Gravidbelte..

Lykkeliten

Glad i forumet
Kanksje dumt av meg å starte en diskusjon.. Men har sett mange skriver at de ikke bruker gravidbelte for det har ikke noe med sikkerhet å gjøre... Neivell?? Navnet sier vell seg selv BESAFE!?
http://www.besafe.no/BeSafe-Nyheter/Gravidbelte

Har ikke noe i mot at folk ikke bruker det, for det har jeg ikke noe med å gjøre.. Men å gå rundt å si til andra at ikke det har noe hensikt er jo bare dumt.

Det heter det ja, men Besafe er jo et bilstolmerke, gravidbeltet i seg er bare en av tingene de fører.

Og såvidt jeg har forstått så er det ikke bevist at å bruke et slikt bilbelte gjør det noe mindre risikofylt for verken mor eller baby i en kollisjon? Leste litt om det da jeg var gravid, og tror jeg så noe tester da?

Så det er ikke bare dumt hvis det faktisk er sant. Men, hvis man opplever at gravidbeltet er mer komfortabelt å bruke så er det jo ikke noe galt i å bruke det.

Som toneany sier er det ikke dokumentert noen som helst sikkerhetseffekt ved det; Besafe er jo bare et navn. At et merke reklamerer positivt for egne produkter er ikke noe nytt, men all den tid ingen andre enn de selv anbefaler bruken tar i alle fall jeg det med en klype salt.

Det at det kan være mer behagelig for enkelte er en annen sak.

Ja, for man skal jo alltid stole 100 % på produsentene. Hva trygg trafikk som er en uavhengig kilde, sier, har ingenting å si

Tja, man kan høre på hva alle rundt seg sier, men til syvende og sist så bør man kun stole på seg selv etter å
ha tatt en rasjonell bedømming av all data samlet, TT har sinn mening, og det er akkurat det de er, en mening.
Dette endres med vinden retning alt etter den siste "ekspert" undersøkelsen.

Personlig så ser jeg det slik, når jeg sitter i bil med belte på meg så føler jeg ubehaget ved setebeltet over magen,
ja, det er et ubehag, men visst du tenker sikkerhet rundt dette og hvilkene krefter som er i sving bare ved en kollisjon ved 50 Km/t og tanken på at kroppen min blir kastet framover og kun holdt igjen av 2 enkle stropper som presses over skulder og mage region, jeg kan ta feil, kan hende det er harmløst og bruke vanlig belt, men er dette en sjangs jeg er villig til å ta? Dette er mitt barn det er snakk om, og om jeg kan bruke noen kroner for min egen "mentale" sikkerhet og viktigst av alt mitt barns sikkerhet så er det utentvil en liten pris.

Tja, man kan høre på hva alle rundt seg sier, men til syvende og sist så bør man kun stole på seg selv etter å
ha tatt en rasjonell bedømming av all data samlet, TT har sinn mening, og det er akkurat det de er, en mening.
Dette endres med vinden retning alt etter den siste "ekspert" undersøkelsen.

Personlig så ser jeg det slik, når jeg sitter i bil med belte på meg så føler jeg ubehaget ved setebeltet over magen,
ja, det er et ubehag, men visst du tenker sikkerhet rundt dette og hvilkene krefter som er i sving bare ved en kollisjon ved 50 Km/t og tanken på at kroppen min blir kastet framover og kun holdt igjen av 2 enkle stropper som presses over skulder og mage region, jeg kan ta feil, kan hende det er harmløst og bruke vanlig belt, men er dette en sjangs jeg er villig til å ta? Dette er mitt barn det er snakk om, og om jeg kan bruke noen kroner for min egen "mentale" sikkerhet og viktigst av alt mitt barns sikkerhet så er det utentvil en liten pris.

Det er jo ikke en mening når den er basert på undersøkelser. Hvis du ønsker å bruke gravidbeltet så kjør på, det gjør jo ingen skade heller, men når ingen undersøkelser har vist at det har noen effekt så stoler jeg mer på trygg trafikk (som jeg opplever som VELDIG seriøse og opptatt av sikkerhet til alle i bilen) enn på tilfeldige folk ellers, akkurat som at jeg heller stoler på Mattilsynets anbefalinger enn gamle tanter som syns det er tull.

Dersom du føler det er riktig for deg og har tro på at det kan ha positivt utfall dersom uhellet skulle være ute er det jo bare flott at du bruker det, men så lenge det ikke finnes noen som helst dokumentasjon på at det har noen effekt ser jeg ikke noe galt i å si nettopp det dersom noen lurer på om det har noe for seg.

Hvis det virkelig hadde noe å si tror jeg forresten at Trygg Trafikk hadde vært de første til å anbefale det på det varmeste - de er jo der nettopp til det beste for vår sikkerhet.

Jeg ser helt klart poengene deres, Men ikke glem at disse testene forandrer seg fort, i dette øyeblikk er de kanskje ikke i dette tilfellets favør, men som vi alle vet kan dette fort endres.

Men La oss legge trygg trafikk til siden, se for dere dette.

Om dere nå sitter i bilen, og en stor kraftig person kommer bort og tar tak i ene enden av
sikkerhetsbeltet mens dere sitter i setet og drar svært hardt slik beltet treffer hardt over mageregion.

Er dette bra? jeg er på ingen måte noen ekspert eller lege, men jeg kan ikke forestille meg dette er bra.

Det er akkurat dette som skjer i en kollisjon, stor kraft over lite areal, med andre ord trykket fokuserers
på magen.

Vil enkelte sette seg ned å vaske hendene og si "Trykk trafikk Gjorde en test...."

Men alt i alt så er bruk av belte om det er et spesial belte eller standardbelte det viktigste.

Ei venninne av meg var i bilulykke nå under svamgerskapet, og ambulansepersonell og alle inne på føden prisa henne for at hu brukte gravidebelte.. de sa det kunne gått mye verre utover baby i magen hvis hu ikke hadde brukt det... jeg bruker ikke gravidebelte pga komfort, jeg bruker det av sikkerhet.. jeg kjører ikke en cm uten det beltet!

Venter ei prinsesse i august <3
* Sladrer med Tresmåhjerter *

Jeg ser helt klart poengene deres, Men ikke glem at disse testene forandrer seg fort, i dette øyeblikk er de kanskje ikke i dette tilfellets favør, men som vi alle vet kan dette fort endres.

Men La oss legge trygg trafikk til siden, se for dere dette.

Om dere nå sitter i bilen, og en stor kraftig person kommer bort og tar tak i ene enden av
sikkerhetsbeltet mens dere sitter i setet og drar svært hardt slik beltet treffer hardt over mageregion.

Er dette bra? jeg er på ingen måte noen ekspert eller lege, men jeg kan ikke forestille meg dette er bra.

Det er akkurat dette som skjer i en kollisjon, stor kraft over lite areal, med andre ord trykket fokuserers
på magen.

Vil enkelte sette seg ned å vaske hendene og si "Trykk trafikk Gjorde en test...."

Men alt i alt så er bruk av belte om det er et spesial belte eller standardbelte det viktigste.

Det er ikke det samme som skjer i en kollisjon nei. Og det er jo ingen tvil om at en kollisjon i svangerskapet kan være veldig uheldig for babyen. Poenget er jo bare at det ikke finnes noen beviser for at gravidbeltet hjelper, og på de fem årene som har gått siden jeg var gravid og undersøkte dette så har ikke svarene endret seg i det hele tatt. Kanskje beltet kan utvikles mer, og så faktisk gjøre en forskjell, sier jo ikke at det ikke kan ha noe for seg i så tilfelle.

Jeg ser hva du mener, men tror du ikke at andre kilder enn Besafe selv hadde anbefalt det dersom det virkelig hadde noe for seg? Dersom man er ute og kjører og kolliderer er risikoen for at noe skal skje med barnet selvfølgelig til stede, men bruker man bilbelte har man jo sikret seg i den grad man kan. Nå er det engang slik at noen virkning ikke er dokumentert, og så lenge ikke det foreligger er en dermed ikke sikrere med et gravidbelte. Jeg betviler ikke at det kan ta noe av presset fra magen ved en ulykke, men om man har festet et vanlig bilbelte på riktig måte skal det holde seg på plass og ikke gli opp. Det plasseres jo under magen, ikke midt på.

Den dagen seriøs forskning tilsier at det faktisk er bevist sikrere skal jeg være den første til å ta det i bruk ved en eventuell neste graviditet, men per nå er jeg rett og slett ikke overbevist om at det hadde hatt noe å si fra eller til.

Ei venninne av meg var i bilulykke nå under svamgerskapet, og ambulansepersonell og alle inne på føden prisa henne for at hu brukte gravidebelte.. de sa det kunne gått mye verre utover baby i magen hvis hu ikke hadde brukt det... jeg bruker ikke gravidebelte pga komfort, jeg bruker det av sikkerhet.. jeg kjører ikke en cm uten det beltet!

Veldig bra at det gikk godt med venninna di og babyen. Jeg spurte tre forskjellige personer (fastlegen, HS og jordmor) om bruk av gravidbelte under forrige svangerskap og uavhengig av hverandre svarte de at det ikke forelå noen som helst forskning som tilsa noen effekt og at de ikke verken kunne eller ville anbefale det da de ikke ville gi noen den falske tryggheten. Å sette seg i bilen er en risiko i seg selv og å bruke setebeltet riktig var det viktigste. Så det er nok mest synsing akkurat rundt dette med gravidbeltet, men som jeg skrev lenger oppe: Det er jo ingenting galt i at folk velger å bruke det og det kan i alle fall ikke skade, uansett:) Som sagt bra det gikk fint med babyen, må være ekstra skremmende å krasje når man er gravid og ikke bare har seg selv å tenke på.

Veldig bra at det gikk godt med venninna di og babyen. Jeg spurte tre forskjellige personer (fastlegen, HS og jordmor) om bruk av gravidbelte under forrige svangerskap og uavhengig av hverandre svarte de at det ikke forelå noen som helst forskning som tilsa noen effekt og at de ikke verken kunne eller ville anbefale det da de ikke ville gi noen den falske tryggheten. Å sette seg i bilen er en risiko i seg selv og å bruke setebeltet riktig var det viktigste. Så det er nok mest synsing akkurat rundt dette med gravidbeltet, men som jeg skrev lenger oppe: Det er jo ingenting galt i at folk velger å bruke det og det kan i alle fall ikke skade, uansett:) Som sagt bra det gikk fint med babyen, må være ekstra skremmende å krasje når man er gravid og ikke bare har seg selv å tenke på.

Kan jeg spørre hvor denne fastlegen,jm og hs hører til?

Ja, for all del - som jeg skrev er det jo bare bra dersom du fØler deg tryggere med det pÅ.

Men det bildet de hadde av den gravide med og uten gravidebeltet..
gravid_feil_small.jpg
.. kan ikke tenke meg at noen gravide sitter med beltet rett over magen på det høyeste. De fleste legger vel beltet under magen når den begynner å ta form.

Back
Topp