Gravid student... sjokkmodus.

lolol

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Julegavene 2019
Hei

Jeg fant ut at jeg er gravid i går. Fortsatt i sjokkmodus da dette ikke er en planlagt graviditet. Jeg er 26 år og har kjæreste. Vi elsker hverandre, men forholdet er såpass ferskt at ingen av oss har vært inne på tanken om å få barn enda.

Jeg er LIVREDD. Mest fordi jeg ikke har noe som helst å tilby et lite barn. Jeg bor i et kollektiv, som jeg da selvfølgelig må flytte ut av. Men jeg har nok ikke sjans til å få kjøpt en leilighet. Er det lett å få leid en leilighet når man har barn? Alt som har med økonomi å gjøre gjør meg helt kvalm.

Jeg skal egentlig levere masteren min i november/desember i år, men med tanke på at termin er i november, så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal rekke det. Burde jeg utsette master? I så fall, hvordan i huleste skal jeg få skrevet en master med en baby som trenger min oppmerksomhet hele tiden?

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har egentlig ikke noe lyst til å ta abort, men jeg skjønner ikke hva jeg har å gi til dette frøet i magen min.. annet enn kjærlighet da. Men man blir jo ikke mett av kjærlighet heller.

Mvh LIVREDD

Heldigvis er vi i Norge så heldige at vi har LÅNEKASSEN! Det betyr at når du går ut i permisjon, kan du også ta permisjon fra studiet - da får du foreldrepenger fra Lånekassen, og fortsetter på studiet neste år igjen! :) alt lån du får i permisjonstiden blir omgjort til stipend! :) er det ikke flott? :)

Dette klarer du!! :) Burde ikke være no problem å få leilighet med barn :)

Selv om man ikke har alt klart og på stell kommer man langt med kjærlighet! :) Mener ikke at det ikke kan være tøft, men ønsker du å beholde det, er det det rette valget. Tenk hvor vanskelig det må være å ta abort, når man egentlig ønsker å beholde den lille spiser. Du vet jo aldri hvordan ting blir om noen måneder. Å finne en leilighet bør ikke være noe veldig stort problem, og det finnes så mange som kan hjelpe med å legge tilrette for deg!
Du kan avtale med skolen hvordan dere løser det med master, det er nok ikke første gang en student blir gravid ;) de har som regel veldig gode ordninger, og som Fargeklatten89 sier, får du penger av Lånekassen, gratis :)
Det er et stor valg uansett om du skal beholde det eller ikke, men jeg er veldig sikkert på at om du velger å beholde det faller alle bitene på plass, skal du se ;):)
Ikke la det bestemme, finner heller ut av hva DU vil og om du ønsker å sette dette barnet ut i verden, eller om det ikke er det rette for deg nå.
Masse lykke til! Masse gode tanker, og håper du klarer å roe litt ned, og puste dypt og finne ut av det. Det er vanskelig å bli uplanlagt gravid når man ikke er sikkert på hva man ønsker(snakker fra erfaring) :)

Skjønner du er overrasket og har vanskelig å se for deg livet med en baby når det ikke var heilt planlagt....

Men studiene ordner seg ;)

En baby som kan få kjærlighet er heldig ;) det er en god begynnelse!! Å så finner en ut resten underveis ;);)

Hva sier barnefaren??

Oii, så mange svar! Så koselig :D Jeg er litt ny her, så jeg henger ikke helt med. Har kommet litt over det verste sjokket nå, og nå gleder vi oss begge to <3 Men det er selvfølgelig skrekkblandet fryd. Tusen takk for alle tilbakemeldingene :)

Først og fremst: gratulerer så mye!
Jeg har vært i god form som gravid, spesielt første gangen. Da var jeg også student, midt i bachelorløpet. Som deg, hadde jeg termin i november og jeg fulførte det andre studieåret før sommerferien begynte og jobbet en god del på sommeren og mot permisjonen min i oktober. Jeg tok altså permisjon hele 3. året, istedet for å begynne et par måneder og deretter gå i perm.
Om jeg hadde vært så nærme en masterinnlevering som deg, tror jeg nok at jeg hadde forsøkt å gjøre så mye som mulig mot permisjon, men utsatt innleveringen minst et halvår, for å få støtte fra lånekassen i permisjonstiden. Men om formen din tillater det er det jo kjekt om du får gjort mest mulig nå før termin, slik at du ikke har så voldsomt mye igjen med baby i hus :)

Først og fremst: gratulerer så mye!
Jeg har vært i god form som gravid, spesielt første gangen. Da var jeg også student, midt i bachelorløpet. Som deg, hadde jeg termin i november og jeg fulførte det andre studieåret før sommerferien begynte og jobbet en god del på sommeren og mot permisjonen min i oktober. Jeg tok altså permisjon hele 3. året, istedet for å begynne et par måneder og deretter gå i perm.
Om jeg hadde vært så nærme en masterinnlevering som deg, tror jeg nok at jeg hadde forsøkt å gjøre så mye som mulig mot permisjon, men utsatt innleveringen minst et halvår, for å få støtte fra lånekassen i permisjonstiden. Men om formen din tillater det er det jo kjekt om du får gjort mest mulig nå før termin, slik at du ikke har så voldsomt mye igjen med baby i hus :)

Tusen takk :D Godt å høre det er flere som har opplevd det samme. Håper formen tillater at jeg peiser på frem mot termin, så kan jeg heller ta en pause og plukke opp der jeg slapp. Forhåpentligvis finnes det studierådgivere som har opplevd gravide studenter før :)

Tusen takk :D Godt å høre det er flere som har opplevd det samme. Håper formen tillater at jeg peiser på frem mot termin, så kan jeg heller ta en pause og plukke opp der jeg slapp. Forhåpentligvis finnes det studierådgivere som har opplevd gravide studenter før :)
De har helt sikkert vært bort i det før ja :D
Greit å ta en skikkelig pause for å ta permisjon ja, det angrer jeg ikke på at jeg gjorde i det hele tatt. Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke ba om å ta praksisen min mens jeg var gravid (siden formen var så bra!), istedet måtte jeg begynne praksis da ungen var bare 10 måneder gammel og han måtte da i barnehagen. Men man lærer så lenge man lever :D

De har helt sikkert vært bort i det før ja :D
Greit å ta en skikkelig pause for å ta permisjon ja, det angrer jeg ikke på at jeg gjorde i det hele tatt. Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke ba om å ta praksisen min mens jeg var gravid (siden formen var så bra!), istedet måtte jeg begynne praksis da ungen var bare 10 måneder gammel og han måtte da i barnehagen. Men man lærer så lenge man lever :D

Det skjønner jeg veldig godt! Er heldigvis i siste praksis nå, og blir ferdig like etter påske. Men om noen andre havner i samme situasjon er det nok et godt tips å ta med seg på veien :)

Det skjønner jeg veldig godt! Er heldigvis i siste praksis nå, og blir ferdig like etter påske. Men om noen andre havner i samme situasjon er det nok et godt tips å ta med seg på veien :)
De fleste høgskoler og universitet er hvertfall gode på å tilrettelegge, som regel finner man en veldig god løsning :)
Lykke til!

Gratulerer så masse :)
Det går finfint å skaffe seg leilighet med barn :)
Det ALLE barn virkelig trenger og bokstavelig talt skal vokse på, er kjærlighet :) Ikke alle får det, så deres barn er allerede veldig heldig :)

Gratulerer så masse :) :) kan forstå at det var ett sjokk, men så koselig også når man har fordøyd nyheten litt :)
Når det kommer til masteren din, så kan du kanskje skrive så mye som mulig på den før baby kommer, men ikke levere den før du er ferdig i permisjon? Da slipper du jo å skrive hele etter fødsel :) vet ikke om det er mulig i ditt tilfelle da, men mener å ha lest om noen som gjorde det sånn :)

Back
Topp