Gravid & Solarium

jeg vil si nei, men vet at noen gjør det. er jo ikke nødvendig. sender mye varme og stråler på kroppen. kan jo google det å se hva ekspertene sier?

har forstått det blir for vamt inni magen, og fostervannet bli opphetet.. så har og gravide lett for å få flekker når de soler seg..

Det er anbefalt å holde seg helt borte de første 12 ukene og egentlig etterpå også, så ville ikke tatt sjansen:)

Jeg har ikke tatt sol...ville bare spørre. Har hørt så mye rundtom, så er alltid så usikker.
Men, holder meg unna sol 

*sladrer med moto2*

Ticker id: XOL6

Ticker id: f9k1

Ticker id: PJa0

Det er ikke farlig og ta sol, det er likt som å være i solen på stranden (fosterert blir ikke oppvarmet)
men det som er ulempen med det er at du får lett pigmentflekker.

jeg tok masse sol sist, fikk litt flekker, men stoppet mest for at det var så ubehagelig å ligge i den harde sengen :)

det er ikke direkte farlig å ta sol. De anbefaler ikke å ta sol de første 12 ukene og de vet faktisk ikke hvordan det kan påvirke, så som med så mye annet som en er usikker på er det beste å ikke gjøre det. 

Gravide og solarium

Vanligvis så kan gravide ta solarium. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.

fant dette på nrk sine helse sider. det står også skrevet i broskjyren som du finner på brun og blid. 

jada, du finner mye info om det på nettet. 
Dette er også henter fra nrk: 

Hei.

Jeg har hørt at man ikke skal bruke solarium under svangerskapet grunnet magnetisk stråling, men jeg finner ikke noe håndfast informasjon om dette på internet eller andre steder. Hvordan kan solarium påvirke fosteret?

Jørgen svarer

Hei. Jeg vet at det figurerer informasjon om at solarium kan være skadelig under svangerskapet. Det vi jo snakker om er UV-stråling som ikke går dypere enn til underhuden.

I første trimester (når alle organer dannes) bør man nok unngå alt slikt, men sol noen ganger igjennom svangerskapet vil etter det jeg tror ikke bety så mye.

Uansett så er det slik i svangerskapet at alt man ikke er 110 prosent sikre på er trygt, hopper man over. Så også i dette tilfellet!

Det jeg vet at det ikke er farlig i det hele tatt, men det skal MYE til at man blir opphetet i en vanlig solarium - og du merker det lenge før det påvirker fosteret :) 

Back
Topp