Gravid som sykepleier!

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Jeg har termin 28.02 og jobber som sykepleier! Jeg har en tredelt turnus - som innebærer dag, kveld og natt! Er for øyeblikket på nattevakt - og kjenner meg stresset for at dette ødelegger for graviditeten! Skal ta opp dette med avdelingsleder og lege til uken, men for øyeblikket må jeg komme meg gjennom nattevaktshelgen!
Syns også det er vanskelig å vite hvilken pasientgrupper jeg skal holde meg unna? Styrer såklart unna cellegifter og vannkopper, men lurer på hva annet som er "farlig"? Som encefalitt, influensa, gastroenteritt, lungebetennelser, rsvirus osv? Er så vanskelig nå som jeg kun er 5+6 på vei, for vil ikke dele noe med andre enn sjefen (som er på ferie), samtidig som jeg ikke vil skade lille frø! :o Noen med tips? :D <3

Jeg har termin 28.02 og jobber som sykepleier! Jeg har en tredelt turnus - som innebærer dag, kveld og natt! Er for øyeblikket på nattevakt - og kjenner meg stresset for at dette ødelegger for graviditeten! Skal ta opp dette med avdelingsleder og lege til uken, men for øyeblikket må jeg komme meg gjennom nattevaktshelgen!
Syns også det er vanskelig å vite hvilken pasientgrupper jeg skal holde meg unna? Styrer såklart unna cellegifter og vannkopper, men lurer på hva annet som er "farlig"? Som encefalitt, influensa, gastroenteritt, lungebetennelser, rsvirus osv? Er så vanskelig nå som jeg kun er 5+6 på vei, for vil ikke dele noe med andre enn sjefen (som er på ferie), samtidig som jeg ikke vil skade lille frø! :o Noen med tips? :D <3
Sniker fra juli. Har akkurat gått ut i perm som sykepleier selv. Har hatt samtaler med bedriftsjordmor underveis, og den eneste smitten vi må holde oss unna er MRSA. Ellers beskytter vi oss bare som vanlig:) og holder oss selvfølgelig unna cellegift:)

Er også sykepleier :) unngår pasienter som oppfører seg utagerende og smitte av MRSA, og viss jeg kan unngå det clostridium :) Ellers unngår jeg cellegift. Tenker at man som gravid sykepleier kan unngå det man ikke føler seg trygg på, så får heller andre ta seg av disse tingene akkurat de 9 mnd man er gravid :)

Er også sykepleier :) unngår pasienter som oppfører seg utagerende og smitte av MRSA, og viss jeg kan unngå det clostridium :) Ellers unngår jeg cellegift. Tenker at man som gravid sykepleier kan unngå det man ikke føler seg trygg på, så får heller andre ta seg av disse tingene akkurat de 9 mnd man er gravid :)
Tusen takk! :) Vil egentlig unngå all smitte, er så redd for å gjøre noe feil :o

Sniker fra juli. Har akkurat gått ut i perm som sykepleier selv. Har hatt samtaler med bedriftsjordmor underveis, og den eneste smitten vi må holde oss unna er MRSA. Ellers beskytter vi oss bare som vanlig:) og holder oss selvfølgelig unna cellegift:)
Takk :)

Jeg jobbet som sykepleier i akuttmottak sist jeg gikk gravid. Jobbet til uke 34, fødte i uke 35. Jeg fikk tilrettelagt etterhvert med mye telefonsitting i stede for å jobbe ute i avd. Unngikk også smitte, da det alltid var andre som kunne ta de pasientene. Jobbet ikke netter fordi min jordmor ikke anbefalte det, men vet om mange som liker å gå netter for de kan ofte være roligere :) Så det gikk helt fint :)

Jeg jobbet som sykepleier i akuttmottak sist jeg gikk gravid. Jobbet til uke 34, fødte i uke 35. Jeg fikk tilrettelagt etterhvert med mye telefonsitting i stede for å jobbe ute i avd. Unngikk også smitte, da det alltid var andre som kunne ta de pasientene. Jobbet ikke netter fordi min jordmor ikke anbefalte det, men vet om mange som liker å gå netter for de kan ofte være roligere :) Så det gikk helt fint :)
Det var veldig sprekt da :)
Vet mange får beskjed om å "kjenne på det" selv, men jeg overanalyserer jo alt, så klarer ikke å slappe av uansett :p

Det var veldig sprekt da :)
Vet mange får beskjed om å "kjenne på det" selv, men jeg overanalyserer jo alt, så klarer ikke å slappe av uansett :p
Hehe, det er vel faren, at man overanalyserer alt. Jeg stakk meg på en veneflon nål noen hadde kastet i søpla da jeg var rundt uke 16. Herregud, jeg ble stressa. Og ekstra stresset da jeg var gravid i tillegg og engstelig for det meste :P Da hadde jeg nemlig vært i Barcelona så bekymret meg for toksoplasmose og jeg hadde sklidd i kjellertrappa hjemme, hehe.. Ler litt av det nå, men der og da var jeg Ikke høy i hatten :P Bra gikk det og denne gangen er jeg mye mer avslappet :)

Vi hadde bedriftsjordmor så husker jeg var hos henne og fikk høre hjertelyd og hun bestilte ny toksoplasmoseprøve. Og beroliget litt ;)

Hehe, det er vel faren, at man overanalyserer alt. Jeg stakk meg på en veneflon nål noen hadde kastet i søpla da jeg var rundt uke 16. Herregud, jeg ble stressa. Og ekstra stresset da jeg var gravid i tillegg og engstelig for det meste :p Da hadde jeg nemlig vært i Barcelona så bekymret meg for toksoplasmose og jeg hadde sklidd i kjellertrappa hjemme, hehe.. Ler litt av det nå, men der og da var jeg Ikke høy i hatten :p Bra gikk det og denne gangen er jeg mye mer avslappet :)

Vi hadde bedriftsjordmor så husker jeg var hos henne og fikk høre hjertelyd og hun bestilte ny toksoplasmoseprøve. Og beroliget litt ;)
Uff, ja! Man blir jo mildt sagt preget av graviditeten! :p Og jeg er kun 6 uker på vei liksom. Helt sykt...
Gleder meg til samtale med bedriftsjordmor selv, men første samtale er vel ikke før uke 14ish?

Jeg jobber i Hjemmesykepleien, og jeg holder meg unna gule stafylokokker og rsvirus enn så lenge. Vi har ikke like mye smitte ;)

Jeg jobbet i helsevesenet i forrige svangerskap. Da ble jeg tatt ut av jobb med en gang. På grunn av at vi hadde tunge løft som ikke kunne tilrettelegges og til dels agressive passienter.

Er ikke sykepleier selv då men helsefagarbeider i Hsy... Jeg bare passer på å være ekstra nøye med håndhygienen og har med meg et par nøttebarer og bixit barer når jeg er ute... Sånn at jeg kan få en rask refule når jeg har behov for det... Og enkelte ganger så tar jeg en ekstra time oute gjerne i gangen til neste pasient (dersom blokk) eller på en benk... Men nå er jeg faktisk sykemeldt (pga UVI) tøft nok det ...

Jeg jobber i psykiatrien hvor vi stort sett bare har hepatitt og hiv og sånn som er smittsomt - hvilket jeg bare tar vanlige forholdsregler. Det som derimot er problematisk hos oss er vold og utagering så jeg tok det opp med leder tidlig siden jeg var engstelig for å kunne få slag eller spark i magen. Jobber nå mest på kontor og med de mest stabile pasientene. Jobber heller ikke helg og kvelder nå da de med lavere bemanning på disse tidene ikke tør garantere for sikkerheten min (vi har ene nattevakter, på min gamle jobb på medisin ble man tatt ut av nattevakt straks man sa fra om at man var gravid).

Tusen takk for svar :) Nå er det ferie i 3 uker, og når jeg kommer tilbake er jeg i uke 10, så da kan jeg dele det høyt på jobb og tilpasse det lettere :D

Back
Topp