Gravid student

YMH

Andre møte med forumet
Er det flere her som studerer? Jeg er på mitt andre år som student, og samboer er i full jobb. Har noen peiling på hvordan rettigheter man har? Er så bekymret for hvordan det skal gå med karakterene også, for har begynt å bli kvalm allerede, og merker at konsentrasjonen ofte er fraværende pga det.. Er jo lett å "spore av" tankene i tillegg, når man har et lite frø i magen som man tenker på <3

jeg er også student.. Snart ferdi me andre året sykepleie.. Er i sykehuspraksis og skal være i 6 uker til før jeg skal ta en eksamen.. Og da er jeg ferdi med andre året... Blir å ta permisjon ifra da og jobbe med mulig.. Forloveden jobber 100 %

Jeg er student! :-) Begynte på mitt første år på masteren i høst og har da to år igjen. Tenker å ta så mange eksamener som jeg klarer og utsette resten. Forhåpentligvis trenger jeg bare å utsette fristen på masteroppgaven, og den kan jeg jobbe med hjemme. Studiene pleier å være ganske fleksible, så hvis en ikke klarer å ta en eksamen,kan man bare få tilgang på konteeksamenen og ta den et par måneder senere.

Tror vi får vanlig lån og stipend, bare at alt blir omgjort til stipend pluss en engangssum, uten at jeg har satt meg helt inn i det. Mannen min jobber 100%, så han får forsørge meg. :-D

Inne i andre året på studiet jeg også, har ikke helt satt meg inn i det selv, men tenkte og ringe lånekassen når jeg er over 12 uker og vært på ultralyd og sett alt er bra. Her er mannen jobbsøkende siden han ikke fikk jobb vidre etter kadett tiden, nedgangstider i oljen :( men er positive til at han skal få jobb innen jul, eller blir vi ganske fortvilet.

Student og nr to på tur nå. Hvis du er tatt opp til fulltidsstudier i det du går ut i permisjon, pluss at du studerte fulltid de fire månedene før får du samme sum som fullt stipend og lån i 42 uker, samt omsorgspenger, som er kanskje 1000 kr i måneden ca. Utbetalt omkring 9500ish hver månede. Jeg er egentlig på sistesemesteret mitt nå av bachelorgraden, men mangler en eksamen jeg blir nødt til å ta om igjen senere. Konsentrasjonen blir definitivt dårligere som gravid her og. Har ikke fått imponerende resultater etter jeg ble gravid akkurat... Men men :)

Jeg er også student :) På andre av fem år, så håper virkelig jeg greier å få tatt eksamen til våren for da er jeg halvveis før jeg tar permisjon. Men kjenner meg veldig godt igjen i det dere sier om konsentrasjonen. Går jus, som krever mye lesing og konsentrasjon. Syns det er vanskelig nok til vanlig, for studerer mye hjemme på egenhånd, og det er ikke akkurat blitt noe lettere nå. Håper å hvertfall stå på eksamenene!

Fra lånekassen er det vel ganske plankekjøring etter hva jeg har forstått. Der før du støtte etter barnet er født, og som det ble sagt her; i 42 uker. De legger seg heller ikke opp i om du går på skole i den perioden eller ikke. Jeg kommer til å ta fag igjen fra januar 2017, og heller kutte ut ekstrajobben.

Fra NAV gjelder det å ha jobbet i 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Jeg er ikke 100 % sikker på alt fra NAV, men der er det vel også en engangssum i tillegg til andre rettigheter. Der kan man søke etter man er ferdig med uke 26. Men det er sikkert bare å ringe og snakke med dem :)

Jeg lurer også litt på dette :) Studerer på siste året nå, dvs. jeg er ferdig i Mai neste år. Skal jo egentlig ta permisjon fra april av, men tenker å fullføre bacheloren allikevel:) Er det sånn at jeg får dette foreldrestipendet i permisjonen selvom jeg egentlig ikke har noe igjen ( om jeg klarer den siste eksamen i mai), eller må jeg melde meg opp til et årsstudium fra høsten for å få det, men at jeg da er i permisjon fra skolestart?:) Syns dette er litt vanskelig å forstå:-p

Tror du må melde deg opp på ett årsstudium også søke permisjon. Men det er ikke noe krav om at du må fullføre det etter permisjon

Enig med chiki. Du får nok ikke støtte fra Lånekassen om du gjør deg ferdig med studiet i mai. Så da lønner det seg å enten utsette bachelor eller søke nytt studie ja :)

Back
Topp