men en mer tradisjonell vaksine som har vært brukt i alle år.

nope..termin om 9 uker.

ORIGINAL: Papilio

nå er ikke jeg gravid, men hadde jeg vært det hadde jeg ikke tatt influensavaksine nei.. er jo i utgangspunktet slik at man ikke skal ta influensavaksine som gravid... så hvorfor nå? fordi at de har spådd at ørten kommer til å dø eller noe?

jeg var gravid under svineinfluensaen, tok ikke vaksine da..  jeg syns du ska følge magefølelsen din jeg...[:)]

Nei ikke fordi de tror at mange skal dø, men at siden man er gravid så kan det lettere bli komplikasjoner. Så, ja, jeg lurer
også på hvorfor nå[8|]

Nei det skal jeg ikke..

dytte

Hei, såg det på nyhetene i dag tidlig, så har ikkje egentlig fått tatt stilling til det ennå. Er i siste trimester og har i tillegg astma, så er vel dobbelt i faresonen. Var så vidt innom legen min i dag for noko anna og ho nevnte ikkje noko om at eg burde ta den. Og eg glemte heilt å spør. 

Back
Topp