Gravid som sykepleier

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Jeg har termin 28.02 og jobber som sykepleier! Jeg har en tredelt turnus - som innebærer dag, kveld og natt! Er for øyeblikket på nattevakt - og kjenner meg stresset for at dette ødelegger for graviditeten! Skal ta opp dette med avdelingsleder og lege til uken, men for øyeblikket må jeg komme meg gjennom nattevaktshelgen!
Syns også det er vanskelig å vite hvilken pasientgrupper jeg skal holde meg unna? Styrer såklart unna cellegifter og vannkopper, men lurer på hva annet som er "farlig"? Som encefalitt, influensa, gastroenteritt, lungebetennelser, rsvirus osv? Er så vanskelig nå som jeg kun er 5+6 på vei, for vil ikke dele noe med andre enn sjefen (som er på ferie), samtidig som jeg ikke vil skade lille frø! :eek: Noen med tips? :D <3
 
Jeg ble fratatt fra Nattevakter tidlig i forrige svangerskap. Måtte ha et skriftlig bevis fra fastlegen. Det er ikke bra for fosteret å "jobbe" 3 delt turnus, da det er viktig for barnet med fast døgnrytme. Hadde du bare jobbet natt, hadde det i teorien gått greit, men Nattevakter er ofte tunge. På Ahus ble hver enkelt gravid fulgt opp av jordmor, vi skulle ikke på cellegiftrom, ikke på smitterom (ikke pga. Smitten, men fordi kroppstemperaturen kan bli veldig høy i smittefrakk, noe som ikke er bra for den gravide). Hvis det ble hjertestans skulle ikke jeg løpe først for å komprimere. Unngå tunge løft, dette gjelder fra tidlig i graviditeten, sa jordmor, ellers skulle man bare ta litt forhåndsregler og være forsiktig. Jeg ville ringt en jordmor på huset og spurt om alle disse virusene☺️
 
Fortell det til 2-3 gode venninner på jobb, for da har du noen allierte, det gjorde alltid vi☺️
 
Back
Topp