Gravide bør drikke så lite kaffe, te og cola som mulig!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kine

Guest
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Les mer her

Har drukket 1 kopp te siden jeg ble gravid, tåler ikke koffein noe særlig godt, så ingen problem å holde seg unna her :) men hender jeg drikker cola zero, men har byttet ut med farris, fun light og vann.

Jeg drakk mye cola forrige svangerskap og fikk ei jente på 3300 må legge til at jordmor forventa lavere fødselsvekt pga at jeg selv veide 2500 da jeg ble fødd til termin.
Så ikke alt man hører er sant aså :-)

Kaffi er ikkje godt lenger. Pleier og drikke litervis. Men etter røykeslutt og graviditet er ikkje kaffi det samme. No er det kun en halv kopp i selskap for og ikkje vekke mistanke ;)

Jeg prøvde å holde meg til en kopp te om dagen sist gang, og fikk en fin gutt på 3500 g. Jordmora sa jeg fint kunne drikke tre kopper, men jeg holdte meg til en. Tror dette er snakk om de som drikker veldig mye kaffe og cola altså...

Jeg drakk mye cola forrige svangerskap og fikk ei jente på 3300 må legge til at jordmor forventa lavere fødselsvekt pga at jeg selv veide 2500 da jeg ble fødd til termin.
Så ikke alt man hører er sant aså :-)
Jeg drakk p mye cola, og jeg fikk en jente på 4050:P

Jeg klarer meg fint uten alle disse, men pepsi max derimot ! Vet ikke hvordan jeg skal klare å avvenne meg det :p Hjelp !

Elsker kaffe men har plutselig fått avsmak på det den siste uken, så drikker kanskje 1/2-1 kopp om dagen bare for å våkne.

Men jeg har fått høre at Fun light ikke er så bra å drikke pga aspartam. Noen som vet noe om det?

Jeg klarer meg fint uten alle disse, men pepsi max derimot ! Vet ikke hvordan jeg skal klare å avvenne meg det :p Hjelp !

Det er det jeg sliter mest med og:) Holdt meg innenfor anbefalingene sist (1 liter om dagen) og har en sunn og frisk gutt:)

Ditto. Det har imidlertid ikkje ført til lav fødselsvekt i tidlegare svangerskap (4,5 kg begge to), så eg satsar på at det går greit denne gongen og. Drikker sikkert 2-3 glas for dagen.

Drikker ikkje kaffe/te men cola er min fiende! Men då eg fant ut at eg var gravid, tok jeg farvel med min kjære cola etter så mange avhengige år :/

Så ikke alt man hører er sant aså :)
Jeg beklager om jeg virker krass, men slike utsagn provoserer meg. Om du mener du er smartere enn hundretalls av forskere og leger så nå du gjerne motbevise det, med å anbefale andre å ikke lytte til råd fra blant annet FHI basert på at det gikk bra med deg er like idiotisk som å si at det er greit å drikke seg full hver dag under svangerskapet basert på at noen overlever det også.

Last edited:
Jeg har kuttet ned til maks to kopper kaffe om dagen. Fra å drikke minst 5 kopper til å plutselig nesten ikke ha lyst på kaffe er litt rart, men satser på at det er kroppen som sier fra :-)
Jeg drikker bare urtete og de er jo uten koffein så slipper kutte ut teen :-)

elsker kaffe og te, også pepsi max :nailbiting::nailbiting::nailbiting: prøver å holde meg unna mest mulig.. men er vanskelig..

Skulle trodd fødselsvekta blei høyere med cola. Det er jo mye sukker . Har holdt meg unna alle tingene før og spist relativt sunt. Får store barn unasett . Eg var selv ca 4600g og gubben 4400g. Så prøver og unngå sukker her :p

Malvinka! Det jeg mener er at det er ingen " regel" uten unntak. Ikke alle som drikker cola får små barn pga colaen! Ikke kall meg idiot fordi om jeg sier min erfaring......!!!!

Back
Topp