Gravid som utenlandsk / kultur forskjell

Michell

Flørter med forumet
Hei, august 2025-gruppen! Første gang å opprette en tråd for meg, og vet ikke om jeg gjør dette riktig, men jeg prøver :blob7

Jeg, som en utenlandsk selv, er i et annet forum på morsmålet mitt, som er ganske liknende for Babyverden. Og jeg ser veldig stor forskjell på informasjon og temaer som er snakket om i dette forumet.
Så jeg syntes at det kunne være interessant og morsomt å snakke om kultur forskjell, forskjell på sosial system osv angående svangerskap

Du som nordmenn, kan selvfølgelig skrive, spørre og svare i denne tråden. Dette er ikke kun for utenlandske :love2
Og bare obs på å ikke skrive noe hatefullt mot andre eller norske kultur :love2

Det som jeg føler største kultursjokk på akkurat nå, er hvor ofte/sjeldent vi har ultralyd.
I hjemlandet mitt er det ganske vanlig å ta første ultralyd i uke 4, eller enda tidligere, liksom 3+5 eller 3+6…! Deretter besøker man gynekologen hver uke og sjekke fostret.
Så i samme august-gruppen, snakker de allerede om hvordan tredje ultralyd gikk, mens vi teller til første ultralyd nå :wideyed:

Jeg hørte at det egentlig ikke er så bra for fostret å ta ultralyd for ofte, så det er for ekstremt i hjemlandet mitt.
Men samtidig, føler jeg at det er sååå langt til min første UL på 22 (da blir jeg 7+6) :dead:
Føler at noe mellom kunne vært perfekt for min del! :D

Det som jeg føler største kultursjokk på akkurat nå, er hvor ofte/sjeldent vi har ultralyd.
I hjemlandet mitt er det ganske vanlig å ta første ultralyd i uke 4, eller enda tidligere, liksom 3+5 eller 3+6…! Deretter besøker man gynekologen hver uke og sjekke fostret.
Så i samme august-gruppen, snakker de allerede om hvordan tredje ultralyd gikk, mens vi teller til første ultralyd nå :wideyed:

Jeg hørte at det egentlig ikke er så bra for fostret å ta ultralyd for ofte, så det er for ekstremt i hjemlandet mitt.
Men samtidig, føler jeg at det er sååå langt til min første UL på 22 (da blir jeg 7+6) :dead:
Føler at noe mellom kunne vært perfekt for min del! :D
Ser man egentlig noe som helst i uke 3-4? Det har jo knapt slått ut på test :playful: Ser vel knapt gestasjonssekk?

Kan jeg spørre hvilket land du er fra? Får man disse kontrollene dekt slik som i Norge eller er det noe man må betale for selv? :)

Ser man egentlig noe som helst i uke 3-4? Det har jo knapt slått ut på test :playful: Ser vel knapt gestasjonssekk?

Kan jeg spørre hvilket land du er fra? Får man disse kontrollene dekt slik som i Norge eller er det noe man må betale for selv? :)
Ja nettopp! De som tar UL tidlig uke 4, sier vanligvis «vi kunne ikke se noe, så jeg drar til gynekolog igjen neste uke», og jeg synes at det er veldig unødvendig :smiley-ashamed004 Hvis man er heldig, kan man se veldig liten gestasjonssekk, og kan bekrefte at det ikke er ektopisk gravidtet i hvert fall.

Men jeg synes at UL i enten slutten av uke 5 eller i uke 6 kan være nyttig. Da kan man sjekke hvor og hvor mange i livmoren ble det implantert (?), om man ser tidlig tegn av MA/SA, og til og med sjekke hjerteaktivitet allerede også.

Jeg kan si jeg kommer fra et land i Øst-Asia :blob7
Disse timene med UL er delvis dekket, og egenandel er kjempebillig: typ 100-300 kr…!!

Back
Topp