Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

Ikke i bruk

Forumet er livet
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Dette er konklusjonen i en studie fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa). Studien, som er den hittil største på sammenheng mellom koffein, fødselsvekt og lengde på svangerskap, ble publisert i tidsskriftet BMC Medicine. Over 59.000 kvinner deltok i undersøkelsen.

Les hele artikkelen her

Er det vanskelig å holde seg unna disse drikkene?

Drikker aldri kaffe eller te, men glad i cola i helgene. Sluttet med det, men etter kvalmen hadde fått meg dehydrert og ned i vekt sa legen til meg at jeg skulle bare drikke et glass cola eller to om dagen om det var væske jeg klarte å få ned :p
Nå kjøpes det en flaske i helgen som jeg og samboeren deler, så føler jeg holder meg godt under grensen :)

Kun hatt 2 kopper kaffe under hele graviditeten men litt cola har det blitt innimellom altså...

Vært så kvalm at har mistet helt lysten på kaffe.. Cola drikker jeg aldri uansett.. Te blir det kanskje to kopper av i uken[emoji106]

Jeg trudde colaen skulle bli værst å holde seg unna,men var for det meste kvalm i førsten(syns ingenting søtt er fristende når jeg er kvalm)og når det ga seg og jeg skulle kose meg med et glass cola rett før jul smakte det på ingen måte godt lenger. Så det fikset seg selv[emoji23][emoji13] kaffe jar jeg aldri likt. Så her er det te som er vanskeligst for både jeg,venninnene,mamma og søster liker å drikke te når vi møtes og skravler. Men er ikke flere bøtter daglig så ikke bekymret for det [emoji4][emoji106] og passer på å drikke litt ekstra vann de dagene jeg drikker te[emoji106]

Først tenkte jeg at det kom til å bli vanskelig å kutte ned på kaffe. Men så innså jeg at selv om jeg er veldig glad i det drikker jeg faktisk ikke så mye kaffe! Grunnen er nok at jeg ikke gidder å lage det selv og drikker det bare når noen lager til meg. Hehe. Jeg drikker veldig sjeldent helt vanlig Cola, men i jula glemte jeg helt at det er koffein i det så mulig jeg drakk litt mer enn hva som er lurt!

Så dere holder dere helt unna?
Jeg drikker en kaffekopp i ny og ne- men brusdrikker med koffein liker jeg ikke fra før av!
Men helsedirektoratet har kommet med an anbefalt menge koffein- og jeg er godt innenfor denne hver dag- skal jeg brått ha dårlig samvittighet for dette også?

Jeg drikker ikke kaffe og prøver å holde meg unna cola. Men te kan jeg drikke et krus av når jeg får lyst på det, men passer på at det ikke blir mer en et krus om dagen og gjerne flere dager uten. Føler ikke noe galt i det siden det er så sjeldent:)

Drikkes så lite at jeg ikke har noe problem med å ta et glass eller en kopp i ny og ne.

Synes det er unødvendig av admin å legge ut sånne saker med så lite info til gravide som er mer mottakelige enn vanlig. Vi tenker nok på hva som er galt fra før. Legg heller til hva som er grensa for koffein i innlegget for det er ikke alle som gidder å gå inn på artikkelen.

Mulig det er hormon monster her men kjenner jeg blir irritert.

Innholdet i en kaffekopp avhenger av hvordan den lages og hvor lang trekketiden er. Tabellen under gir tilnærmede tall for koffeininnhold i kaffe sammenliknet med innhold i te, leskedrikker og energidrikker.
Gravide og ammende kvinner bør følgelig være svært forsiktige med koffeininntaket, og bør ikke få i seg mer enn 100 - 200 mg/dag.
Kilde : Mattilsynet og Helseinstituttet

Så da ser man at vi kan drikke ca. 2 kopper te per dag med god samvittighet.

Vedlegg

• IMG_6340.PNG
    IMG_6340.PNG
    86,1 KB · Visninger: 21
Drikkes så lite at jeg ikke har noe problem med å ta et glass eller en kopp i ny og ne.

Synes det er unødvendig av admin å legge ut sånne saker med så lite info til gravide som er mer mottakelige enn vanlig. Vi tenker nok på hva som er galt fra før. Legg heller til hva som er grensa for koffein i innlegget for det er ikke alle som gidder å gå inn på artikkelen.

Jeg må si meg veldig enig!!

En kopp kaffe om dagen her, og innimellom også ett glass cola hvis jeg er ute i festlig lag. Drikker mao både kaffe og cola, men er godt innenfor de anbefalte grensene ☺

Jeg drikker en kaffekopp i ny og ne- men brusdrikker med koffein liker jeg ikke fra før av!
Men helsedirektoratet har kommet med an anbefalt menge koffein- og jeg er godt innenfor denne hver dag- skal jeg brått ha dårlig samvittighet for dette også?

Nei.

Tenker helsedirektoratet er det man skal følge:)
Jeg drikker ikke kaffi, men en mocca i ny og ned blir det.
Pepsi Max er favoritt brusen men ikke noe jeg drikker super mye av :)

Jeg drikker en kopp kaffe i ny og ne, spesielt til kaker eller dessert når vi er hos andre. Cola har jeg tatt meg en glass av og til de dagene jeg er kvalm. Jeg holder meg på ingen måte unna sånn sett, men passer på at inntaket av koffein ikke blir høyere enn helsedirektoratets anbefalinger.

Hormonmonsteret her er helt enig med deg!!!!!! ;-)

Nei ikke ha dårlig samvittighet. Jeg drikker en til to kopper kaffe hver deg :) det er innenfor det som er anbefalt.

Jeg drikker 1-2 kopper pulverkaffe om dagen, men fyller den aldri helt opp og bruker små kopper. Og litt brus i helgene. Tror jeg skal vere innenfor grensa :-)

Har hyperemesis, så nå drikker jeg det jeg klarer å få i meg uten å kaste opp. Men kaffe drikker jeg ikke uansett :)

Back
Topp