Gravid sauebonde?

Mamma.mø

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg er sauebonde, vi har ca. 100 sau. Vanligvis er jeg lammingsvakt i april/mai. Men nå er jeg gravid:smiley-bounce012 i lammingen i år kommer jeg til å ha stor mage, da vi venter smått i begynnelsen av juli.
Jeg har tatt blodprøve, og funnet ut at jeg IKKE er immun mot toxoplasmose... så lammingen er jo utelukket for meg, for jeg greier jo ikke bare å se på svake lam, eller sauer som trenger hjelp:(
Men det jeg lurer på da er egentlig hvordan er deres holdning til å gå i sauefjøset ellers? Nå før lamming?
Jeg vil jo ikke risikere å miste magetrollet vårt, men det virker jo ganske ektremt å ikke ha kontakt med sauene i det hele tatt?:smiley-angelic008
Noen som er i samme situasjon? Eller noen tanker om dette?
 
Hei.
Gratulerer så masse med baby.
Vi har ca 165 NKS og 20 villsau. Har termin om få uker, så lille ble nok unnfanget under forrige lamming.
Ble tidlig testet for antistoffer, og er heller ikke imun. Min fastlege tok kontakt med smittevernoverlege på sykehuset, samt en mikrobiologi, for å sjekke dette opp. Det var ingen fare å være i fjøse og ha kontakt med dyrene. Men jeg skulle helst ikke ha direkte kontakt med avføring, blod og spytt fra de. Bruker derfor hansker mye nå. Og så måtte jeg være påpasselig at jeg ikke ble bitt. Under høstens vaksinering ville ikke dyrelege at jeg skulle være tilstede, bare for sikkerhets skyld.
Klarte tidlig i svangerskapet å bli smittet med lammekopper, men dette utgjorde ingen risiko for baby. Største risiko for min del var vel egentlig under sanking klipping og flytting før paring, sauer er sterke dyr og overraskende god å hoppe. Hadde ikke vært i kontakt med dyrene under lamming som gravid, da det er risiko for å få både det ene og det andre, ikke bare toksoplasmose. Men er mange andre ting man kan bidra med istedet.
Uke 36 nå, og tar fortsatt fjøsstellet innimellom. Baby våkner alltid da, mye "bææææ" når det er tid for kraftfôr.
 
Hei.
Gratulerer så masse med baby.
Vi har ca 165 NKS og 20 villsau. Har termin om få uker, så lille ble nok unnfanget under forrige lamming.
Ble tidlig testet for antistoffer, og er heller ikke imun. Min fastlege tok kontakt med smittevernoverlege på sykehuset, samt en mikrobiologi, for å sjekke dette opp. Det var ingen fare å være i fjøse og ha kontakt med dyrene. Men jeg skulle helst ikke ha direkte kontakt med avføring, blod og spytt fra de. Bruker derfor hansker mye nå. Og så måtte jeg være påpasselig at jeg ikke ble bitt. Under høstens vaksinering ville ikke dyrelege at jeg skulle være tilstede, bare for sikkerhets skyld.
Klarte tidlig i svangerskapet å bli smittet med lammekopper, men dette utgjorde ingen risiko for baby. Største risiko for min del var vel egentlig under sanking klipping og flytting før paring, sauer er sterke dyr og overraskende god å hoppe. Hadde ikke vært i kontakt med dyrene under lamming som gravid, da det er risiko for å få både det ene og det andre, ikke bare toksoplasmose. Men er mange andre ting man kan bidra med istedet.
Uke 36 nå, og tar fortsatt fjøsstellet innimellom. Baby våkner alltid da, mye "bææææ" når det er tid for kraftfôr.
Takk for det!
Og Tusen Takk for utfyllende og godt svar:) det er jo fint å vite at selve dyrene ikke er et problem da. Det å ikke komme i direkte kontakt med avføring er litt vanskelig for meg, da vi har sauene på utegang... (vi har gammelnorsk spælsau) men om jeg er flink å bruke hansker bør det gå bra. Jeg kjenner på det at jeg kommer nok likevel til å være noe tilbakeholden med dyrene, da jeg ikke vil risikere noe:wideyed: men jeg får ta det dobbelt igjen til neste år. Jeg gleder meg allerede til lamming neste år, for det er så spennende:D
Ellers masse lykke til med baby om noen uker!!
 
Back
Topp