Gravid, risikogruppe og covid pasienter

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
Hei, jeg er gravid og i risikogruppen for covid, kan jeg da snakke med arbeidsgiver om å ikke ha covid pasienter ? Eller er det ingen risiko rundt det ? Er fullvaksinert

Hei, jeg er gravid og i risikogruppen for covid, kan jeg da snakke med arbeidsgiver om å ikke ha covid pasienter ? Eller er det ingen risiko rundt det ? Er fullvaksinert
Du er jo fullvaksinert så du skal jo være trygg sånn sett. Det været du kan få er nei hvis du snakker med jobben da. Mannen er renholder og de hadde en covid avdeling der. De med barn slapp unna den avdelingen så lenge det var nok folk uten barn.

Du er jo fullvaksinert så du skal jo være trygg sånn sett. Det været du kan få er nei hvis du snakker med jobben da. Mannen er renholder og de hadde en covid avdeling der. De med barn slapp unna den avdelingen så lenge det var nok folk uten barn.
Okei takk :) hmm ja, altså det er mere enn nok folk å ta av, så jeg kan jo eventuelt bare snakke med de jeg jobber med de dagene

Ville snakket med leder kan bare få nei men er det mange å ta av så kan det godt være de prøver å ta hensyn:)

Jobber innen helse og hos oss har regelen vært at gravide skal beskyttes mot covid. Hvordan det har blitt praktisert har vært litt opp til hver enkelt (i avtale med bedriftsjordmor og leder) noen (med risikosvangerskap) har valgt å ikke ha pasientkontakt, noen unngikk alle smitterom (og uavklarte) mens andre også arbeidet med smitterom, men unngikk belreftede/stor sannsynlighet positive. Spørs hva man er komfortabel med. De har vært veldig greie på dette at man ikke skal utsettes for noe man ikke vil.

vet ikke hvordan/om noe har endret seg nå men vil tro de fremdeles arbeider med et føre var prinsipp.

ta en snakk med bedriftsjordmor om dere har eller jordmor/lege og snakk gjennom situasjonen med de. De er helt sikkert åpen for å hjelpe deg være trygg gjennom svangerskapet :)

Kan legge til at jeg er fullvaksinert og lite sannsynlig at jeg må jobbe med covid positive (og i så fall i kort tid), men ble tilbudt å gå ut av turnus for å redusere risiko for at jeg måtte arbeide med covid positive og generelt slippe smitterom. Så veldig fleksible. (Er 7 uker nå så er veldig nylig)

Back
Topp